۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۷۱۲۶۹۳
آیت الله کعبی:

رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است

رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بعد از پایان جنگ تحمیلی، هشت جنگ می‌توانست کشور را درگیر کند که مدیریت رهبر معظم انقلاب کشور را از آن بحران‌ها دور کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست تخصصی «بررسی سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب» که در خبرگزاری رسا برگزار شد با اشاره به اهمیت بحث حکمرانی در حوزه علم مدیریت و خط مشی گذاری عمومی گفت: حکمرانی در علوم سیاسی و در رشته حقوق عمومی و حقوق اساسی با هنجار‌های حقوقی مورد بحث واقع می‌شود و نیز بر اساس نظریه‌های گوناگون مورد توجه قرار دارد.

وی ادامه داد: در نظام ولایی ؛اهداف، وظائف، مأموریت‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام با روش‌های اجرایی آن در دولت اسلامی با هدایت، حمایت و نظارت کلان ارزشی، ولی فقیه تحقق پیدا می‌کند.
آیت الله کعبی با تأکید بر اهمیت هندسه حکمرانی ولایی به آیه شریفه ۴۱ حج «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» آن را در چهار فصل بیان نمود: ۱_ارتباط با خدا، ۲_مدیریت منابع مالی و تنظیم روابط مالی برای تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی،۳_ ترویج و تحکیم ارزش‌ها و در نهایت ۴_مبارزه با مظاهر فساد و تباهی است.

تعداد بازدید : 3

سازوکارهای مدیریتی نظام ولایی

وی افزود: سازوکار‌های مدیریتی برای تحقق وظایف نظام اسلامی بسیار اهمیت دارد، باید در حکمرانی ولایی به چند مطلب در سازوکار‌های مدیریتی تحقق وظایف دولت اسلامی توجه کنیم؛ اول فعال سازی امت و جامعه در عرصه‌های گوناگون؛ یعنی در کنار دولت‌ها و مسؤولین، ملت و امت باید فعال بشود و با تمام ظرفیت در صحنه حاضر شود، در غیر این صورت اهداف و وظایف با سازوکار‌های دولتی به تنهایی محقق نمی‌گردد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری مردمی بودن عرصه فرهنگ، اقتصاد، جامعه، سیاست، امنیت، دفاع، بهداشت و سلامت و به‌طور کلی مسائل کلان نظام اسلامی ابراز داشت: مهم‌ترین تفاوت حکمرانی در دموکراسی‌های لیبرال با حکمرانی در نظام ولایی در همین نکته مردمی بودن عرصه‌های حکومت نهفته است.

وی ادامه داد: نظام‌های دموکراسی لیبرال بعد از انتخاب حکمرانان در انتخابات جایگاه مردم را فراموش می‌کنند؛ ژان ژاک روسو در کتاب قراداد اجتماعی می گوید: مردم بعد از انتخابات هیچ می‌شوند. یا در قول دیگری می‌گوید :ملت انگلستان در یک روز آزاد هستند و آن روز انتخابات است و بلکه در لحظه رأی دادن؛ اما مردم بعد از انتخابات در حکمرانی حذف می‌شوند تا انتخابات بعدی که مردم در قالب دولت سایه یا حزب رقیب می‌توانند تنها برای حضور انتخاباتی و در چرخه ثروت و قدرت پیمانکاران حرفه‌ای انتخاباتی زیر نظر کارتل‌ها و تراست‌های سازندگان رأی، رأی بدهند؛ حتی آن‌ها به‌قدری در انتخابات‌ها نقش خود را از دست داده‌اند که برخی دولت‌ها مجبور شده‌اند شرکت در انتخابات را اجباری کنند.

رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است

اهمیت مردم در نظام ولایی

آیت الله کعبی با بیان اینکه کار مردم همگام با دولت بعد از انتخابات در نظام حکمرانی ولایی شروع می‌شود گفت: نه تنها مردم نباید حذف شوند؛ بلکه مردمی سازی دولت با فعال سازی ملت در صحنه، رسالت اصلی دولت در حکمرانی ولایی است. ما شاهد هستیم یکی از شعار‌های دولت آیت الله رئیسی مردمی سازی دولت و دولت مردمی است که حتی آقای رئیس جمهور یک دستیار ویژه برای مردم سازی دولت انتخاب کردند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رابطه دخالت مردم در حکومت با حل مشکلات و مسائل اجتماعی را مستقیم دانست و خاطرنشان کرد: ما به میزانی که در زمینه فرهنگ برای ساخت ایمان و تقوا با به قول رهبر معظم انقلاب تولید عمل صالح یا حتی در زمینه اقتصاد مقاومتی و یا مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی مردم را فعال کنیم، می‌توانیم در حل مشکلات و مسائل پیشرو باشیم.

وی ادامه داد: فعال بودن مردم باید با محوریت مساجد شکل بگیرد که به تعبیر امام راحل مسجد ستاد سیاسی اسلام است، مردم می‌توانند برای مثال در عرصه آسیب‌های اجتماعی از طریق مواسات مؤمنانه و نظام احسان و دولت نیز با نظام عدل محور ، وارد مسائل شود.

آیت الله کعبی با اشاره به پیام اطلاعات ۳۶ میلیونی از سوی امام خمینی (ره) در تأمین امنیت کشور اظهار داشت: حتی در عرصه امنیت برای حل مشکلات امروز کشور می‌توانیم بگوییم که نیاز به اطلاعات ۸۵ میلیونی جامعه ایرانی داریم.

وی ادامه داد: مردم و حضور آن‌ها امنیت ساز است؛ حتی در بحث سلامت و بهداشت گروه‌های جهادی به خصوص طلاب و روحانیت در صحنه حضور پیدا کردند و توانستند در کنار وزارت بهداشت یک حماسه بهداشتی و حماسه سلامت را بسازند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری حضور مردم در کم کردن آلام و کاهش درد‌های اجتماعی را مؤثر دانست و ابراز داشت: حضور و فعال سازی ملت در مثل زلزله و سیل در در حادثه‌های گوناگون کشور موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

تعداد بازدید : 4

تفاوت ساختاری نظام ولایی و نظام لیبرال

وی ادامه داد: دوم بحث ساختار دولت‌هاست میان نظام ولایی و نظام لیبرال دموکراسی تفاوت دارند؛ نظام ولایی به‌دنبال کوچک سازی دستگاه‌های دولت و بزرگ کردن ملت در ساختار است؛ اما نظام‌های دیگر ساختار بسیار بزرگی دارند و مرتب نهاد سازی می‌کنند.

آیت الله کعبی با بیان کوچک و متواضع بودن ساختار نظام ولایی در زمان امامین انقلاب ابراز داشت: با اینکه این ساختار‌ها کوچک هستند؛ اما کار‌های بسیار بزرگ و عظیمی را انجام می‌دهند که از این لحاظ به بیت المال هزینه تحمیل نمی‌کنند.

وی افزود: سومین محور، توانمند سازی اقشار آسیب پذیر اجتماعی یا به تعبیر درست روایات، مبارزه با فقر و محرومیت و فساد است . لازم است دولت در کمک به محرومین و مستضعفین به گونه‌ای ک در نظام حکمرانی ولایی عمل کند که فقر ریشه کن از بین برود که این مسأله در همه ابعاد فقهی ان به طور مستند وروشن تبیین گردیده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت هدایت، حمایت و نظارت کلان ارزشی توضیح داد: هدایت، حمایت و نظارت کلان ارزشی ولی فقیه در مدیریت کلان توحیدی، اخلاقی و ارزشی و فقهی برای حفظ سلامت دستگاه‌های گوناگون و عدم انحراف دستگاهها از مسیر صحیح؛ ضروری است.

وی افزود: پیش نیاز‌های مهمی برای تحقق این سازوکار‌های مدیریتی وجود دارد؛ اول سازماندهی و شبکه سازی ملی که مردم باید سازمان پیدا کنند و سازمان بسیج یکی از مهم‌ترین سازمان‌های متشکل کردن مردم در عرصه های گوناگون است.

رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است

هنر مهم امامین انقلاب

آیت الله کعبی در بیان اهمیت تشکیل بسیج در نگاه امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: امام خمینی از همان اول بسیج را تشکیل دادند و رهبر معظم انقلاب به‌خوبی بر اقدام به هنگام، به لحظه و مخلصانه حضور بسیج و تفکر بسیجی تأکید دارند.

وی ادامه داد: پیشگامی نیرو‌های مؤمن انقلابی و حاضر در صحنه که رهبر انقلاب به‌خوبی در روز ۱۴ خرداد درباره هنر امام راحل در به حضور کشاندن مردم در صحنه متناسب با هر وضعیت اشاره داشتند، رهبر معظم انقلاب نیز این هنر حاضر کردن مردم در صحنه و پیشگامی نیرو‌های مؤمن و حاضر در صحنه را دارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همه اهداف نظام را با حضور نیرو‌های مؤمن و انقلابی را قابل تحقق دانست و توضیح داد: اگر نیرو‌های مؤمن و انقلابی و حاضر در صحنه متشکل شوند و بتوانیم میان خانواده، مدرسه، مسجد و بسیج پلی درست کنیم؛ واز سوئی هشت میلیون تا ده میلیون نیرو را سازماندهی کنیم در این صورت با حضور این تعداد همه اهداف انقلاب و مأموریت‌های نظام ولایی قابلیت تحقق پیدا می‌کند.

وی افزود: تحول در ساختار‌های قدیمی و ایجاد سازوکار‌های جدید جزو پیش نیاز‌هایی است که هم امام و هم رهبری در نهاد‌های انقلابی مثل جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا حساب ۱۰۰ امام دنبال می‌کردند.

آیت الله کعبی مدیریت فقهی و حقوقی زمین بر اساس الزامات نظام حکمرانی ولایی را یکی از تحولات بایسته برای تحقق اهداف و مأموریت‌های نظام اسلامی دانست و ابراز داشت: برای پیش برد اهداف دولت اسلامی دقت در ابعاد فقهی وحقوقی حل مسائل زمین باعث می‌شود مشکلات معیشتی مردم حل شود.

رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است

پرچمداری در اجتهاد حکومتی بر پایه فقه نظام

وی افزود: اجتهاد مستمر و متناسب با مقتضیات زمان و اجتهاد حکومتی بر پایه فقه نظام که رهبر معظم انقلاب پرچمدار آن است می‌تواند تحول گسترده ای درهمه عرصه ها ایجاد کند، مدیریت فقهی، عرصه را برای مدیریت علمی و تخصصی کارشناسانه فراهم می‌کند؛ بی توجهی به مدیریت علمی تخصصی و کارشناسی حرام تکلیفی و ضمان وضعی دارد ؛ متاسفانه در استحکام مهندسی زیر ساخت متروپل اصول فنی استحکام مهندسی ساختمان رعایت نگردید.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری توجه به مدیریت علمی را جزو اصول مدیریت فقهی دانست و اظهار داشت: یکی از الزامات مدیریت فقهی توجه به تخصص و تقوی وتوانمندی ومسئولیت شناسی و نظم و قانون مداری و جوان کاری ، هم در منابع و نیروی انسانی و هم در پروژه‌ها، طرح‌ها، سازوکار و تشکیلات است.

وی افزود: مقاومت و اقتدار بازدارنده الزام دیگری است که اگر نباشد اهداف نظام ولایی محقق نمی‌شود.

آیت الله کعبی با اشاره به تلاش امام خمینی (ره) برای شکل دادن به انقلاب اسلامی تبیین کرد: امام راحل حکومت دینی را طراحی کردند و با همه مخاطرات در ده سال انقلاب تثبیت کردند و در تداوم مسیر امام راحل قدس سره رهبر معظم انقلاب؛ حفظ و صیانت و تداوم نظام اسلامی را با حرکت رو به جلو پیش بربندند. و بر سیره حکمرانی امام راحل با آگاهی و حکمت و شناخت عمیق و و تجربه و عشق و عرفان تاکید نمودند. ، وخط و سیره حکمرانی امام را در میدان عمل زنده نمودند.

رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است

تبیین عاشقانه و عارفانه سیره امام خمینی/ مراسم 14 خرداد تلاشی جدی برای جلوگیری از تحریف امام است

وی ادامه داد: ایشان ۳۳ سال بعد از رحلت امام هر سال گوشه‌ای از این سیره امام را بیان می‌کنند که عاشقانه و عارفانه و توأم با معرفت بالا نسبت به شخصیت امام خمینی (ره) است؛ ایشان بیان می‌فرمایند که سیره امام تمام نمی‌شود و به همین جهت می‌کوشند از تحریف امام جلوگیری کنند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طراحی، تثبیت و تضمین تدوام سیره حکمرانی امام توسط رهبری را موجب تشکیل تمدن نوین اسلامی دانست و ابراز داشت: امام راحل طراحی، تثبیت و تضمین تمدن نوین اسلامی را در دستور کار داشتند و سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب ما را به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی سوق خواهد داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از نظریه تمدنی و فکر فاخر در حکمرانی برخوردار است که رهبری در این نظریه تمدنی دوگانه‌هایی مانند علم و ایمان، عقلانیت و معنویت، شریعت‌گرایی و مدنیت، جمهوریت و اسلامیت، عدالت و پیشرفت، اقتدار بازدارنده و قاطعیت و مرزبندی با دشمن و مهر و محبت و مدارای اجتماعی با مردم را در تفکر خود جمع کرده است.

رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است

امام خامنه‌ای؛ جمعی از تدین و تمدن

آیت الله کعبی خلاصه تفکر رهبری را جمع تدین و تمدن دانست و خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند این‌ها با هم قابل جمع نیستند، ولی اندیشه تابناک رهبری تدین و تمدن را جمع کند؛ چرا که برگرفته از اجتهاد اصیل و سیره حکمرانی حکیمانه ایشان است.

وی افزود: اگر اجتهاد اصیل مبتنی نظریه تمدنی وجود نداشته باشد، اهداف حکمرانی اسلامی هم قابل تحقق نخواهد بود؛ تحقق تمدن نوین اسلامی افق‌های بلندی است که رهبری می‌بیند و حاصل برخورداری از یک نظریه تمدنی در بیانیه گام دوم به سمت خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پرچمداری رهبر معظم انقلاب در پیشرفت و رشد علم و فناوری توضیح داد: ایشان از همان ابتدا پرچم پیشرفت و رشد علم وفناروی را به دست گرفتند و بر آن تأکید کردند که ما این مسأله را هم نسبت به توسعه دانشگاه‌ها و هم بر اساس همین مدیریت فقهی و مدیریت ولایی، اخلاقی و مبتنی بر توحید و تقوا، اخلاق و فقه مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: ابتدای انقلاب دانشجویان ما ۱۴۵ هزار نفر بیشتر نبودند که آن‌ها نیز از طبقات متوسط به بالا در دانشگاه حضور داشتند؛ اما امروز شما در هر بخش و شهری دانشگاهی می‌بینید که اگر به خوبی دقت کنید طراحی ویژه رهبر معظم انقلاب در پشت این پیشرفت علمی و فکری همه جانبه وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است

تفکر نظام‌مند و علمی رهبری

آیت الله کعبی تفکر نظام‌مند علمی و مدیریت رهبر معظم انقلاب را در تأسیس پارک علم و فناوری نشانه‌ای بر ورود عالمانه ایشان به مدیریت علمی کشور دانست و عنوان کرد: تأسیس بنیاد نخبگان، تأکید بر جنبش نرم افزاری، تأکید بر پیشرفت موشکی، هوافضا، سلول‌های بنیادین، توسعه کمی آموزش و پرورش، گسترش دانشگاه‌ها، افزایش هیئت علمی، جلساتی که هر سال با دانشگاهیان اعم از دانشجویان و اساتید دانشگاه برگزار می‌کنند و در چند ساعت صحبت آن‌ها را می‌شنوند و سپس پاسخ می‌دهند، تأسیس دانشگاه تربیت مدرس و تلاش برای ادغام وزارت بهداشت با آموزش درمان پزشکی برای حل مشکل کمبود پزشک، نهضت حضور در رقابت‌ها و المپیاد‌های بین المللی، پیگیری نقشه جامع علمی و تصویب آن از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی همه بر ورود عالمانه ایشان به حوزه علم دلالت می‌کند؛ امروز ایران در بسیاری از رشته‌های علمی جهان حائز رتبه‌های بسیار خوبی است.

وی افزود: طراحی ویژه رهبر معظم انقلاب در تحول و الزامات حوزه انقلابی و فقه حکومتی برای پیشبرد بحث وحدت حوزه و دانشگاه نیز حائز اهمیت است.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان دستاورد‌های مختلف انقلاب حاصل از مدیریت رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: ایجاد تحول و اقتدار در صنایع دفاعی و نظامی، حمایت از کرسی‌های آزاد اندیشی و میدان دادن به گروه‌های گوناگون در مدیریت کشور، قانون مداری و حمایت قاطع از رأی ملت و منتخبان ملت در مقابله با فتنه‌های داخلی با تأکید بر مرزبندی، نظریه پردازی و خط مشی گذاری عمومی بر پایه منظومه معرفتی ارزشی و فقه حکمرانی که متناسب با اقتضائات زمان با بهره مندی از ظرفیت کارشناسی، تخصصی و علمی کشور با مشورت صاحب نظران بود که می‌توان تبلور آن را در شعارهای سال مشاهده کرد.

رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است

صیانت از هویت اسلامی توسط رهبر انقلاب

وی ادامه داد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اقتصاد مقاومتی، تدوین سیاست‌های کلی نظام در عرصه‌های گوناگون، صیانت از هویت اسلامی و تحکیم انسجام ملی با ایجاد پیوند نسل‌ها، تکیه ایشان بر جوانان، تکیه بر نخبگان نگاه به آن‌ها به مثابه موتور پیشرفت، رشد و تعالی معنوی و سرمایه انسانی امیدآفرینی نسبت به آینده و آرمان گرایی توأم با واقع گرایی نیز از جمله ویژگی‌های شاخص رهبر معظم انقلاب است.

آیت الله کعبی با اشاره به دیدگاه جامع و آینده نگری رهبر انقلاب در جلوگیری از پیش‌آمد بحران‌ها و جنگ‌ها در داخل کشور اظهار داشت: عبور آرام و بی هزینه از بحران‌ها اینکه رهبر انقلاب بعد از هشت سال دفاع مقدس با این وجود که باید بار‌ها جنگ تمام عیار اتفاق می‌افتاد، رهبری اوضاع را به گونه‌ای مدیریت کردند که اقتدار و عزت مندی ایران اسلامی حفظ شد و هم از جنگ عبور کردیم.

وی ادامه داد: من بررسی کردم ایشان کشور را بار‌ها از جنگ قطعی نجات دادند که با مدیریت ایشان ایران بدون اینکه هزینه‌ای برای جنگ بپردازد از دو جنگ افغانستان و جنگ دوم خلیج فارس سالم عبور کرد و قوی شد و توانستیم اقتدار خود را حفظ کنیم.

رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است

شاخصه‌های اصول رهبری در مدیریت کشور

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان شاخصه‌های اصول رهبری در مدیریت کشور عنوان کرد: مردم داری اسلامی، حضور مردم در صحنه، حمایت از رأی مردم و صیانت از جمهوری نظام، تأکید بر اداره مردمی کشور، مشورت با صاحب نظران علمی، اهتمام بر تأمین مصالح عالی کشور، پیشگیری از مفاسد عمومی و مظاهر فساد، تأمین امنیت، آسایش، اقتدار، انسجام و همگرایی ملی، مواسات و احسان اجتماعی، بهداشت و سلامت همگانی عدالت اجتماعی، تأکید بر کاهش فاصله طبقاتی، قانون گرایی، توجه ویژه به محرومین، تقریب مذاهب اسلامی و تحکیم وحدت، مقابله با نظام سلطه، پشتیبانی از مقاومت اسلامی در منطقه، شکل و جهت دهی به بیداری اسلامی درون امت اسلامی بر پایه وحدت، دشمن شناسی و با هدف آزادی فلسطین، ترویج جهانی محبت و آموزه‌های اهل بیت و فرهنگ عاشورا، ترویج فرهنگ و حقایق دینی به عنوان مثال دو نامه به جوانان اروپایی‌ها، تهدید زدایی مقتدرانه و مدیریت فتنه‌ها با حفظ آسایش و آرامش ملی، بستر سازی برای تحولات جهانی و نظم نوین بین الملل جهت حاکمیت مستضعفان و مدیریت جهانی صالحان و رهبری الهی همگی نشانه‌ای بر مدیریت حکیمانه و هوشمندانه توحیدی این رهبر فرزانه در مدیریت کشور است.

وی ادامه داد: سبک مؤمنانه مدیریت رهبر انقلاب برپایه ساخت توحیدی و اخلاقی و خودسازی معنوی و عرفانی شخصیت ایشان است . مدیریت جهادی و انقلابی، قاطعیت و شجاعت سیاسی در تصمیم گیری حکیمانه با جذب حداکثری و دفع حداقلی جلوه های دیگر در سیره حکمرانی رهبر انقلاب است.

آیت الله کعبی با ذکر نام رؤسای جمهوری که با رهبر معظم انقلاب فعالیت کرده‌اند ابراز کرد: اهتمام به مدیران و حمایت علنی از آنان با توصیه‌های حکیمانه و همچنین عدم تقابل با آن‌ها نشان می‌دهد که ایشان با همه فرازها وفرودها در مدیران اجرایی کشور توانستند همه رؤسای جمهور را در مسیر حفظ خطوط اصلی نظام قرار دهند.

وی افزود: اهتمام به تربیت نیرو و کادرسازی مدیریتی، دانش افزایی مستمر و فراوان، هدایت، حمایت و مدیریت کلان ارزشی جامعه اسلامی در صیانت از نظام اسلامی و ترسیم راهبرد‌های کلان و افق چشم انداز آینده نظیر بیانیه گام دوم انقلاب نیز از جمله دیگر شاخصه‌های مدیریت رهبر معظم انقلاب در طول ۳۳ سال مدیریت ایشان به نظر می‌رسد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
عالی و راهگشا
1
0
عبدالله کعبی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
باسلام ‌دعای خیر
انصافاً حضرت آیت کعبی با



با سلام
از نظرات وبیانات حضرت آیت الله کعبی بسیار استفاده کردم امیدوارم خداوند متعال بر عزت ایشان بیفزاید
1
0
حجازی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
نشست خوبی بود
1
0