۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۷۱۳۴۵۷

ترکیه به تحریم‌های ضد روسی غرب نمی‌پیوندد

ترکیه به تحریم‌های ضد روسی غرب نمی‌پیوندد
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که این کشور به تحریم‌های ضد روسی غرب نمی‌پیوندد چرا که تحریم‌ها بیشتر از روسیه به ترکیه آسیب می‌زند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه یکشنبه (۲۶ ژوئن) گفت که ترکیه به تحریم‌های ضد روسی غرب که در پی درگیری‌ها در اوکراین اعمال شده، نمی‌پیوندد. 

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «هابرترک» گفت: ما سیاست متعادلی را در رابطه با روسیه اعمال می‌کنیم. ما تحریمی اعمال نمی‌کنیم و به آن‌ها نمی‌پیوندیم. باید منافع خود را حفظ کنیم.

کالین افزود: اگر همه پل‌ها را خراب کنند، چه کسی با روسیه صحبت خواهد کرد؟ روابط اقتصادی با روسیه به گونه‌ای است که تحریم‌ها بیشتر از روسیه به اقتصاد ترکیه آسیب می‌زند. ما موضع روشنی [در مورد تحریم‌ها] داریم، غرب آن را نپذیرفته است.

سخنگوی دفتر اردوغان گفت که آنکارا در  روابط خود با روسیه «سیاست تعادل» را دنبال می‌کند و توضیح داد: از آنجایی که ما برای تامین انرژی به منابع خارجی وابسته هستیم، روابط خود را با روسیه توسعه می‌دهیم همانطور که با ایران این کار را می‌کنیم. ترکیه همچنین روابط خوبی با آمریکا و دیگر کشورهای غربی دارد.

وی همچنین تاکید کرد که کشورش از سیاست اعمال تحریم‌های شخصی علیه بازرگانان روس حمایت نمی‌کند. کالین در ادامه تصریح کرد که کشورش عملیات نظامی روسیه را تهاجم می‌داند و آن را «به وضوح و صریح» بیان می‌کند. با این حال، او تاکید کرد که ترکیه به گفت‌وگو با اوکراین و روسیه ادامه می‌دهد زیرا هرچه جنگ طولانی‌تر شود، هزینه آن بیشتر می‌شود.

به گزارش «راشا تودی»، کالین درباره دلایل حمله روسیه به اوکراین، ادعاهای غرب درباره غیرمنطقی بودن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را رد کرد و گفت: گاهی اوقات غرب ترجیح می‌دهد موضوع را به جای روبرو شدن با آن غیرمنطقی جلوه دهد. 

به عقیده وی، مشکلات در روابط روسیه و غرب از دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، زمانی که روسیه در واکنش به تغییر نظم ژئوپلیتیک جهانی، به غرب پیشنهاد داد تا توافق موازنه جدیدی امضا کند که منعکس‌کننده این تغییرات باشد. کالین اظهار داشت آن‌ها که به دنبال این بودند که کشورهایی را که می‌خواستند از تحت فرمان بودند خارج شوند را سرکوب کنند، گفتند «بیایید راه درگیری را برویم».

کالین با تاکید بر اینکه این هرگز «تهاجم روسیه به اوکراین» را توجیه نمی‌کند، به اهمیت نادیده نگرفتن رابطه علت و معلولی اشاره کرد. وی افزود: ما نیز به این ترتیب نامنظم و این نظم ناعادلانه [جهانی] اعتراض داریم.

در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی (پنجم اسفندماه)، روسیه به درخواست کمک جمهور‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی ویژه در اوکراین را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون بارها اعلام کرده که به دنبال اشغال این کشور نیست و هدف عملیات نظامی را نازی زدایی و خلع سلاح کی‌یف اعلام کرده است. از زمان آغاز ناآرامی‌ها در اوکراین، کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌ها و عرضه تسلیحات به اوکراین، به آتش‌ ناآرامی‌ها در این کشور دامن زده‌اند.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات