۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۷۱۲۷۵۲

اهدا حدود ۱۳۰۰ نسخه خطی و سنگی به کتابخانه آستان قدس رضوی

اهدا حدود ۱۳۰۰ نسخه خطی و سنگی به کتابخانه آستان قدس رضوی
رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: آیت الله احمد روضاتی یک مجموعه شامل ۸۸۹ نسخه خطی، ۴۰۵ نسخه چاپ سنگی، سربی و افست و ۳۶ برگ اسناد تاریخی اهدا کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: آیت الله احمد روضاتی یک مجموعه شامل ۸۸۹ نسخه خطی، ۴۰۵ نسخه چاپ سنگی، سربی و افست با موضوعات علم حدیث، فقه، تفسیر، ادعیه، اصول و کلام و ۳۶ برگ اسناد تاریخی را به کتابخانه مرکزی این مجموعه اهدا کرد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: در این مجموعه آثار نفیسی از قرون ۱۰، ۱۱ و ۱۲ به چشم می‌خورد و مجموعه الوافیه استرآبادی، فروع کافی، شرح مختصر الاصول و رساله طب الرحمه از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی آن به شمار می‌رود که در قرن نهم هجری قمری کتابت شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مجموعه، کتاب‌های چاپ سنگی و اسناد تاریخی از دوره قاجار موجود است که مباحثی پیرامون موضوعات فقهی را شامل می‌شود.

حسینی گفت: تمام نسخ خطی اهدایی پیش از ورود به مخزن برای نگهداری دائمی و بهره‌مندی پژوهشگران و آیندگان اسکن، فهرست‌نویسی، آفت‌زدایی، مرمت و بازسازی شده و به نام اهداگران در فهرست و سامانه نسخ خطی فهرست نگار این سازمان به ثبت رسیده و قابل جست و جو است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این خاندان به دلیل تألیف کتاب مشهور «روضات‌الجنات» اثر نفیس مرحوم آیت‌الله العظمی آقا سید محمد باقر چهار سوقی به «روضاتین» شهرت یافته‌اند.

ارسال نظرات