۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۷۱۳۴۷۷

تغییرات به وجود آمده با کمک هوش مصنوعی در جهان

تغییرات به وجود آمده با کمک هوش مصنوعی در جهان
با ظهور هوش مصنوعی در جهان،‌ زندگی مردم نیز با تغییرات بسیاری همراه بوده که برخی مثبت و تعدادی از آنها نیز منفی بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، هوش مصنوعی با ورودش به دنیا درهای جدیدی را به روی انسان باز کرد. با کمک این فناوری کارهایی که تا پیش از این با کمک انسان انجام میشد به سمت ماشینی شدن حرکت کرد. با وجود تمامی مزایایی که این فناوری نوظهور برای بشریت داشته اما معایبی هم وجود دارد که می تواند زندگی ساکنین کره زمین را به خطر بیندازد.

تغییرات به وجود آمده با کمک هوش مصنوعی در جهان

ربات ها و ماشین های بدون راننده

در حالی که هوش مصنوعی تنها یکی از فناوری‌های مورد استفاده در رباتیک است، این فناوری به ربات‌ها کمک می‌کند تا به حوزه‌های جدیدی مانند ماشین‌های خودران، ربات‌های تحویل‌دهنده و کمک به یکدیگر در یادگیری مهارت‌های جدید بروند. در آغاز سال ۲۰۲۰، جنرال موتورز و هوندا کروز اوریجین، یک خودروی بدون راننده با موتور الکتریکی را معرفی کردند و Waymo، گروه خودران در داخل گوگل آلفابت مادر، اخیرا سرویس روباتاکسی خود را در فینیکس، آریزونا در اختیار عموم مردم قرار داد.

تشخیص گفتار و زبان

سیستم‌های یادگیری ماشینی به رایانه‌ها کمک کرده‌اند تا آنچه را که مردم می‌گویند با دقت تقریباً ۹۵ درصد تشخیص دهند. گروه هوش مصنوعی و تحقیقات مایکروسافت گزارش داد که سیستمی را توسعه داده که انگلیسی گفتاری را به همان دقتی که یک فرد پیاده می‌کند، به‌ متن تبدیل کند.

سیستم های تشخیص چهره

در سال‌های اخیر، دقت سیستم‌های تشخیص چهره پیشرفت کرده، تا جایی که «بایدو» می‌گوید می‌تواند چهره‌ها را به شرطی که به اندازه کافی واضح باشد، با دقت ۹۹ درصد مطابقت دهد. نیروهای پلیس در کشورهای غربی استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره را در رویدادهای بزرگ آزمایش کرده‌اند. در چین، مقامات این کشور در حال اجرای برنامه‌ای سراسری برای اتصال دوربین‌های مداربسته به فناوری تشخیص چهره و استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی برای ردیابی مظنونان و رفتارهای مشکوک هستند. همچنین استفاده پلیس از عینک های تشخیص چهره گسترش یافته است.

اگرچه مقررات حفظ حریم خصوصی در سطح جهانی متفاوت است، احتمالاً استفاده از این فناوری به تدریج گسترده‌تر خواهد شد. با این حال، واکنش‌های فزاینده و پرسش‌هایی درباره عادلانه بودن یا نبودن سیستم‌های تشخیص چهره باعث شده که آمازون، آی‌بی‌ام و مایکروسافت فروش این سیستم‌ها را به پلیس و نیروهای امنیتی متوقف کنند.

مراقبت های بهداشتی

هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر شگرفی بر مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد. این فناوری به رادیولوژیست‌ها کمک می کند تا تومورها را با استفاده از اشعه ایکس تشخیص دهند و محققان را در شناسایی توالی‌های ژنتیکی مرتبط با بیماری‌ها و شناسایی مولکول‌هایی که می‌توانند به کشف داروهای مؤثرتری منجر شوند، یاری می دهد. انتظار می رود پیشرفت اخیر سیستم یادگیری ماشینی AlphaFold 2 گوگل، زمان صرف شده برای تولید و توسعه داروهای جدید را از ماه ها به ساعت ها کاهش دهد.

نگرانی درخصوص تبعیض و تعصب

موضوعی که وجود دارد این است که سیستم‌های یادگیری ماشینی، تعصبات انسانی و نابرابری‌های اجتماعی را منعکس کنند. داده هایی که به این سیستم ها انتقال می یابد ممکن است پیامدهایی منفی در دنیای واقعی داشته باشد،‌ از تبعیض جنسیتی گرفته تا نژادپرستی.

در سال ۲۰۱۸، یک مقاله تحقیقاتی نشان داد که سیستم‌های تشخیص چهره که توسط شرکت‌های بزرگ فناوری فروخته می‌شوند، میزان خطای قابل توجهی در شناسایی افراد رنگین پوست دارند. یک سال بعد مطالعه دیگری نشان داد که سیستم تشخیص چهره آمازون دارای مشکلاتی در شناسایی جنسیت افراد است، اتهامی که توسط مدیران آمازون رد شد.

از زمان انتشار این مطالعات، بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری، حداقل به طور موقت، فروش سیستم های تشخیص چهره را به ادارات پلیس متوقف کرده اند.

آیا هوش مصنوعی همه ما را خواهد کشت؟

از آنجایی که سیستم‌های مجهز به این فناوری توانمندتر شده‌اند، هشدارها در مورد جنبه‌های منفی نیز افزایش یافته است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس ادعا کرده که هوش مصنوعی یک خطر اساسی برای تمدن بشری است. در همین راستا او شرکت OpenAI را راه‌اندازی کرد که هدفش ترویج و توسعه هوش مصنوعی سالم و کمک کننده به جامعه است. علاوه بر این استیون هاوکینگ هشدار داد زمانی که این فناوری به اندازه کافی پیشرفته شود، به جایی خواهد رسید که از توانایی های انسانی پیشی می گیرد و می تواند یک تهدید برای نسل بشر باشد.

آیا هوش مصنوعی جایگزین مشاغل انسانی می شود؟

امکان استفاده از سیستم‌های هوشمند که جایگزین بسیاری از کارهای یدی مدرن می‌شوند، احتمالاً در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل می شود. در حالی که هوش مصنوعی جایگزین همه مشاغل نخواهد شد، آنچه مسلم به نظر می رسد این است که این فناوری ماهیت کار را تغییر خواهد داد.

شواهدی مبنی بر اینکه کدام مشاغل با گسترش این تکنولوژی از بین خواهد رفت،‌وجود دارد. اکنون ۲۷ فروشگاه آمازون گو و سوپرمارکت بدون صندوق وجود دارد که مشتریان فقط اقلام را از قفسه ها برداشته و بیرون می روند. این موضوع برای بیش از سه میلیون نفر در آمریکا که به عنوان صندوقدار کار می کنند،‌ نگرانی هایی را ایجاد کرده است. آمازون درباره استفاده از ربات ها برای بهبود کارایی در انبارهای خود پیشرو است. این شرکت بیش از ۲۰۰ هزار ربات در مراکز اجرایی خود دارد و قصد دارد تعداد آنها را بیشتر کند. این شرکت می گوید که با افزایش تعداد ربات ها، تعداد کارگران انسانی در این انبارها نیز افزایش یافته است. با این حال، آمازون و شرکت‌های رباتیک کوچک در حال کار روی خودکارسازی کارهای دستی باقی‌مانده در انبار هستند.

وسایل نقلیه خودران کاملاً خودکار هنوز واقعیت ندارند، اما طبق برخی پیش‌بینی‌ها، صنعت کامیون‌های خودران به تنهایی در دهه آینده بیش از ۱.۷ میلیون شغل را از بین خواهد برد.

مانند هر تغییر فناورانه‌ای، مشاغل جدیدی برای جایگزینی مشاغل از دست رفته ایجاد خواهد شد. با این حال، چیزی که نامشخص است این است که آیا این مشاغل جدید با سرعت کافی ایجاد می‌شوند و آیا افراد بیکار مهارت‌ها یا خلق و خوی لازم را برای ایفای این مشاغل نوظهور خواهند داشت یا خیر.

برای برخی، هوش مصنوعی فناوری است که به جای جایگزینی کارگران، آنها را تقویت می کند.  در میان کارشناسان این حوزه، طیف وسیعی از نظرات درباره سرعت پیشی گرفتن سیستم‌های هوشمند از توانایی‌های انسانی وجود دارد.

کارشناسان تخمین زده‌اند هوش مصنوعی در ۴۵ سال آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت و تمام مشاغل انسان را در ۱۲۰ سال بعد خودکار خواهد کرد.

انتهای پیام/ ت 9

ارسال نظرات