۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۷۰۳۸۶۲
گزارشی از نشست شورای تخصص حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

«مبانی و اصول خانواده تراز تمدن نوین اسلامی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب»

«مبانی و اصول خانواده تراز تمدن نوین اسلامی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب»
نشست شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و موسسه انوار طاها با موضوع «مبانی و اصول خانواده تراز تمدن نوین اسلامی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و موسسه انوار طاها با موضوع «مبانی و اصول خانواده تراز تمدن نوین اسلامی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب» عصر چهارشنبه با حضور حجج الاسلام شهریاری ارائه دهنده، فقیهی و ابراهیمی پور به عنوان ناقد در ساختمان شورای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام روح الله شهریاری با بیان اینکه خانواده رکن مهم تمدن سازی در بیانیه گام دوم است، گفت: ما انقلاب اسلامی ایجاد کردیم و هدفی به نام تمدن نوین اسلامی برای آن ترسیم شده است، برای اینکه به آن هدف برسیم اصلاح مستمر مسیر حرکت انقلاب و تعالی بخشی آن در ابعاد مختلف ضرورت تمدن سازی محسوب می شود.

وی افزود: بیانیه گام دوم بیانیه تمدن ساز محسوب می شود چرا که هدف انقلاب رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، این بیانیه سند راهبردی انقلاب برای ادامه مسیر ناظر به ارکان و ابعاد تمدن سازی انقلاب است.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به به تعریف مبانی و اصول ابراز داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب در کنار عناصری مثل معنویت و اخلاق از عقلانیت یاد شده است، مولفه ای که به زعم رهبر انقلاب با کمک آن می‌توان مسیر اهداف انقلاب را روشن تر پیمود، در این بیانیه به طور کلی مولفه‌های تقوا، فطرت، ایمان و معنویت به مثابه ابعاد اصیل وجود انسان که جهت دهنده و معیار حرکت‌ها هستند معرفی شده است، این موارد نشانگر آن است که هویت حقیقی انسان را حیات متالهانه شکل می‌دهد.

استاد دانشگاه خانواده را رکن مهم تمدن سازی برشمرد و اظهار کرد: بیانیه حتماً باید ناظر به خانواده هم باشد، در ظاهر بیانیه نسبت به خانواده تجویزی مشاهده نمی شود، آیا بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به خانواده بی تفاوت بوده است؟ پاسخ من منفی است، اگر معتقدیم یک سند راهبردی است بنابراین اساساً نمی تواند بی تفاوت باشد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در حوزه خانواده از بیانیه گام دوم انقلاب استفاده کنیم باید یک دلالت پژوهی انجام دهیم، معتقدم سه گام ارائه مبنانی و بنیان های توصیفی فلسفی بیانیه گام دوم، تدوین مبانی توصیفی فلسفی ساحت خانواده و استنتاج و استباط دلالت های مبانی در حوزه تجویز باید طی کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: از منظر معارف بنیادین قرآن، طلب خیرات دنیوی فی الجمله منافاتی با طلب خیرات اخروی ندارد. یعنی امکان جمع خیر دنیا و آخرت وجود دارد.

«مبانی و اصول خانواده تراز تمدن نوین اسلامی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب»

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه مبانی خانواده تراز چیست، تصریح کرد: مبانی پیش فرض هایی است که هر شاخه علمی بر آن متکی است، گزاره هایی که یا خبری هستند که یا بدیهی و یا از یک دانش دیگر وام گرفته اند، در بحث ما مبانی ساحت خانواده از چه دانشی می گیریم، در اینجا از بیانه گام دوم انقلاب اخذ می کنیم.

استاد دانشگاه مبانی را به چند دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: مبانی ارزش شناختی و انسان شناختی در تصمیم گیری و تدوین اسناد روبنایی بیشتر به کار می آیند.

وی ارزش ها را فرا فرهنگی دانشت و ابراز کرد: ارزش های مهمی که هدف دار و جهش دار هستند، فرا فرهنگی و جهانشمول می باشند، اگر بیانیه را واکاوی کنیم ارزش ها تدرج دارند.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به تدرج گفت: ماهیتاً برخی از ارزش ها نسبت به برخی دیگر اساسی تر و مهم تر هستند، چرا که درجه قرب گرایی آن ها بیشتر است، از نظر کیفی نیز در بیانیه گام دوم ارزش تدرج مورد توجه قرار گرفته است.

وی خانواده را نهاد اجتماعی دانست و تصریح کرد: اصلی ترین محل زیست نوجوان، خانواده است، حکومت به مثابه تعالی خانواده مطرح است که باید به فکر تعالی خانواده به عنوان یک محل رشد افراد در اجتماع و خانواده باشد.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به اصول زیست خانواده ابراز کرد: طبقه بندی ارزش ها، مشاوره و راهنمایی با خردورزان، توسعه مادی خانواده وظیفه اخلاقی والدین، برجسته کردن فضیلت ها و تحکیم خانواده بر مدار معنویت از جمله این اصول است.

استاد دانشگاه با اشاره به حیات الهی از منظر بیانیه گام دوم خاطرنشان کرد: حقیقت انسان و حیات الهی بعد الهی بودن انسان است، در بیانیه گام دوم به این حقیقت الهی و کلیدواژه ایمان پرداخته شده است.

وی باتوجه به جایگاه خانواده در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: تک فرزندی با بیانیه گام دوم در تعارض است، خانواده رکن تمدن ساز و بیانیه گام دوم بیانیه تمدن ساز است، پس بیانیه گام دوم انقلاب ناظر به خانواده نیز است.

حجت الاسلام علی نقی فقیهی ناقد اول گفت: بیانیه گام دوم انقلاب در زمینه تمدن سازی همه جانبه است بنابراین خانواده را هم در بر می گیرد، همانطور که تمام ارکان دیگری که در این زمینه تاثیرگذار هستند را امل می شود.

«مبانی و اصول خانواده تراز تمدن نوین اسلامی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب»

وی افزود:  در بیانیه گام دوم به همه امور به صورت مبسوط نمی توانسته پرداخته شود، بنابراین نیازی به اینکه در رابطه با خانواده جملاتی مطرح شودف نبوده است اما استخراجی که می کنید بسیار به جا و درست است.

استاد دانشگاه با اشاره به مبانی تراز خانواده اسلامی تصریح کرد: از این مقاله انتظار می رفت به اصول و مبانی خانواده تراز اسلامی از منظر بیانیه گام دوم بپردازد، همچنین معیارهای تراز خانواده از منظر رهبری را بیان کند و در پایان مقاله نتیجه گیری هم کند که شاهد آن نبودیم.

سپس حجت الاسلام قاسم ابراهیمی پور ناقد دوم خاطرنشان کرد: مسأله شما دقیقاً چه بود؟ در این زمینه ابهام وجود داشت که اظ نظر شما خانواده ای که است که در مسیر تمدن سازی نقش ایفا می کند یا خانواده ای که پس از تحقق انقلاب اسلامی انتظار مشاهده آن داریم.

وی در ادامه عنوان کرد: در خانواده تراز هم ابهام وجود دارد که از یک خانواده به عنوان جهاد اجتماعی سخن می گویید یا نهاد خانواده یا به عرصه دانشی که برای خانواده برنامه ریزی می کند، بحث می کنید.

حجت الاسلام ابراهیمی پور حدود و صغور بحث را مشخص ندانست و ابراز داشت: تطبیق دقیق این مباحث با خانواده صورت نگرفته بود که قابل بحث و گفت و گو است و در برخی موارد از مبانی و اصول خارج شده اید.

گفتنی است در ادامه حجت الاسلام شهریاری ضمن تشکر از دقت نظر اساتید و بیان نقطه نظرات خود برخی از اشکالات را پذیرفت و به برخی از موارد نیز پاسخ دادند.

 

ارسال نظرات