۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۷۱۲۲۵۰

دیدار دوجانبه وزرای فرهنگ ایران و عراق

دیدار دوجانبه وزرای فرهنگ ایران و عراق
تهران- ایرنا- وزرای فرهنگ ایران و عراق در دیدار دوجانبه بر همکاری همه جانبه در راستای توسعه و تعمیق تعاملات و روابط فرهنگی و هنری و دینی میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی یکشنبه شب- ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱- در دیدار با حسن ناظم که در تالار وحدت تهران برگزار شد با خیر مقدم به همتای عراقی خود، به اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و عراق به نشست و دیدار دوجانبه با وی در راستای ارتقای روابط و تعاملات فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: مقرر شد بیانیه مشترک در خصوص همکاریهای فرهنگی و هنری همچنین دینی با دولت دوست و برادر عراق آماده و به امضا برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گفت و گوهای صورت گرفته با وزیر فرهنگ عراق اشاره کرد و گفت: مقرر شده براساس تفاهمنامه ای که به امضای طرفین می رسد تسهیلات جدیدی در زمینه زیارت توسط طرف عراقی برای حضور مردم ایران در پیاده روی اربعین، عاشورا و تاسوعای حسینی، محرم و... فراهم شود.

رییس شورای هنر کشور همچنین به توافق صورت گرفته در زمینه همکاری های سینمایی اشاره کرد و گفت: مقرر شده برنامه های مختلف سینمایی و هنری و نمایشی در قالب هفته های فرهنگی در دوکشور برگزار شود.

اسماعیلی همچنین از برگزاری هفته فیلم ایران با پخش چندین فیلم سینمایی در کشورعراق - بغداد خبر داد و افزود: در توافق صورت گرفته، مقرر شد در آینده نزدیک این هفته فیلم در بغداد برگزار شود.

عضو کابینه دولت مردمی در ادامه به اشتراکات فراوان فرهنگی و تمدنی میان دوکشور اشاره کرد و ادامه داد: دوکشور ایران و عراق مصمم هستند در زمینه توسعه روابط و تعاملات فرهنگی و هنری و دینی از همه ظرفیت ها استفاده کنند.

در ادامه وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق نیز با تشکر و قدردانی از میزبانی خوب ایران از وی و هیات همراه، گفت: در شرایط فعلی پس از فراگیری کرونا و فروکش کردن این ویروس منحوس، تلاش ما این است که در جهت توسعه روابط فرهنگی، هنری و دینی گام های رو به جلو برداریم.

گام بلند تهران- بغداد در مسیر توسعه روابط فرهنگی، هنری و دینی؛ عتبات عالیات برای مردم ایران تسهیل می‌شود


حسن ناظم به حضور خود در شهرهای قم و مشهد طی روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: گفت و گو و مذاکرات انجام گرفته با طرف ایرانی نویدبخش انجام کارهای مشترک و توسعه روابط فرهنگی و هنری است.

وی همچنین به امضای بیانیه مشترک برای انجام کارهای فرهنگی و هنری و دینی اشاره کرد و گفت: توافق شد که هفته های فرهنگی  و هنری در دو کشور برپا و همچنین بزودی هفته فیلم ایران در بغداد برگزار شود.

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق در ادامه همچنین از ارایه و درنظر گرفتن تسهیلات ویژه در موسم اربعین برای راهپیمایان این رویداد بزرگ دینی خبر داد.

ناظم همچنین تاکید کرد: تلاش ما این است که در راستای منافع و مصالح دو کشور فعالیتهای فرهنگی و هنری فشرده را در دستور کار داشته باشیم.

وزیر فرهنگ عراق در حین حال تصریح کرد: معتقدیم توسعه فعالیت ها در همه زمینه ها، سنگ بنایی برای تقویت روابط فرهنگی و هنری دوکشور خواهد بود.

پیش از این دیدار، حسن ناظم و هیات همراه از بخش های مختلف تالار وحدت تهران بازدید و در جریان روند فعالیت و بخش های مختلف این مجموعه قرار گرفتند.

گام بلند تهران- بغداد در مسیر توسعه روابط فرهنگی، هنری و دینی؛ عتبات عالیات برای مردم ایران تسهیل می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این دیدار در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر علت پیگیری موضوع زیارت اربعین وعتبات عالیات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل اهمیت موضوع زیارت، این بخش را از موضوع گردشگری مجزا دانسته و  با استقرار سازمان حج و زیارت در زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع زیارات اعم از حج واجب و عمره، عتبات عالیات، سوریه و دیگر حرمین شریفین توسط این سازمان انجام می‌شود.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به چه میزان در مسئله مبارزه با سرقت و انتقال غیرقانونی آثار باستانی و تمدنی کشور عراق کمک حال این کشور خواهد بود و همچنین متقابلاً در کشور ایران برای جلوگیری از اینگونه اقدامات چه تدابیری را مدنظر دارند؟ تصریح کرد: سیاست قطعی دولت جمهوری اسلامی ایران حفظ آثار ارزشمند باستانی و تمدنی است و در همین زمینه بخشی از ماموریت‌ها مربوط به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بخش دیگری که مربوط به حفاظت از آثار ارزشمند هنری است به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص حفاظت از گنجینه‌های هنری محول شده که در همین راستا آثار در موزه هنرهای معاصر و دیگر موزه‌هایی که در دست ساخت در مشهد و همدان است، نگه داری می‌شوند.

به گفته وی، با این روش آثار هم از لحاظ نگه داری سالم می‌مانند و هم از سرقت و چپاول آنها توسط افراد غیر و بیگانه جلوگیری خواهند شد.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق نیز دراین نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال سرقت و قاچاق آثارکشورش، تاکید کرد: از جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای همسایه می‌خواهیم ضمن کمک و همکاری همه جانبه در مبارزه با قاچاقچیان و جلوگیری ازسرقت آثار باستانی عراق، سدی برابر قاچاق آثار فرهنگی، باستانی و تمدنی این کشور باشد.

حسن ناظم در عین حال همچنین به رایزنی برای بازگشت آثار باستانی مربوط به عراق از کشورهای مختلف اشاره و تاکید کرد:  در این زمینه تعاملاتی را با کشورهای مختلف انجام دادیم و موفق شده‌ایم ۱۷ هزار قطعه باستانی را به کشور عراق بازگردانیم.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه‌های مشترک برای استحکام روابط دو کشور هم توضیح داد: طی سالهای گذشته روابط فرهنگی و هنری ایران و عراق به‌هیچ وجه قطع نشده بلکه بخاطر شرایط کرونایی مقداری نمایشگاه‌های هنری کم‌رنگ شد، اما روابط ادامه‌دار بود و ما در عراق رابطه خیلی خوب و مستمری را با رابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد داریم.

ناظم برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد را مهم دانست و گفت: پیشنهاد برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد خوشبختانه با پاسخ مثبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران همراه بود و ما در این سفر تاکید داشتیم که به‌دنبال دستاورد حقیقی هستیم لذا در این سفر مدیرکل امور سینما و هنرهای نمایشی عراق ما را همراهی می‌کند و ما در گفتگوهای مشترک به این توافق رسیدیم که در حوزه سینما روابط خیلی خوبی با سینمای ایران داشته باشیم چرا که سینمای ایران آوازه بین‌المللی دارد.

وزیر فرهنگ عراق دربخش دیگری از این نشست خبری به موضوع نشر و انتشار کتاب هم اشاره کردو افزود : موضوع انتشار و ترجمه کتاب نیز از موضوعاتی بود که در نشست دوجانبه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد آنها توافق‌هایی صورت گرفته است.

ناظم اضافه کرد: درباره برپایی نمایشگاه‌های مشترک کتاب نیز دو کشور حضور پررنگ‌تر صورت خواهد گرفت بنابراین آغوش ما برای هرگونه همکاری در این زمینه باز است.

به گزارش ایرنا، حسن نظام روز پنجشنبه نوزدهم خرداد وارد تهران شد و در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) مورد استقبال رسمی حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار گرفت.  

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق که در صدر هیأتی بلندپایه به ایران سفر کرده است با مقامات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و رایزنی کرد و همچنان دیدارهای ایشان با مسئولان ایرانی ادامه دارد. وی با سفر به مشهد مقدس در آیین اختتامیه نوزدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) شرکت کرد.

حسن ناظم همچنین در ادامه حضور خود در ایران ضمن سفر به شهر قم با علما و اندیشمندان کشورمان دیدار و از موزه مقاومت در باغ موزه دفاع مقدس و موزه ملی ایران و موزه هنرهای زیبا و کاخ موزه سعدآباد بازدید خواهد کرد.

در مراسم استقبال رسمی از وزیر فرهنگ عراق، نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر جدید عراق در تهران، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی کشورمان در عراق حضور داشتند.

ارسال نظرات