۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۷۱۲۷۱۸
آیت الله حسینی خراسانی تأکید کرد؛

شیعه و سنی؛ ید واحده ای در مقابل دشمن/ لزوم بازنگری برائتی ها در رفتار

شیعه و سنی؛ ید واحده ای در مقابل دشمن/ لزوم بازنگری برائتی ها در رفتار
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: تمام مراجع شیعه بر این مطلب اتفاق نظر دارند که جان و مال و ناموس برادران اهل سنت، همانند جان و مال و ناموس شیعه محترم است.

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت وحدت در جوامع اسلامی بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: موضوع الفت، زندگی مسالمت آمیز و همگرایی بین جریان های مختلف از امت اسلامی به ویژه شیعه و سنی از مسائل بسیار مهم، حساس و پرسابقه ای است که در طول تاریخ ائمه دین (ع) پیروانشان را به رعایت این اصل اصیل اسلامی سفارش کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ وحدت از توصیه بزرگان دین به شیعیان می باشد، افزود: محبت، خدمت، گذشت و تفاهم از دستورات ائمه دین به شیعیان در برخورد با دیگر مسلمانان است و معاشرت و زندگی در جامعه اسلامی باید براساس کرامت، بزرگواری و احترام باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به زندگی مسالمت آمیز با برادران اهل سنت، ابراز کرد: هیچ یک از این سفارشات به معنای عدم اختلاف عقیدتی بین شیعه و سنی نیست و اختلاف در مباحث اعتقادی امامت، رهبری دینی و سیاسی به معنای بداخلاقی، توهین، چنگ به صورت یکدیگر انداختن، تنازع و فتنه اندازی نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روشنگری علمای بزرگ نسبت به مسأله غدیر در طول تاریخ تصریح کرد: هر چند علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ نسبت به مسأله غدیر عقب نشینی نکردند و تمام قد از حق و حقانیت دفاع کردند اما با اهل سنت تعامل منطقی، عقلانی و متکی بر سفارش خدا، پیامبر و اهل بیت (ع) داشتند.

وی افزود: شیخ مفید که علمدار دفاع از غدیر و مکتب علوی است تعامل بسیار خوبی با علمای تراز اول اهل سنت داشته به گونه ای که بسیاری از کتاب های معتبر اهل سنت گزارش از تجمع زیاد و عزاداری عمومی مردم بغداد در عزای شیخ مفید داده اند.

آیت الله حسینی خراسانی با اشاره به اینکه مذاهب اسلامی باید در برابر دشمنان مشترک ید واحده باشند، عنوان کرد: تمام مراجع شیعه بر این مطلب اتفاق نظر دارند که جان و مال و ناموس برادران اهل سنت به عنوان مسلمان همانند جان و مال و ناموس شیعه محترم است و اگر روزی مورد تهاجم کفار و دشمنان اسلام قرار بگیرند باید دفاع کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان تفرقه افکنان را مخالف سیره و روش امیرالمومنین (ع) برشمرد و تصریح کرد: آیا حضرت امیرالمومنین (ع) به روش هایی که نتیجه اش اختلاف انگیزی، فتنه و تضعیف امت اسلامی است راضی می باشند؟

وی ادامه داد: ما اهل سنت را برادران خود می دانیم و سفارش به وحدت بین شیعه و سنی سفارش امام راحل، رهبر معظم انقلاب و تمام مراجع تقلید جهان تشیع است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وحدت را از ضروریات جامعه امروز دانست و گفت: همه باید به این مساله باور داشته باشیم که وحدت تاکتیک و تکنیک مطابق با شرایط زمان و مکان نیست و یک اصل، استراتژیک و یک قاعده برای شیعه است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش جریان برائتی ها در ایجاد تفرقه میان مسلمانان خاطرنشان کرد: مخالفین وحدت در روش مطالعات و تفکرات خود تامل کنند، ما شیعه تر از شیخ مفید، سید مرتضی، محقق حلی، خواجه نصیرالدین طوسی و ... نداریم.

وی در پایان ادامه داد: مخالفان وحدت و به تعبیر دیگر برائتی ها در افکار خود تامل و بازنگری کنند اما اگر به عمد در زمین دشمن بازی می کنند باید به شکل مناسب خود با آن ها برخورد و مواجهه کرد.

ارسال نظرات