۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۷۱۳۹۸۴
حجت الاسلام قائمی نیا عنوان کرد؛

متاورس؛ فضای دیجیتالی فراتر از جهان فیزیکی

متاورس؛ فضای دیجیتالی فراتر از جهان فیزیکی
کارشناس فضای مجازی با اشاره به ویژگی های متاورس گفت: متاورس عالمی مجازی سه بعدی از ترکیب و تلفیق همه واقعیت ها حاصل آمده و متاورس، فضای دیجیتالی فراتر از جهان فیزیکی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «متاورس و تجربه دینی» با حضور حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا عصر دیروز به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت غیرحضوری و در بستر اسکایپ برگزار شد.

حجت الاسلام قائمی نیا با اشاره به اینکه متاورس از آخرین دستاوردهای تکنولوژی های شناختی و دیجیتال است، ابراز کرد: دستاوردهای تمام فضای مجازی را به صورت کامل در متاورس شاهد می باشیم و این فضا از تلفیق زمینه های مختلفی از جمله واقعیت افزوده شکل گرفته است.

وی متاورس را فضای مجازی تجربی توصیف کرد و ادامه داد: واقعیت مجازی به مجموعه ای از تجارب و واقعیت های مجازی اطلاق می شود که توسط دستگاه های دیجیتال مثل کامپیوتر به وجود می آید و اصطلاح واقعیت مجازی دو کاربرد عام و خاص دارد.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به مهم ترین ویژگی های واقعیت مجازی عنوان کرد: واقعیت ها، جهانی را برای بشر به وجود می آورند که لایه ای از هستی هستند و انسان آن را تجربه می کند و انسان به کمک ابزارهای دیجیتال می تواند این جهان را تجربه کند و انسان قابلیت غوطه‌ور شدن در این واقعیات را دارد.

حجت الاسلام قائمی نیا با بیان اینکه در فضای مجازی قابلیت واکنش کنشی همانند فضای واقعی وجود دارد، اظهار داشت: متاورس عالمی مجازی سه بعدی از ترکیب و تلفیق همه واقعیت ها حاصل آمده است و متاورس فضای دیجیتالی فراتر از جهان فیزیکی است.

وی با اذعان بر اینکه انسان در متاورس هر چیزی را می تواند تجربه کند، تصریح کرد: بشر در فضای مجازی می تواند تجربه هایی فراتر از فضای واقعی را می تواند تجربه کند و کنش های نامحدودی را می تواند انجام دهد و براین اساس متاورس گامی جلوتر از فضای مجازی می دهد.

استاد دانشگاه و متخصص عرصه دیجیتال با یادآوری ویژگ هایی متاورس خاطرنشان کرد: در فضای سایبر صرفاً با داده ها و اطلاعات سرو کار داریم اما در فضای متاورس داده ها تبدیل به تجربه است و از این جهت متاورس با فضای سایبر تفاوت دارد.

حجت الاسلام قائمی نیا با بیان اینکه متاورس فضایی کاملاً گسترده است، یادآور شد: تجربه گرایی در متاورس در گام نخست تبدیل آگاهی انسان به یک واقعیت مجازی است که آن ها را تجربه و کنش در مقابل آن ها دارد.

کارشناس فضای مجازی با تاکید بر تجربه دینی در متاورس اظهار کرد: با توجه به اینکه در آینده فضای متاورس به صورت جدی تر به فضایی تجاری تبدیل خواهد شد از این رو تجربه های دینی در آن فضا بسیار اهمیت پیدا می کند.

وی افزود: اگر انسان در متاورس محدودیت های تجربی مادی را نخواهد داشت لذا مفاهیم و پدیده های دینی را هم می تواند تجربه و بازسازی کند و دینداری در فضای متاورس مبتنی بر تجارب دینی دیجیتال خواهد بود.

ارسال نظرات