۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۷۱۲۳۶۳
ایران جوان (۳۸)؛

در تصویب مشوق‌های فرزندآوری باید توجه ویژه‌ای به مادران شود

در تصویب مشوق‌های فرزندآوری باید توجه ویژه‌ای به مادران شود
استادحوزه علمیه خواهران با انتقاد از طرح‌های تشویقی فرزندآوری گفت: موانع فرزندآوری صرفاً اقتصادی نیست و چه بسا در شهر‌های کوچک و روستا‌ها اصلاً کارایی نداشته باشد.

خانم سالک استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به طرح های تشویقی دولت در راستای حمایت از فرزندآوری گفت: طرح های تشویقی و حمایتی تقریباً مردانه تعریف شده است.

وی افزود: طرح های حمایتی از فرزندآوری بیشتر مشوق های پشتیبانی مالی از وظایف آقایان مثل تأمین ودیعه مسکن و وام فرزندآوری را برعهده دارد در حالی که تصمیم اصلی را مادران خانواده می گیرند و مسئولیت سنگین تولد و بزرگ کردن فرزند را برعهده دارند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه مشوق های فرزندآوری را باید به سمت و سوی مادران جامعه سوق و هدف گذاری کرد، ابراز کرد: باید جامعه هدف به گونه ای تحلیل شود که عوامل گریز از فرزندآوری مشخص شود و برآن اساس برنامه ریزی و مشوق هایی را در نظر گرفت چرا که موانع فرزندآوری صرفاً به اقتصاد مرتبط نیست.

خانم سالک با اشاره به اینکه اگر تسهیلات فرزندآوری را در مقایسه هزینه شیرخشک و پوشاک نوزادان در نظر بگیریم قطعاً از نظر روانی کفه ترازو به نفع پوشاک خواهد بود، تصرح کرد: ابتدا باید مشوق ها را به مادران و خود نوزاد اختصاص می دادند تا اینکه با تشویق و حمایت پدران به دنبال رشد جمعیت باشند.

وی ادامه داد: افراط در قوانین حمایت از مادران شاغل نیز به ضرر آن ها تمام می شود چرا که کارفرماها معمولاً چنین چیزی را نمی پذیرند و در نهایت منجر به از دست دادن شغل بانوان مادر می شود و لذا بازنگری در قوانین حمایتی لازم و ضروری به نظر می رسد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به حمایت های تشویقی در حوزه تغذیه دوران بارداری و فرزندآوری خاطرنشان کرد: مسؤولان نباید از هزینه پرستاران نوزاد و تغذیه مادران غافل شوند اگر از همان ابتدا بخشی از مشوق‌ها به سمت تغذیه مادران اختصاص داده می شد چه بسا در کاهش فاصله بین سن بارداری ها موفق تر بودیم.

ارسال نظرات