۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۷۱۳۹۰۳

حضور تیم ویژه قضایی در منطقه زلزله‌زده

حضور تیم ویژه قضایی در منطقه زلزله‌زده
بعد از وقوع دو زمین لرزه با ریشتر بالا در غرب هرمزگان، همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح برای رفع مشکلات مردم و اسکان سریع زلزله‌زدگان پای کار آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، بامداد شنبه یازدهم تیرماه دو زمین لرزه با قدرت بالا غرب استان هرمزگان را لرزاند؛  نخستین زمین لرزه با وقوع زلزله 6.1 ریشتری در ساعت 2:2 دقیقه بامداد آغاز شد و براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری تا ساعت 11 و 48 دقیقه 41 زلزله در استان هرمزگان بوقوع پیوسته است که کانون 35 مورد از این زلزله ها بندر خمیر، پنج مورد بندر کنگ و یک زلزله بندر چارک بوده است.این زلزله نه تنها سبب جان باختن پنج نفر از هموطنان و مصدومیت 111 نفر شد، ساکنان شهرهای اطراف را وحشت‌زده کرد.

مدیریت بحران این بار برخلاف سایر حوادث به موقع بود به نحوی که ‌استاندار‌ هرمزگان بلافاصله در منطقه حضور یافت و مدیریت بحران و امدادرسانی را رأسا به دست گرفت و در نخستین اقدام نجات افراد از آوار بود که در نخستین ساعات صبح این موضوع به پایان رسید. سایر دستگاه‌های اجرای و نیروهای مسلح نیز پای کار آمدند و هر یک پیگیر اموری شدند تا بتوانند از مشکلات زلزله‌زدگان کاهش بکاهند.

دستور وزیر دفاع به ارشد ودجا در هرمزگان ‌

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  طی دستوری به نماینده ارشد وزارت دفاع در استان هرمزگان دستور همکاری و در اختیار گذاشتن ظرفیت های وزارت دفاع برای کمک به آسیب دیدگان زلزله استان را با محوریت ستاد بحران استان صادر و تاکید کرد : با هماهنگی کامل و هم افزایی ستاد بحران مستقر در هرمزگان،  برای کاهش نگرانی و آلام مردم شریف هرمزگان بشتابند و اقدامات را گزارش کنند.

حضور تیم ویژه قضایی در منطقه زلزله‌زده

در پی وقوع زمین‌لرزه در برخی نقاط استان هرمزگان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا طی تماسی با رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بر همکاری و مساعدت با سایر دستگاه‌ها در راستای تأمین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه‌دیدگان زلزله بامداد شنبه تاکید کرد.

پیرو تماس و پیگیری رئیس قوه قضاییه، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به همراه هیاتی از مسئولان قضایی این استان از مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان بازدید به عمل آورد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در همین ارتباط گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله بامداد امروز، با پیگیری حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، یک تیم ویژه از مسئولان قضایی استان در روستاهای سایه‌خوش و کنخ از توابع شهرستان بندرلنگه که محل کانونی زلزله هستند، حاضر شدند.

مجتبی قهرمانی افزود: رئیس قوه قضاییه همچنین دستورات لازم را جهت پیگیری مطالبات قانونی زلزله‌زدگان و همچنین نظارت بر توزیع عادلانه امکانات و خدمات میان حادثه‌دیدگان صادر کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به ابلاغ دستورات ویژه قضایی برای برقراری نظم و امنیت در محل وقوع زلزله، اظهار کرد: نیروهای پزشکی قانونی استان هرمزگان نیز با حضور در محل وقوع زلزله، اقدام به شناسایی اجساد جانباختگان و صدور دستورات لازم برای تحویل پیکرهای متوفیان به خانواده‌هایشان کردند.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان با اشاره به صدور دستورات قضایی لازم برای شناسایی اجساد، تصریح کرد: اداره کل پزشکی قانونی استان هرمزگان هم در حالت آماده باش است و با استقرار در محل از شب گذشته تاکنون در حال خدمت‌رسانی به مردم است.

قهرمانی با تأکید بر لزوم توزیع عادلانه امکانات در مناطق آسیب دیده اظهار داشت: ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان مکلفند با هماهنگی و هم‌افزایی در انجام امور، خدمات و اقلام امدادی را به صورت عادلانه در مناطق زلزله زده توزیع کنند.

بازدید فرمانده نیروی دریایی ارتش از مناطق زلزله‌زده ‌‌

‌امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازدید از روستای زلزله‌زده سایه‌خوش گفت: اکنون ماشین آلات سنگین نیروی دریایی ارتش در راه مناطق زلزله زده غرب هرمزگان است.

وی با بیان اینکه با توجه به گرمای هوا تلاش داریم بخشی از کولر مورد نیاز این مناطق را تامین کنیم، افزود: اکنون همه پای کار هستند و مراحل اولیه آواربرداری خوب بوده و در چند روز آینده آواربرداری به صورت کامل پایان می‌یابد تا بازسازی آغاز شود.

دریادار ایرانی با اشاره به عملیات آواربرداری از روستاهای زلزله‌زده هرمزگان افزود: با توجه به تقسیم‌بندی‌ها برای آواربرداری روستا‌های زلزله زده، بخش مربوط به نیروی دریایی ارتش بلافاصله با رسیدن ماشین‌آلات آغاز می‌شود.

امدادرسانی به روستاهای زلزله‌زده غرب استان ادامه دارد

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در خصوص آخرین اقدام های انجام شده برای مردم زلزله زده غرب هرمزگان افزود: امداد رسانی به روستاهای سایه خوش و برکه سفلین بخش مهران بندرلنگه از ساعت 2 بامداد روز گذشته (11 تیرماه) که شاهد زلزله بودیم، آغاز شده است و خوشبختانه تمامی افراد در میدان هستند تا بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات مردم را کم کنیم.

وی بیان داشت: شب گذشته نصب کولر برای چادرها پیگیری شد که بتوانیم دما را برای افراد درگیر زلزله پایین‌تر بیاوریم و این روند ادامه خواهد داشت تا مردم بتوانند وضعیت را بهتر تحمل کنند.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه چادر بزرگی برای اسکان مردم آماده شده است، اظهار داشت: شاید لازم باشد با این شرایط گرما برای چادرها در زمان ظهر 2 کولر داده شود و اگر مقدار فعلی جوابگو نباشد کولرهایی از مدارس و سالن‌های ورزشی به این منطقه ارسال می‌کنیم.

دوستی ادامه داد: تمامی ارگان های دولتی، خیران و مردم در کمک رسانی همکاری لازم را دارند، اصل بر این است که به این چند ساعت اکتفا نکنیم و به کمک رسانی ها ادامه دهیم و حداقل 2 یا 3 هفته ای پیگیری حل مشکلات مردم باشیم.

ارسال ارزیابی نهایی از خسارت‌های ‌زلزله به دولت

شهریار نوری‌زاده مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: در حال حاضر 10 تیم تخصصی کارشناسی در منطقه حاضر و مشغول ارزیابی خسارت های وارد شده به واحدهای مسکونی می باشند.

وی افزود: در پی زلزله شدید بامداد امروز که کانون اصلی آن در روستای سایه خوش بوده ، تعداد قابل توجهی از واحدهای روستایی خسارت دیدند و 450 واحد مسکونی به طور کامل تخریب شدند.

نوری‌زاده خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت در منطقه سایه خوش وارد شده ، اما واحدهای مسکونی در بخش مهران و روستاهای دژگان و کخ نیز دچار خسارت های قابل توجهی شدند.

اسکان موقت زلزله زدگان در منطقه سایه خوش

یاسین باوقار مسول بسیج سازندگی استان هرمزگان در حاشیه امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده هرمزگان ‌اظهار داشت: یکی از مشکلات ما گرمای شدید هوا است و برای اسکان بهتر زلزله زدگان نیاز فوری به کانکس، وسایل سرمایشی و پتو، اقلام بهداشتی و دیگر موارد ضروری هستیم.

وی با بیان اینکه خرابی بسیاری به منطقه سایه خوش وارد شده، خاطرنشان کرد: از نخستین ساعت وقوع زلزله 50 گروه جهادی برای خدمت رسانی به مردم منطقه اعزام شدند و هم اکنون نیز در منطقه حضور دارند .

مسوول بسیج سازندگی استان هرمزگان گفت: همه گروه‌های جهادی استان در حالت آماده باش هستند تا بتوانیم خدمات هرچه بهتری به زلزله‌زدگان ارائه کنیم.

راه‌اندازی قرارگاه جهادی در مناطق زلزله‌زده هرمزگان

سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی ‌با اشاره به حادثه زلزله غرب استان هرمزگان اظهار داشت: قرارگاه جهادی در این مناطق به‌منظور خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی واکنش سریع و تخصصی راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به تجربه بسیج برای انجام کار قرارگاهی افزود: به‌منظور هماهنگی بین‌دستگاهی و عدم موازی‌کاری و انسجام در خدمت‌رسانی در مناطق زلزله‌زده این مدل رفتاری قرارگاهی در امداد و نجات بسیار مؤثر است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: این قرارگاه با توجه به میزان نیاز خدمت‌رسانی در دو سطح استانی و منطقه‌ای با حضور گروه‌های جهادی استان هرمزگان و استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، کرمان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و سایر ورود خواهند کرد.

سردار زهرایی گفت: بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی غرب استان در شهرستان‌های هرمزگان، بندرخمیر، بندرلنگه، و سایر شهرستان‌ها با تمامی امکانات و تجهیزات خود در حال خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز هستند.

استقرار چادرهای گروهی اسکان قرارگاه مدینه در مناطق زلزله‌زده

سردار سرتیپ پاسدار محمد مارانی فرمانده قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه اقدامات این قرارگاه را در امداد رسانی به زلزله زدگان استان هرمزگان تشریح کرد‌.

وی افزود‌: به محض وقوع زلزله نیروهای قرارگاه مدینه جهت امداد رسانی فراخوان شدند و در اولین ساعات وقوع زلزله یک تیم سیار پزشکی امدادی شامل 5 پزشک عمومی، پرستار و بهیار به همراه مسئول بهداری این قرارگاه به منطقه اعزام شدند‌.

فرمانده قرارگاه مدینه با تاکید بر استقرار ماشین آلات مهندسی این قرارگاه در مناطق وقوع زلزله گفت : 3 دستگاه مینی لودر ، 3 دستگاه لودر و کامیون در منطقه وقوع زلزله مستقر شدند . همچنین گروه 46 امام هادی علیه السلام نیز ماشین آلات مهندسی خود را در محل وقوع زلزله مستقر کرده است.

سردار مارانی ادامه داد: کار آواربرداری بخشی از مناطق زلزله زده به زودی آغاز می شود و قرارگاه مدینه در این زمینه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد . همچنین ژنراتور برق این قرارگاه در منطقه مستقر شده تا زیر ساخت های راهبردی ـ اسکان را در مناطق زلزله زده پشتیبانی کند ؛ چرا که هم اکنون 3چادر گروهی قرارگاه مدینه به ظرفیت هرکدام 50 نفر در منطقه دایر شده که این چادر ها با کولرهایی که ژنراتور ها از آن پشتیبانی می کنند، فعالیت خواهد کرد .

وی با بیان اینکه قرارگاه مدینه امدادرسانی جهت استقرارکانکس ها در مناطق زلزله زده را در آینده نزدیک پشتیبانی خواهد کرد ؛ گفت : هم اکنون 2دستگاه آمبولانس و 2 تانکر 13 هزار لیتری قرارگاه در منطقه مستقر است و کار امدادرسانی و آبرسانی را با سرعت انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات