۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۷۱۲۳۰۵

حقوق معلمان؛ طرحی برای حمایت از معلمان

حقوق معلمان؛ طرحی برای حمایت از معلمان
اگر موضوعات حل نشده در آموزش و پرورش را دانه به دانه بنویسیم و آن‌ها را فهرست کنیم، این فهرست، بلندبالا خواهد شد که یکی از موضوعات کهنه آن بی‌سر و سامانی بخش قابل‌توجهی از معلمانی است که در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، این استثمار سال‌هاست در بخشی از مدارس غیردولتی در جریان است بدون این‌که تغییری در وضعیت معلمان و شفافیتی در نحوه خرج‌کرد شهریه‌ها حاصل شود. طرح اصلاح موادی از قانون مدارس غیردولتی که با تلاش آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش مجلس راه یافت و پس از چانه‌زنی‌های بسیار به تصویب رسید البته راهی برای پایان دادن به بی‌سامانی‌های این حوزه است که در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار دارد.

از معلمان مشهور در برخی مدارس خاص غیردولتی که بگذریم و از این عده که حقوق‌های خوبی می‌گیرند و حق پایه‌شان قابل توجه است اگر گذر کنیم، بخش قابل‌توجهی از چند ده هزار معلمی که در مدارس نه چندان مشهور و حتی بی‌نام و نشان غیردولتی تدریس می‌کنند، بهانه برای گله کردن، زیاد دارند. همه این معلمان تقریبا چند خواسته مشخص دارند که اولین آن ساماندهی و نظم بخشیدن به وضعیت حقوق و دریافتی‌های‌شان است.
بسیاری از این نیروها، حتی بیمه نیستند و براساس قراردادی که با موسسان دارند بابت روز‌های تعطیل سال حقوق دریافت نمی‌کنند یا دریافتی‌هایشان به صورت ساعتی محاسبه می‌شود؛ درحالی که هیچ‌کدام از مدارس غیردولتی، حتی آن‌ها که کیفیت‌های حداقلی دارند از شهریه خود کوتاه نمی‌آیند و برخی نیز به‌راحتی از شهریه‌های مصوب می‌گذرند، چون توجیه‌شان این است که باید حقوق و بیمه و مزایا به معلمان بپردازند. حال سوال این است که شهریه‌های گزافی که برخی از این مدارس دریافت می‌کنند چرا صرف حقوق مکفی برای معلمان نمی‌شود.

حقوق معلمان؛ نگاه آموزش و پرورش به مجلس 

در وضعیتی که بخشی از نیرو‌های کار، تدریس را با تجربه‌هایی تلخ پیش می‌برند سازمان مدارس غیردولتی به ما می‌گوید تا قانون درست نشود کاری از پیش نمی‌رود و وزارت آموزش و پرورش نیز به جام‌جم توضیح می‌دهد خودش چشم انتظار تصویب یک قانون است. روز گذشته صادق ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به ما گفت بخشی از چالش‌ها در مدارس غیردولتی به ضعف درضوابط موجود برمی‌گردد که تلاش کرده‌ایم طرح اصلاح قانون مدارس غیردولتی در مجلس مطرح و نواقص موجود در ضوابط اصلاح شود.

وی می‌گوید: دراین طرح، بخش زیادی از چالش‌های مدارس غیردولتی پیش‌بینی و درج شده و به صورت ویژه به بحث حقوق، بیمه و قرارداد‌های معلمان پرداخته شده است.

به گفته ستاری‌فرد، طرح موردنظر به تصویب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز رسیده، ولی فعلا در نوبت مطرح شدن درصحن علنی مجلس قرار دارد.

سخنگوی آموزش و پرورش امیدوار است طرح اصلاح قانون مدارس غیردولتی هرچه زودتر در صحن مطرح شود و رای بیاورد تا مطالبات بحق معلمان و نیرو‌های این مدارس پاسخ داده شود.
 
معلمان و طرحی برای ساماندهی شهریه غیر دولتی‌ها | سازمان دهی  معلمان شاغل در مدارس غیر دولتی

حقوق معلمان؛ طرحی برای حمایت از معلمان

 
با این‌که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید دارد گره کار معلمان درمدارس غیردولتی از طریق تبدیل این طرح به قانون میسر است و با این قانون دست وزارتخانه برای ورود به حوزه مطالبات معلمان باز می‌شود.
روزگذشته رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به جام‌جم توضیح داد که پس از تصویب طرح درکمیسیون، متن آن برای اداره قوانین مجلس فرستاده شد و به این ترتیب، طرح در نوبت رسیدگی درصحن قرار گرفت. البته وقتی ما از او پرسیدیم که نوبت رسیدگی به این طرح چه زمانی فرا می‌رسد، وی توضیح داد، چون این طرح قید فوریت ندارد به روال معمول در نوبت رسیدگی قرار گرفته است.

با این حال حاجی‌پور تاکید کرد اگر این طرح تبدیل به قانون شود به مثابه یک چتر حمایتی بر سر معلمان مدارس غیردولتی پهن می‌شود و آن وقت نه تنها وضعیت معیشتی و حقوق و مزایای معلمان بهبود می‌یابد، بلکه موضوع شفافیت در این مدارس نیز جدی‌تر می‌شود و نظارت بر درآمد‌ها و چگونگی خدمت‌رسانی آن‌ها به معلمان و دانش‌آموزان وضوح بیشتری پیدا می‌کند. سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان نیز که موافق طرح اصلاح قانون مدارس غیردولتی است می‌گوید: با این طرح شفافیت ایجاد می‌شود و ضمن ساماندهی مدارس غیر دولتی، بار آموزش و پرورش هم کم می‌شود.
سید غنی نظری نماینده خلخال نیز به عنوان موافق معتقد است که با این طرح مدارسی که از مردم شهریه‌های نجومی می‌گیرند ساماندهی می‌شوند.

منبع: روزنامه جام جم 
ارسال نظرات