۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۱۲۶۷۲
سخنگوی دولت:

تورمی که تحویل گرفتیم در ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بود

تورمی که تحویل گرفتیم در ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بود
سخنگوی دولت گفت: تورم شهریور ۱۴۰۰ در ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده آن هم تورمی که طی چهار سال بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد بوده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در برنامه جهان آرا که شامگاه شنبه 28 خرداد از شبکه افق سیما پخش شد؛ گفت: تورم اوایل سال ۱۴۰۰ در هفتاد سال اخیر بی سابقه بوده آن هم تورمی که طی چهار سال بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: همزمان با این مسئله، دهه‌ای را گذرانیم که اسمش را می‌شود گذاشت دهه از دست رفته، چون میانگین رشد اقتصادی چیزی حدود صفر بوده است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: دولت در اصلاحات اقتصادی اخیر، انتظار تورم کوتاه مدت را داشت ولی در بلندمدت انتظار داریم ریشه‌های تورم کاهش یابد.

تورم زیر ۱۵ درصدی پیش‌بینی شده توسط دولت به خاطر این طرح، به تورم قبلی افزوده شده است.

وی افزود: آمارهای گمرک، وزارت بهداشت و بانک مرکزی وقت روشن است؛ برخی مسئولان دولت قبل، واردات این حجم از واکسن را تخیل می‌دانستند؛ شخص رئیس جمهور با سران بعضی کشورها صحبت کرد و وقت گذاشت تا بخش زیادی از مشکلات حل شود البته بخشی هم به خاطر هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های داخلی بود.

سخنگوی دولت یادآور شد: در دوران شیوع کرونا، برخی سیاست‌ها موجب ثابت نگه داشتن نسبی قیمت اجاره بها شد ولی حالا این فنر فشرده، رها شده است به خاطر همین دولت با ابزارهایی درصدد کنترل وضعیت است.

وی درباره افزایش اجاره مسکن گفت: دولت طرف مستاجران است و به نفع دهک‌های پایین ورود کرده البته بعضی کارهای دیگر، در حوزه اختیارات دولت نیست ولی در دستور کار شورای سران قوا قرار گرفته است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: وعده دولت، ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال بوده است؛ به این مورد باید دقت شود. در حال حاضر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن در مرحله تخصیص   شروع کار هستند و شاید انتهای امسال، شاهد بهره‌برداری از آنها باشیم؛ جایابی ۱ میلیون مسکن هم در حال انجام است.

وی گفت: دولت جمهوری اسلامی هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده است، دولت اساسا حق و صلاحیت ندارد از حقوق ملت ایران عدول کند ولی همزمان با مذاکرات، توانمندی‌هایمان را در دیگر حوزه‌های سیاست خارجی فعال کرده‌ایم مثل تعامل با کشورهای همسایه.

سخنگوی دولت یادآور شد: چه خاطرات تلخی در ادوار مختلف نقل می‌شود که برخی کشورها آماده تعامل بودند، مثل چین که آمادگی سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری داشت ولی به آن پشت پا زدند. یا ثمره سوآپ گازی توسط مردم دیده شد، معامله بُرد - بُرد همین است ولی در دولت قبل با توهم اینکه نیازی به آنها نداریم عملی نشد.

وی گفت: اگر در سیاست خارجی، پشتوانه دولت به مردم باشد و نگاهش این باشد که اگر این فرصت نشد، به دنبال فرصت دیگری برود و همچنین پُرتلاش‌تر باشد، آن وقت نتیجه حاصل می‌شود و بازارهای جدیدی هم به دست می‌آید.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در قضیه وصول طلب های گازی از عراق هم مردم خودشان می‌دانند که امتیازی در کار نیست. طلبی هم که وصول شده مال دوره قبل است، هر آنچه الان فروخته شده پولش دریافت می‌شود.

وی درباره استعفای وزیر کار افزود: از آقای عبدالملکی نپرسیدم دلیل استعفایش چه بوده ولی قطعا هر کس در این دولت با فساد مبارزه کند، مدال می‌گیرد. به عنوان یک شاهد عینی، اختلافی بین عبدالملکی و مخبر ندیدم البته اختلاف دیدگاه و رویکرد کارشناسی بین هر دو نفری هست.

بهادری جهرمی تصریح کرد: با گزارش سازمان اداری و استخدامی و با پیگیری خوبی که انجام شد، بیشتر ادارات دولتی به سامانه مربوطه وصل شدند و میزان حقوق‌ها را اطلاع دادند ولی سامانه هنوز ایراداتی داشت.

وی درباره شفافیت حقوق مدیران گفت: اصل شفافیت در میزان حقوق مدیران، پابرجاست ولی به دنبال رفع ایرادات هستیم.

ارسال نظرات