۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۷۱۴۱۰۰
رییس جمهور:

در تحقق علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد

در تحقق علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد
آیت الله رئیسی تحقق علوم انسانی در تراز انقلاب شکوهمند اسلامی را حائز عقب‌ماندگی‌هایی دانست که باید با نگاه اجتهادی و نوآورانه عالمان و دانشمندان این عرصه، جبران شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید، فرهیختگان و محققان علوم انسانی و اسلامی و با تبریک به برگزیدگان این جشنواره، گفت: در نشست‌هایی از این دست، لازم است دانشمندان و فرهیختگان ضمن آسیب‌شناسی وضع موجود، نسبت به کاهش فاصله با وضع مطلوب، پیشنهاد و راهکار ارائه کنند.

علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و قوه محرکه پیشرفت در نظام مبتنی بر دین با درون مایه علم است

رییس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی در حوزه علوم انسانی، افزود: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درون مایه آن علم و دانش است. در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است یک آسیب‌شناسی کنیم که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه علوم انسانی ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد، افزود: به نظر می‌رسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و این عقب‌ماندگی باید به دست پژوهشگران و اساتید این حوزه جبران شود.

برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شود

رییس جمهور با تاکید بر لزوم نظریه‌پردازی، نوآوری و خلاقیت در حوزه علوم انسانی و توجه به رویکرد دینی در این حوزه، اظهار داشت: فصل الفصول انسان، تعلم است و علاوه بر آن، انسانیت انسان مبتنی بر آموخته‌های او از وحی است و با ارتباط با وحی شکل می‌گیرد.

وی نشان دادن راه به انسان را ماموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شده و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان ما با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریه‌های جدید بروند و آنها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر لزوم ایجاد کرسی‌های نقد و نقدپذیری، اظهار داشت: همانطور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود.

استفاده از چهره‌های تحول‌خواه اولین شرط تحقق تحول در علوم انسانی است

رییس جمهور افزود: متولیان علوم انسانی باید بدانند اولین شرط تحقق تحول در این حوزه، تحول شناختی است و در این زمینه باید از چهره‌های تحول‌خواه و تحول‌گرا استفاده کنیم.

وی در ادامه تکریم، تشویق و حمایت از اساتید، محققان و پژوهشگران در ایجاد این تحول را ضروری و موثر دانست و افزود: گاهی برخی اساتید و بزرگان علوم انسانی گلایه دارند که شرایط علوم دیگر بر علوم انسانی هم تحمیل می‌شود در صورتی که علوم انسانی باید با شرایط و مقتضیات خود تبیین و تشریح شود.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه پیام این نشست و رویداد باید این باشد که تا چه میزان نظام مسائل کشور مبتنی بر علوم انسانی پاسخ گرفته، افزود: همواره یکی از دغدغه‌های بنده اجرای عدالت در همه عرصه‌ها به ویژه در پرداخت دستمزد‌ها بوده است که در این زمینه از اساتید دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداخت‌ها دعوت شده است.

پیش از سخنرانی رییس جمهور نیز دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با بیان اینکه کشوری که هزینه برای علم را سرمایه‌گذاری بداند حتما دست برتر در همه عرصه‌ها را خواهد داشت، گفت: خرسندیم که رهبر حکیم و فرزانه و همچنین رئیس جمهور محترم ما برای علم و عالمان و فناوران جایگاه ویژه‌ای قائل هستند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی اساس پیشرفت خود را در زمینه علم می‌داند، افزود: در این راستا وزارت علوم با لحاظ نوع نگاه و حاکمیت جمهوری اسلامی و در دولت مردمی، پنج اولویت  «مرجعیت دیپلماسی علم و فناوری»، «آموزش، پژوهش و برون‌داد هدفمند»، «نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری»، «شاگرد نوآور و نوآورپروری»، و «تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش» را سرلوحه کار خود قرار داده و برای تحقق آن از تمام ظرفیت‌های علمی و پژوهشی موجود در کشور استفاده خواهد کرد.

در این مراسم با حضور رئیس‌جمهور از ۱۰ شخصیت پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، ۱۰ استاد برگزیده بین‌المللی و ۲۲ برگزیده گروه‌های مختلف علمی با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.

ارسال نظرات