۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۴
کد خبر: ۷۱۲۶۸۷

تلاش ناتو برای طولانی تر کردن جنگ روسیه و اوکراین

تلاش ناتو برای طولانی تر کردن جنگ روسیه و اوکراین
دبیرکل ناتو تاکید کرد، اعضای ائتلاف باید به حمایت از کی‌یف ادامه داده و برای طولانی شدن مناقشه بر سر اوکراین آماده باشند و نخست وزیر انگلیس هم از متحدان غربی خواست تا تسلیحات بیشتری به اوکراین بفرستند، برای اینکه درگیری‌ها می‌تواند بسیار طولانی شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "دیمیتری مدویدوف" معاون رئیس شورای امنیت روسیه در این باره ابراز تردید کرد که در صورت از سرگیری مذاکرات بین هیئت‌های نمایندگی روسی و اوکراینی در ماه آگوست (شهریور ماه)، "چیزی برای گفت‌وگو و کسی برای مذاکره وجود داشته باشد".

روز گذشته، شنبه، دیوید آراخامیا، رئیس هیئت نمایندگی قبلی اوکراین در مذاکرات با طرف روسی، از احتمال از سرگیری مذاکرات تا آخر فصل تابستان (در ماه آگوست) خبر داد. این مقام پارلمانی اوکراینی یادآور شد، با توجه به عملیات ضدتهاجمی در نظر گرفته شده، تا آن زمان موقعیت کی‌یف بر سر میز مذاکره تغییر خواهد کرد و آنها از موضع قدرت با مسکو صحبت خواهند کرد.

مدویدوف در کانال تلگرامی خود نوشت: «مذاکره کننده ارشد اوکراینی احتمال از سرگیری مذاکرات را تا پایان ماه آگوست بعید ندانسته است. البته این امکان وجود دارد، ولی سئوال اینجا است که آیا آنها در خصوص چه چیزی و با چه کسی صحبت خواهند کرد. در صورتی که مذاکرات از سر گرفته شود، ممکن است در آن زمان معلوم شود که دیگر کسی برای گفتگو وجود نخواهد داشت.»

پیش از این، ولادیمیر مدینسکی، رئیس گروه مذاکره کننده روسی و یکی از مشاورین ولادیمیر پوتین، توقف مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین را یک حادثه غم انگیز برای مردم اوکراین ارزیابی کرده و گفت که کی‌یف به پیشنهادهای مسکو برای حل و فصل صلح آمیز اوضاع پاسخی نداده است.

دیمیتری پسکوف، ، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز یادآور شده بود که  مقامات اوکراینی مذاکرات با روسیه را "متوقف" کرده و "تحت فشار حامیان غربی خود" گزینه دیگری را به روند مذاکره ترجیح داده‌اند.

لازم به یادآوری است که مذاکرات حضوری نمایندگان روسیه و اوکراین در چهار دور انجام شد - سه دور آن در خاک بلاروس و یک دور نیز در استانبول ترکیه برگزار شد و بعد از آن طرفین از طریق کنفرانس ویدیویی به برقراری ارتباط ادامه دادند. در جریان مذاکرات استانبول،  روسیه موفق شد پیشنهادهای کتبی از طرف اوکراینی دریافت کند که تمایل کی‌یف برای اعلام وضعیت بی طرفی و غیرهسته‌ای شدن این کشور را تایید می‌کرد، ولی پس از آنکه توافقات صورت گرفته به صورت یک پیش نویس توافقنامه تنظیم شد، مقامات اوکراینی از ادامه مذاکرات خودداری کردند.  

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در واکنش به این مسئله یادآور شد که کی‌یف با اجتناب از تایید توافقات حاصل شده در مذاکرات ترکیه، روند مذاکرات را به بن‌بست کشاندند. در عین حال، مقامات مسکو تاکید کرد که توقف مذاکرات کاملاً ابتکارعمل طرف اوکراینی بوده و  همچنان آماده از سر گیری مذاکرات هستند.

ارسال نظرات