۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۷۱۲۸۲۳
شعیبی:

"بدون قرار قبلی" یک پیشنهاد برای بازنگری داشته‌های خودمان است

کارگردان فیلم «بدون قرار قبلی» گفت: ما با نسلی روبرو خواهیم بود که شاید تصورش از شاهنامه یا موسیقی ایرانی و یا ادبیات فارسی فقط کتب اهل قدیم باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هم زمان با اکران فیلم «بدون قرار قبلی» و استقبال خوب مخاطبین از این فیلم در سینماها، بهروز شعیبی کارگردان فیلم مهمان تلفنی برنامه سینماچی رادیو جوان بود و با علی مرادخانی در مورد چگونگی شکل گیری ایده و دغدغه هایش برای ساخت این فیلم گفتگو کرد.

بهروز شعیبی در ابتدا در مورد اوضاع اکران و استقبال مردم از فیلمش گفت: استقبال خیلی خوب بوده و نکته ویژه برای ما، افزایش تعداد مخاطب است، که هر روز تعداد مخاطبان از روز قبل بیشتر می شود، که از این بابت سپاسگزار خداوند و مردم عزیزمان هستیم.

در ادامه شعیبی در پاسخ به سوال مجری برنامه سینماچی در مورد اینکه چطور فیلم «بدون قرار قبلی» به دو مفهوم هویت و بازگشت اشاره می‌کند توضیح داد: اصولا مسئله مهاجرت و سفر، مسئله تصمیم گیری برای اقامت و برای زندگی، یک مسئله فردی است. یعنی برخلاف تصور ما راجع به این موضوع، بعضا از بیرون نگاه می‌کنیم، به نظر من این تصمیم گیری شخصی است و هرکسی بنا به دلایلی این تصمیم را می‌گیرد که در یک اقلیمی زندگی کند، اما اینکه بعد از این تصمیم، این که ما چه رویکردی نسبت به پیشینه و گذشته خودمان داریم، دیگر فقط نمی‌تواند مسئله فردی باشد، به نظرم اینجا مسئله ملی و میهنی می شود، ما در سرزمینی دارای پیشینه زندگی می‌کنیم، ولی متاسفانه بعضا اتفاقی پیرامون ما می‌افتد که ما به داشته‌های خودمان پشت کنیم، «بدون قرار قبلی» به نحوی یک پیشنهاد برای بازنگری به همان داشته‌ها و ریشه‌های خودمان است.

همچنین کارگردان فیلم «بدون قرار قبلی» در مورد اینکه علی‌رغم ماه‌های اخیر که دوگانه‌ها و سوءتفاهم‌ها بیشتر شده و نظرات رادیکالی پررنگ‌تر، اما «بدون قرار قبلی» حرف دیگری را می‌زند گفت: بله، متاسفانه چندگانگی فرهنگی شدت گرفته و با اینکه که اکثر ما در این سرزمین زندگی می‌کنیم ولی تحت تاثیر تبلیغات یا مسائل بیرونی و داخلی قرار می‌گیریم. عیبی ندارد که تفکر ما چیست و یا به چه نتیجه‌ای می‌رسیم، کار علمی و زندگی آدم  اینگونه است که هر روز به تصمیمات، موضوعات و دستاوردهای جدید دست پیدا می‌کند، اما واقعیت این است که گذشته‌ای که ما امروز به عنوان یک ایرانی از آن اسم می‌بریم و به آن افتخار می‌کنیم، احتیاج به محافظت دارد.

شعیبی ادامه داد: ما با نسلی روبرو خواهیم بود که شاید تصورش از شاهنامه یا موسیقی ایرانی و یا ادبیات فارسی فقط کتب اهل قدیم باشد، انگار که این کتب نمی‌تواند در روز بازخوانی شود و این اشتباه است. بخش عمده‌ای از آنچه امروز داریم را مدیون زحماتی که در سالیان سال در تاریخ این مملکت کشیده شده هستیم و دوری ما از این پیشینه آینده خوبی برای ما نمی‌سازد.

شعیبی در مورد لزوم بازگشت به گذشته فرهنگی و شناخت آن تصریح کرد: شما برای شناختن بعضی از علوم، حتما باید تاریخ آن را بدانید وگرنه نمی‌توانید، حتی آن علم را بشناسید، فرهنگ‌ از همین جنس است، یعنی ما باید گذشته و پیشینه فرهنگی‌مان را بشناسیم و آن را تحلیل و آسیب شناسی کنیم، تا بتوانیم فعلیت و زمان حال و آینده فرهنگی را برای خودمان رقم بزنیم.

بهروز شعیبی در پایان گفت: از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم هم سینما را حمایت کننند و هم تیم بدون قرار قبلی را در سینما ببینند و حیات سینمای ایران را رقم بزنند و ما مدیون محبت مردم عزیز هستیم.

برنامه سینماچی، مجله سینمایی رادیو جوان است که به تهیه کنندگی فاطمه شهبندی و اجرا و سردبیری علی مرادخانی، جمعه ها ساعت ۱۶ روی آنتن می‌رود.

ارسال نظرات