۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۷۰۲۰۵۸
هدایتگران فرهنگ(۱۹)؛

شورای تخصصی حوزوی جلسه خود را به فضای مجازی اختصاص داد

شورای تخصصی حوزوی جلسه خود را به فضای مجازی اختصاص داد
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی 132 جلسه خود را با موضوع بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جلسه ۱۳۲ شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی و ارائه گزارش از آخرین وضعیت بودجه نهادهای حوزوی با حضور تقی پور و طباطبایی نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران، حجج اسلام پارسانیا، غریبی، هاشمیان اعضاء شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد و کشاورزی، حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان و مسؤول حوزه علمیه اصفهان، مدیر مرکز مطالعات راهبردی حوزه و‌روحانیت، دبیر شورای عالی حوزه، مدیر حوزه علمیه تهران، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان و جمعی از اساتید و متخصصان حوزوی و دانشگاهی در سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر قم برگزار شد.

شورای تخصصی حوزوی جلسه 132 خود را به فضای مجازی اختصاص داد.

در ابتدای این جلسه آقای تقی پور با اشاره به تحلیل و بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی گفت: رهبری فرمود، اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و اگر من مشغله‌هایی نداشتم شخصاً مدیریت این فضا را بر عهده می‌گرفتم. منظور از کلام رهبری مبنی بر مدیریت فضای مجازی در سطح ملی حکمرانی است و مدیریت در سطح ملی یعنی حکمرانی و آنچه که ما در فضای حقیقی داریم می‌توان حکمرانی آن را از طریق فضای مجازی اعمال کنیم.

وی طبق مطالعات از ۴ مدل و الگو در دنیا برای حکمرانی فضای مجازی سخن اظهار کرد: الگوی اول حکمرانی فضای مجازی در نظام لیبرالیستی است یا همان الگوی مفهومی و بازار آزاد؛ الگوی دوم حکمرانی فضای مجازی در نظام مشارکتی در اروپا است و در حدود ۴ سال بعد از نشست پاریس مطرح شده است؛ الگوی سوم نظام دو رگه ای کنترل دموکراتیک آسیای شرقی است که بیشتر در ژاپن و کره جنوبی مطرح است و الگوی چهارم الگوی حکمرانی در نظام فکری کنترلی است که چه چیزی مظهر این نوع از حاکمیت و اعمال حاکمیت سایبری بوده است.
تقی پور، نظام حکمرانی را استوار بر سه حوزه ساختار حکمرانی، حیطه حکمرانی و اصول حکمرانی دانست و افزود: در ساختار حکمرانی سه مدل فرا دولتی، دولتی و فرو دولتی را داریم.

در ادامه حاضرین به ارائه نقطه نظرات پرداختند.

شورای تخصصی حوزوی جلسه 132 خود را به فضای مجازی اختصاص داد.

طرح حمایت از کاربران فضای مجازی را با چراغ خاموش و گام به گام پش ببرید

حجت الاسلام واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ابراز کرد: برای اقناع سازی باید کار رسانه ای قوی صورت بگیرد، از آنجایی که انگیزه های بالایی برای تخریب طرح وجود دارد لذا باید با کارهای تخصصی و دعوت از صاحبنظرانی که از وجهه مردمی برخوردارند، کار اقناعی را انجام داد و چنین صیانتی لازم و ضروری است.

وی افزود: اهرم های مقابله ما ضعیف است، اگر نتوانید طرح صیانت را اقناع اجماعی کنید و از ناحیه اینترنت کالیفرنیا این طرح تهدید شود، به مشکل برخواهیم خورد، باید به گونه ای در این طرح عمل شود که از سمت آن ها و با اهرم های فشارشان مورد حمله قرار نگیریم، در این طرح باید گام به گام و چراغ خاموش حرکت کرد.

شورای تخصصی حوزوی جلسه 132 خود را به فضای مجازی اختصاص داد.

عده و عده برای طرح حمایت از کاربران فراهم شود

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی تصریح کرد: اگر کاری به این اندازه مهم است باید برای پیگیری چنین امر خطیری به اندازه اهمیت آن عده و عده فراهم کرد، برای انجام کاری به این مهمی باید جبهه ایجاد و فراهم کرد تا در فرهنگ سازی با جدیت بیشتر فعالیت صورت بگیرد.

وی ادامه داد: باید افراد را آموزش داد تا اگر می خواهند در این زمینه ورود کنند، سخنانی نگویند که به ضرر تمام شود و از طرفی متولیان امر نیز به سرعت ناامید و منفعل نشوند.

شورای تخصصی حوزوی جلسه 132 خود را به فضای مجازی اختصاص داد.

طرح حمایت از کاربران را فازبندی شده اجرا کنید

 حجت الاسلام بهجت پور رئیس حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور خاطرنشان کرد: اجرای طرح صیانت را باید فازبندی و مرحله به مرحله پیش برد، مثلا ابتدا با فاز اخلاقی و امنیتی که جامعه همراهی بیشتری دارد باید آغاز و روی چنین مسائلی متمرکز شد، پیشنهاد می کنم در این مرحله فازبندی براساس فرهنگ مردم اجرا شود.

در ادامه برخی دیگر از اعضاء نیز نقطه نظرات خود را بیان کرده و سپس آقای تقی پور در مرحله دوم این جلسه پاسخ هایی را ارائه دادند.

ارسال نظرات