۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۷۱۲۷۴۸
به همت انتشارات دانشگاه امام حسین (ع)؛

«کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» به چاپ سوم رسید

«کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» به چاپ سوم رسید
کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» تازه ترین اثر محمدحسین رجبی دوانی محقق تاریخ اسلام توسط انتشارات دانشگاه امام حسین (ع) منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» عنوان تازه‌ترین اثر «محمدحسین رجبی دوانی» محقق تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) است که نگاهی گذرا به فرایند شکل‌گیری و ساختار اجتماعی کوفه و نقش معنوی، علمی، فکری، سیاسی و نظامی کوفه دارد. نویسنده در این کتاب به بررسی نقاط ضعف و قوت کوفیان، ظهور خلافت عباسیان در کوفه و آخرین اقدامات امام علی (ع) در بسیج کردن کوفیان برای رویارویی با معاویه، به نگرش و مواضع کوفیان پس از انعقاد صلح تا تأسیس حوزه علمیه نجف و پایان حیات علمی کوفیان می‌پردازد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«تاکید فراوان قرآن کریم و اولیا دین مبین اسلام به مطالعه تاریخ و آگاهی از عملکرد و سرنوشت مردمان در اعصار پیشین، نشان‌دهنده نقش و اهمیت بسیار تاریخ در هدایت جوامع بشری است. چراکه بررسی نحوه رفتار انسان‌ها و جوامع در رویارویی جبهه‌ها و جریان‌های حق و باطل در تاریخ، برای کسانی که جویای سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت هستند، «بصیرت» ایجاد می‌کند و آنان را در حوادث و تحولات مشابه که تکرار تاریخ است، راهنما خواهد بود. بصیرتی که از مطالعه و تحلیل حوادث تاریخی به دست می‌آید، موجب می‌شود تا از عملکرد و رفتار درست و در جهت رضای خداوند افراد و جوامع پیشین «درس‌ها» و از کردار و سلوک نادرست و شیطانی آنان عبرت‌ها گرفته شود تا در صورت تکرار تاریخ و وقوع حوادث و تحولات همانند، از این آموزه‌ها بهره‌های مناسبی ببرند.»

اهمیت نگارش این کتاب در ضرورت تحلیل حوادث تاریخی گذشته بر کوفیان است که به دورنمای برخورد مولای متقیان با مردم کوفه و عکس‌العمل اهل کوفه با آن حضرت می‌پردازد. این کتاب که توسط انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (ع) منتشر شده است به «فرآیند شکل‌گیری و ساختار اجتماعی کوفه»، «نقش سیاسی و نظامی کوفه» و «نقش معنوی و عملی و فکری کوفه» پرداخته است.

چاپ سوم کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» در ۵۹۲ صفحه و قیمت ۱۹۰ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
حفظ وحدت از توصیه بزرگان دین به شیعیان می باشد
0
0