۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۷۱۲۴۵۰
آیت الله میرباقری:

موضوع اصلی «فقه نظام ساز» سرپرستی اراده های اجتماعی است

موضوع اصلی «فقه نظام ساز» سرپرستی اراده های اجتماعی است
نماینده خبرگان گفت: فقه نظام، درحقیقت فقه حادثه ساز است و با سرپرستی اراده‌ها بسترهایی را متناسب با آن سرپرستی می کند؛ نه اینکه ایستاده و دیگران نظامات را بسازند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید مهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری در نخستین همایش ملی فقه نظام ساز که پیش از ظهر امروز در طبقه دوم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد اظهار داشت: مقصود از فقه در فقه نظام ساز آن دسته از معارفی است که به حجیت و اثبات رسیده و از منابع دینی استنباط می کنیم و بحث ما این است که فقه دین می تواند نظام ساز باشد.

وی در ادامه افزود: موضوع اصلی فقه نظام ساز، احکام سرپرستی و رشد است که همان احکام سرپرستی اراده های اجتماعی است و فقه، بیشتر از آن که ناظر به احکام موضوعات باشد، ناظر به اراده ها است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: فقه نظام ساز فقهی است که ظرفیت ایجاد عینی نظام در حال تکامل و رشد را دارد و درحال درگیری با نظام استکبار است و باید فقه ما بعد از معطوف به اراده ها معطوف به ساخت نظام جهانی باشد.

آیت الله میرباقری در ادامه افزود: فقه نظام، درحقیقت فقه حادثه ساز است و با سرپرستی اراده‌ها بسترهایی را متناسب با آن سرپرستی می کند؛ نه اینکه ایستاده و دیگران نظامات را بسازند و فقه نظام به تعبیر امام راحل مقدم بر زمان است.

وی در پایان با اشاره به کج فهمی برخی از افراد از سخنان امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: برخی روشنفکران خیال کردند که- گاهی امام به فقه مصلحت اسلام و مسلمین تعبیر می کردند- حاکم کردن فقه مصلحت بر فقه موضوعات به منزله تصریح کنندگی برای عرفی سازی است.

ارسال نظرات