۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۷۱۳۴۱۵

تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای علیه تهران باز هم شکست می خورد

تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای علیه تهران باز هم شکست می خورد
رژیم صهیونیستی بعد از ناکامی در پرونده هسته‌ای ایران و شکست در مقابله با نفوذ کشورمان در منطقه، مجددا بحث تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای علیه تهران را پیش کشیده که اما و اگرهای زیادی در آن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رژیم صهیونیستی بعد از ناکامی در پرونده هسته‌ای ایران و شکست در مقابله با نفوذ کشورمان در منطقه، مجددا بحث تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای علیه تهران را پیش کشیده که اما و اگرهای زیادی در آن وجود دارد. بعد از اعترافات متعدد کارشناسان و محافل صهیونیستی و همچنین مقامات ارتش این رژیم از جمله «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل درباره تهدیدهای استراتژیک پیش روی  تل‌آویو در هر جنگ آینده ، اطلاعات و شاخص‌ها نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در صدد تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای برای مقابله با ایران و تضعیف نفوذ آن در منطقه هستند. البته تشکیل ائتلاف علیه ایران در منطقه یکی از اهداف طولانی رژیم صهیونیستی بوده که در ضمن توافق‌های عادی‌سازی آن با برخی کشورهای عربی قرار دارد؛ اما تاکنون به این هدف دست نیافته است.

در همین چارچوب اخیرا «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش این رژیم به شکل علنی درخواست تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای با مشارکت کشورهای عربی علیه ایران را داده‌اند و از دولت آمریکا خواسته‌اند گزینه نظامی علیه ایران را روی میز قرار دهد؛ به ویژه در شرایطی که مسئله توافق هسته‌ای در مذاکرات وین به بن بست خورده است. 

 بنابراین اسرائیلی‌ها تصور می‌کنند که چه توافق هسته‌ای ایران احیا شود و چه نشود اسرائیل در معرض خطر قرار می‌گیرد. «عاموس یادلین» رئیس  مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این زمینه معتقد است اگر توافق هسته‌ای ایران احیا شود این کشور از فشار تحریم‌های اقتصادی آمریکا بیرون می‌آید و  و اگر احیا نشود ممکن است ایرانی‌ها به غنی سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد نیز روی بیاوردند. به همین دلیل اسرائیل دقیقا نمی‌داند که چه موضعی باید در قبال این توافق پیش بگیرد.

بر همین اساس رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده که باید یک اقدام جدی برای مقابله با توسعه برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد اما به تنهایی قادر به این کار نیست.  از طرف دیگر همه تلاش‌هایی که اسرائیل برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه انجام داده به نتیجه نرسیده است و بنابراین تصور می‌کند که  اگر در شرایط فعلی بیکار بنشیند برایش گران تمام خواهد شد.

همچنین در حالی که آمریکا و اروپا درخواست‌های اسرائیل را در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران اجابت نمی‌کنند، تل‌آویو تصور می‌کند که بهترین گزینه در مرحله کنونی تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای علیه تهران است که ارکان اصلی آن کشورهای سازشکار یعنی امارات و بحرین باشند.   به عبارت دیگر اسرائیل برای تضمین منافع و رسیدن به اهداف خود در منطقه در صدد سوءاستفاده از کشورهای عربی است.

از طرف دیگر در مقابل لفاظی‌های «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتس و سایر سرکردگان صهیونیست علیه ایران، تهران نیز با یک موضع گیری قاطع  تاکید کرده که اگر اسرائیل  حماقتی علیه ایران مرتکب شود تل آویو و حیفا با خاک یکسان خواهند شد.

با توجه به تشدید تهدیدات متقابل میان ایران و رژیم صهیونیستی این سوال مهم مطرح می‌شود که آیا احتمال وقوع یک جنگ نظامی در منطقه  وجود دارد و آیا جنگ  شش جانبه‌ای که صهیونیست‌ها از آن وحشت دارند اتفاق خواهد افتاد؟  نکته اولی که باید در این زمینه به آن توجه کرد این است که تشدید تحرکات متجاوزانه رژیم صهیونیستی  در منطقه و تهدیداتی که سرکردگان این رژیم علیه ایران مطرح می‌کنند به دلیل ناکامی اسرائیل در پرونده هسته‌ای تهران است و  همانطور که گفته شد صهیونیست‌ها همچنان درباره این پرونده در حالتی از سردرگمی به سر می‌برند.

مسئله دیگر مربوط به تشکیل ائتلاف منطقه‌ای رژیم صهیونیستی علیه ایران است. تل‌آویو به خوبی می‌داند که ایجاد چنین ائتلافی به معنای اعلان جنگ با تهران می‌باشد؛ چیزی که اسرائیلی‌ها اصلا در شرایط کنونی به دنبال آن نیستند و نمی‌توانند پیامدهای آن را تحمل کنند،  چرا که این جنگ کل منطقه را درگیر می‌کند و اسرائیل را در برابر همه گروه‌های مقاومت قرار می‌دهد.  همچنین شاخص‌ها نشان می‌دهد که کشورهای عربی  در صورت وقوع چنین جنگی  دست کم بی‌طرف خواهند بود و منافع خود را برای دفاع از اسرائیل به خطر نمی‌اندازند. این مسئله همچنین می‌تواند توافق‌های عادی سازی میان رژیم‌های عربی و تل آویو را نیز تحت تاثیر قرار  دهد.

بنابراین خود کارشناسان و محافل اسرائیلی نیز اعتراف دارند که تهدیدات این رژیم علیه ایران و یا کل محور مقاومت  غیر قابل اجراست.  به طور کلی شاخص‌ها نشان می‌دهد که یک جنگ منطقه‌ای میان مقاومت و رژیم صهیونیستی تنها مسئله زمان است؛ اما اسرائیلی‌ها می‌دانند که این جنگ فرسایشی نخواهد بود و می‌تواند به قیمت پایان موجودیت اسرائیل تمام شود. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این زمینه در گزارشی اعلام کرد که ارزیابی‌های امنیتی نشان می‌دهد اسرائیل حتی در سایه امضای توافقنامه‌های دفاعی و اتحاد مشترک با کشورهای خلیج فارس باز هم امنیت نخواهد داشت.

در نتیجه همانطور که اشاره شد به نظر می‌رسد که کشورهای عربی همچون امارات یا حتی عربستان که  نشانه‌هایی از تمایل آن برای سازش با صهیونیست‌ها وجود دارد  نمی‌خواهند با ورود به یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران وارد یک بحران دیگر بعد از جنگ فرسایشی یمن شوند. بنابراین اگر اسرائیل تصور می‌کرد که می‌تواند در جنگ با ایران و محور مقاومت به پیروزی برسد حتی یک دقیقه نیز در ورود به این جنگ تاخیر نمی‌کرد اما می‌داند حتی توافق‌های سازشی که  با برخی کشورهای عربی امضا کرده شکننده است و هرگونه شرط بندی روی آن‌ها  می‌تواند اسرائیل را به سمت سناریوهای نامعلوم بکشاند.

منبع: الف

انتهای پیام/ ت 26

ارسال نظرات