۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۷۱۲۴۶۴

اپیدمی کرونا هنوز تمام نشده و احتمال بازگشت وجود دارد

اپیدمی کرونا هنوز تمام نشده و احتمال بازگشت وجود دارد
در روز‌هایی که کرونا در کشورمان رام و حتی شکست‌خورده به نظر می‌رسد، همچنین در روز‌هایی که افت شدید آمار مرگ‌ها و ابتلا‌ها باعث شده تا در کوچه و خیابان بسیاری از صورت‌ها بدون ماسک دیده شود، اظهارنظری خاص باعث تعجب شده‌است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، دکتر مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید ــ ۱۹ حرف از تغییر شرایط و سخن از تغییر توصیه‌ها به میان آورده و در گفت‌و‌گویش با ایسنا گفته است: «اکنون که پیک را پشت سر گذاشته‌ایم، می‌گوییم که افراد باید در شرایط خاصی ماسک بزنند.»

این جمله که تلویحا معنی آزادباش را می‌دهد آن هم برای جامعه ما که مدتی است ماسک‌ها به‌صورت خودکار از مقابل دهان و بینی افراد برداشته شده، یک خطر جدی است، چون امکان بدفهمی‌اش بسیار زیاد است، اما این که پایان عصر زندگی با ماسک سرآمده یا نه، موضوعی است که از نگاه کارشناسان آن را تحلیل کرده‌ایم.
آیا اپیدمی تمام شده است؟

شنیدن مرگ‌های روزانه صفر یا کمتر از پنج کرونا برای جامعه ما یک خبر خوشایند و برای نظام سلامت ما یک دستاورد حتمی است. درحالی که سال گذشته درهمین زمان با موج‌های سهمگین بیماری روبه‌رو بودیم و هر روز صد‌ها بار برای قربانیان کرونا عزادار می‌شدیم، اما اکنون به ساحل آرامش رسیده‌ایم، اما آیا این دستاورد مطلوب به معنی پایان همه‌گیری و پایان کروناست؟

پاسخ اپیدمیولوژیســــــت‌ها، حتی پاسخ مسؤولان در وزارت بهداشت کشورمان به این سؤال یک «نه» قاطعانه است. دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا که حرفش برای جامعه باید سند باشد، گفته است که هنوز پاندمی کرونا در جهان پایان نیافته به‌طوری که در برخی کشور‌ها مانند استرالیا، نیوزیلند و آمریکا میزان ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر افزایش‌یافته و احتمال چرخش بالای ویروس در برخی کشور‌های اروپایی و آفریقایی (به‌دلیل کم بودن میزان واکسیناسیون) همچنان وجود دارد.

حتی دکتر مسعود یونسیان نیز تاکید دارد در هر نقطه‌ای که شواهد نشان می‌دهد خطر پایین است، می‌توانیم سختگیری‌ها را کمتر کنیم، اعتقادی به پایان اپیدمی ندارد. ما نیز که با دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست گفتگو کردیم، توضیح داد که، چون مبنای رنگ‌بندی کرونایی شهر‌ها در کشورمان براساس میزان مرگ‌ومیرهاست و این مبنا، روش درست و کاملی برای سنجیدن سطح خطر نیست، نباید دچار ساده‌انگاری شویم و پاندمی کرونا را تمام شده فرض کنیم.

تکلیف‌مان با ماسک چیست؟

اکنون که روز‌های آرام و صلح‌آمیز خود با کرونا را پشت سر می‌گذاریم و خیلی‌هایمان دچار سهل‌انگاری‌های بهداشتی خطرناک شده‌ایم ۵۰ کشور دنیا به‌صورت جدی با این بیماری و تبعات آن در جدالند. با این که مدیریت کرونا در کشورمان موفق بوده و این دستاورد را باید ارج بنهیم، اما حفظ این دستاورد از خود آن مهم‌تر است که یکی از ابزار‌های کارآمد برای این کار تداوم زندگی با ماسک است.

البته در مورد استفاده از این ابزار حفاظتی نظرات مختلفی وجود دارد که وجوه افتراق و اشتراکی دارند. مثلا این‌که دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید ــ ۱۹ می‌گوید نباید جامعه را بیش از حد خسته کنیم، اما درعین‌حال توصیه می‌کند که یک‌سری از افراد همچنان باید از ماسک استفاده کنند مثلا کادر بهداشت و درمان که با بیماران زیادی مواجهند و نیز افرادی که نقص‌های ایمنی شناخته‌شده یا سن بالا دارند.

حمید جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هم می‌گوید، چون درحال‌حاضر وضعیت رنگ‌بندی اکثر شهر‌های کشور، زرد و آبی است بنابراین افرادی که بیماری‌های زمینه، سیستم ایمنی ضعیف و سن بالا ندارند و تحت درمان با دارو‌های سرکوب‌کننده ایمنی نیستند در محیط‌های باز الزامی به استفاده از ماسک ندارند.
لزوم تصمیم‌گیری‌های بومی

در این میان، اما یک نظر سومی هم وجود دارد که حتما باید مدنظر باشد؛ نظری متعلق به دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست که در گفتگو با جام‌جم تاکید دارد که نمی‌توان برای همه کشور یک نسخه واحد پیچید و از تهران برای اقصی نقاط ایران توصیه کرد.

سوری می‌گوید: اپیدمی کرونا نه در ایران و نه در هیچ کجای جهان تمام نشده همان‌طور که ۵۰‌کشور دنیا اکنون با موج‌های کرونا درگیرند بنابراین باید همچنان برای شکل‌گیری موج‌های بعدی آماده باشیم. در مورد استفاده از ماسک هم باید سطح خطر در شهر‌ها و اماکن مختلف کشور را سنجش کرد و آن‌گاه به صورت بومی و استانی توصیه به استفاده از ماسک یا برداشتن آن کرد. با این حال این کارشناس در نگاهی ملی به هموطنان توصیه کرد که در محیط‌های بسته که احتمال انتقال بیماری به‌شدت وجود دارد حتما از ماسک استفاده کنند. همچنین از هرگونه عادی‌انگاری بپرهیزند و بدانند اگر خطر کرونا در کشور کمتر شده، ولی سایر بیماری‌های مسری تنفسی همچنان وجود دارد و با آبله میمونی نیز به‌عنوان یک خطر بالقوه مواجه هستیم که ماسک می‌تواند برای مقابله با آن‌ها کمک‌کننده باشد.

نگاهمان به کرونا چگونه باشد؟
ماسک همچنان بهترین ابزار محافظتی است
عادی انگاری و انتشار آن در جامعه صحیح نیست
اپیدمی هنوز تمام نشده و احتمال بازگشت وجود دارد

ارسال نظرات