۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۷۱۳۵۷۵
در جلسه شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛

تعاملات حوزه علمیه و آموزش و پرورش

تعاملات حوزه علمیه و آموزش و پرورش
جلسه ۱۳۵ مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع «تعاملات حوزه‌های علمیه با آموزش  پرورش با تاکید بر اجرایی سازی سند تحول» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جلسه ۱۳۵ مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر یکشنبه با حضور آیت الله طباطبایی نژاد و حجج اسلام والمسلمین ربانی، بهجت پور، مدنی، ملا نوری، عباسی، پارسانیا، میرمعزی، هاشمیان، رحیمی صادق و سرکار خانم علاسوند در ساختمان شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

این جلسه با موضوع «تعاملات حوزه های علمیه با آموزش  پرورش با تاکید بر اجرایی سازی سند تحول» برگزار شد که هر کدام از حاضرین دقایقی را به بحث و بررسی و تحلیل علل و عوامل، نقاط قوت و ضعف همکاری طرفین پرداختند.

تعاملات حوزه علمیه وآموزش و پرورش بررسی شد

فراهم شدن زمینه مناسب برای تحقق ماموریت ها حوزه های علمیه در سند تحول آموزش و پرورش

دکتر بهشتی نژاد معاون، دین وسیاستگذاری علم و فناوری شورای تخصصی حوزوی بیان داشت که این سند رویکرد مناسبی به مسائل دینی و نقش حوزه علمیه دارد و در راهبردها و راهکارهایی متعددی همچون نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر، تقویت ایمان و روحیه جهادی، تربیت معلمان دینی و تقویت رابطه مدرسه، مسجد و حوزه مستقیما به نقش حوزه علمیه اشاره شده است.

وی با تاکید بر اینکه تا چند سال پیش حتی برای ورود حوزویان به مدارس با مشکلاتی روبه رو بودیم، تصریح کرد: امروز در دولت جدید همکاری خوبی بین حوزه های علمیه و آموزش و پرورش برقرار شده است اگر چه هنوز با توجه به گستره فعالیت های حوزه علمیه از جهت پشتیبانی مالی تا وضع مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: عدم انسجام در نهادهای حوزوی برای فعالیت های تبلیغی طلاب در مدارس مشکلاتی را به وجود آورده است که نیازمند هم افزایی بین این نهادها می باشد.

بهشتی نژاد اشاره ای نیز به ضرورت بازنگری برخی از رشته های دانشگاه فرهنگیان داشت و ابراز کرد: حوزه علمیه می تواند نسبت به بازنگری برخی از این رشته ها نقش موثری را ایفا کند.

تعاملات حوزه علمیه وآموزش و پرورش بررسی شد

اجرای طرح امین  در 20 هزار مدرسه

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه، طرح امین را در یک سال گذشته با توسعه و پیشرفت جدی همراه دانست، وی به تدوین 14 واحد آموزشی در راستای مهارت آموزی مبلغان طرح امین اشاره کرد و افزود طلابی که از طریق ماده 28 وارد آموزش و پرورش می شوند نیز دوره پودمانی خود را زیر نظر مرکز تربیت مبلغ معلم می گذرانند.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری بر تداوم و تقویت رابطه علمی و عاطفی بین مبلغ معلم و حوزه علمیه اشاره داشت و عنوان کرد: طلاب جذب شده در آموزش و پرورش وظیفه سنگین معلمی و مبلغی را برعهده دارند از همین رو باید برای تقویت بنیه علمی طلاب، رابطه خود را با این دسته از عزیزان حفظ کنیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه نداشتن کارت پایان خدمت را مانعی برسر راه طلاب برادر برای ورود به آموزش و پرورش توصیف کرد و ادامه داد: بیشتر ورودی های حوزوی به آموزش و پرورش از خواهران طلاب هستند چرا که سربازی مانعی بر سر راه طلاب برای اشتغال در مدارس است و لذا باید به دنبال حل مشکل سربازی طلاب باشیم.

تصویب رشته تربیت معلم با 8 گرایش در حوزه

وی راه اندازی ستاد راهبری مدارس مسجد محور، شورای هماهنگی بین مدارس صدرا، شهید مطهری و معارف و تصویب رشته تربیت معلم را از تازه ترین اقدامات حوزه علمیه در راستای فعالیت های آموزشی و کادرسازی بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری با گلایه از عدم توجیه برخی از مدیران مدارس نسبت به شرح وظایف مبلغان طرح امین اظهار کرد: مبلغان ما شرح وظایف خاص خود را دارند، لذا لازم است که مدیران مدارس خارج از حیطه ماموریتی طلاب از آنها انتظاری نداشته باشند.

وی در پایان خواستار پیگیری جدی مطالبه حق بیمه بانوان مبلغه طرح امین و برگزاری مجدد آزمون اختصاصی برای جاماندگان آزمون دوره قبل نهضت سوادآموزی و مبلغان طرح امین شد.

علاسوند

تاثیرگذاری حوزه در سیستم پرورشی به مراتب چشمگیرتر خواهد بود

سرکار خانم فریبا علاسوند استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: نظام آموزشی نیز همانند نظام اقتصادی نیازمند جراحی است، سیستم باید از آموزشی به پرورشی تغییر کند تا دوره انبوه خوانی های غیرضروری به پایان برسد.

عضو شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر سیستم پرورشی باشد قطعاً نقش روحانیت و حوزه علمیه پر رنگ تر و تأثیرگذارتر خواهد بود.

خانم علاسوند ابراز کرد: حوزه علمیه در کنار طرح های ارائه شده باید به دنبال کنشگری در عرصه های جنبی آموزش و پرورش باشد.

خانم علاسوند با گلایه از حضور کمرنگ بانوان حوزوی در جلسات و شوراهای برنامه ریزی اذعان کرد: نام یک بانوی حوزوی در بین اعضاء و شوراهایی که در این جلسه نام برده شد، مشاهده نشد و این نادیده گرفتن نقش بانوان، واقعاً جای تعجب دارد.

تعاملات حوزه علمیه وآموزش و پرورش بررسی شد

کرونا تمام شد اما حال آموزش و پرورش خوب نیست

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی عضور شورای تخصصی حوزوی با اشاره به مشکلات ناشی از آموزش مجازی در عصر کرونا اذعان کرد: اگر چه بحث های اندیشکده ای خوب و لازم می‌باشد اما در میدان عمل عقب هستیم چرا که حقیقتاً حال آموزش و پرورش خوب نیست و اگر امروز امور عملیاتی را به جد دنبال نکنیم دیر خواهد شد.

به فکر جبران کاهش کیفیت آموزش و تربیت دانش آموزان در سال های کرونایی باشید

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق خواستار تغییر ریل گذاری در سند تحول آموزش و پرورش شد و اظهار کرد: نسبت مدارس غیرانتفاعی و دولتی تبدیل به نظام طبقاتی شده که آفت هایی را نیز در پی دارد.

وی ادامه داد: نگاه بخشی از معلمان به سمت آموزش صرف و سیاست منهای دین رفته است که باید همانند اوایل انقلاب به سمت و سوی دین هدایت شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پیرامون برخی از طرح ها همانند «طرح محراب» ابهاماتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در دو سال کرونا و فضای آموزشی مجازی از نظر کیفیت آموزش و پرورش دچار اُفت شده‌ایم که باید فکری برای جبران آن کرد.

با این آمار از مبلغان مدارس باید توقع تاثیر جدی و تحول داشت

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی عملیاتی شدن سند بنیادین تحول آموزش و پرورش را نیازمند نهاد ارزیاب و رصد کننده دانست و گفت: در پایان هر سال باید از متولیان امر ارزیابی در نحوه اجرای سند تحول آموزش و پرورش صورت گیرد در غیر اینصورت عملاً سند روی کاغذ خاک خواهد خورد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آمار و ارقام حضور مبلغان طرح امین در مدارس اظهار کرد: با وجود این حجم طلاب چرا شاهد تحول نیستیم، آیا این موضوع نیاز به بازنگری ندارد؟

بهجت پور

مسائل مالی بحث تربیت را با چالش روبه‌رو کرده است

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور نماینده حوزه علمیه در شورای عالی آموزش و پرورش، مدیران ارشد آموزش و پرورش را به اجرایی شدن سند تحول علاقمند دانست و تصریح کرد: اگر چه مدیران ارشد همراه و همدل با سند تحول هستند اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد و اساسا فضای کلی آموزش و پرورش به گونه ای است که هر طرح تحولی در این بستر تغییر ماهیت پیدا کرده و به اهداف تعیین شده نمی‌رسد.

رئیس سابق مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه آموزش و پرورش یک میلیون کادر دارد، اذعان کرد: تعداد مبلغان نسبت به این حجم از نیروی اداری و البته دانش آموزان رقم بسیار ناچیزی است و از طرفی مسائل مالی فعالیت های تربیتی و حتی آموزشی را با چالش هایی روبه‌رو می کند.

وی یکی از مشکلات جدی سند تحول را عدم تدبیر مناسب برای بازنگری برشمرد و عنوان کرد: سند اصلاً به مرحله اجرا نرسیده است تا زمینه برای بازنگری آن فراهم شود.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی نکاتی در رابطه بازبینی سند تحول بیان کرد و تصریح داشت: اشکالات سند پیش از بازبینی نیز گفته شده بود و تنها باید از جهت اجرا خلاء ها را دسته بندی می کردیم که از همین رو در پروژه تعریف شده ای خلاء ها بررسی و گزارش راهبردی از اشکالات و پیشنهادات تهیه شده است.

وی با بیان اینکه روح نظام آموزشی است، عنوان کرد: باید به دنبال راه حلی بود که نظام آموزشی و پرورشی با هم تلفیق شوند تا همزمان با آموزش، تربیت نیز اصل قرار بگیرد.

تعاملات حوزه علمیه وآموزش و پرورش بررسی شد

لزوم توجه همزمان به نهاد آموزش و پرورش و سایر عوامل موثر همچون رسانه، خانواده و اجتماع

در پایان جلسه حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه مشکلات تربیتی نسل جدید را امری آشکار توصیف کرد و خاطرنشان کرد: مقصر همه مشکلات آموزش و پرورش نیست چرا که در عرصه رسانه، خانواده و اجتماع نیز مشکلات جدی داریم و لذا این موضوع جای تأمل دارد.

وی با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش گام مهم و مثبتی است، اظهار کرد: سند مبنای کار قرار نگرفته است و باید در حد توان اجرایی شود و نگاه صفر و صدی به آن نداشت.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه حوزه برای ورود موثر طلاب به آموزش و پرورش باید تلاش کند، ابراز داشت: باید از ظرفیت های موجود استفاده کنیم و برای تربیت دانش آموزان و مباحث کاربردی، طلاب را آموزش دهیم.

ارسال نظرات