۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۷۱۴۱۱۳
حجت الاسلام رودگر:

جشنواره فارابی می‌تواند خط مقدم تحول در حوزه علوم انسانی باشد

جشنواره فارابی می‌تواند خط مقدم تحول در حوزه علوم انسانی باشد
مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حاشیه جشنواره علوم انسانی فارابی گفت: جشنواره فارابی می‌تواند نقش زیرساختی در علوم انسانی و تولید و تحول آن فراهم کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر مدیر گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگویی درباره اینکه دستاوردهای علمی فارابی تا چه میزان به نیازهای عینی کشور پاسخ می‌دهد، گفت: جشنواره فارابی می‌تواند نقش بنیادین و زیرساختی در علوم انسانی و همچنین در تولید و تحول آن فراهم کند. این مسئله با عنایت به نیاز نظام و جامعه اعم از دانشگاهی و حوزوی و جامعه به معنای آحاد مردم و عمومیت ضرورت پیدا می‌کند.

جشنواره فارابی می‌تواند خط مقدم تحول در حوزه علوم انسانی باشد

عضو کارگروه اخلاق ادیان سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی اضافه کرد: اگرچه جشنواره‌ها خود مولد تحقیق‌ها و کتب در قالب‌های مختلف نیستند، اما می‌توانند با اتخاذ به یک منطق روشن و هندسه معرفتی دقیق، همه جانبه و متناسب با نیازها درعرصه‌ها و ساحت‌های مختلف و قوانین وضع شده، نقش وکارکرد درست را ایفا کنند. علاوه بر این تحقیقات در بازه زمانی کوتاه مدت مانند یک فصل نیز می‌تواند مورد بررسی‌های اولیه مسئول جشنواره و مدیر گروه قرار بگیرد و درگام بعدی تشخیص داده شود و به سمت ارزیابی‌های تفصیلی برود.

شتابزدگی به عینیت بخشی آسیب وارد می‌کند

عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه باید در سال‌های آتی کتاب‌های حاضر در ابتدای سال دریافت و تیم‌های کاری علمی و مدیریتی در هماهنگی بایکدیگر به تدریج صلاحیت منابع حاضر درجشنواره فارابی را مورد مطالعه قرار بدهند، گفت: در غیر این صورت دریافت آثار در بازه‌زمانی خاص و کوتاه منجر به انباشت منابع مذکور خواهدشد و موجب شتاب‌زدگی در قضاوت و داوری‌ها می‌شود. این موضوع به معنای حذف معیارهای نظام اسلامی و به خصوص معرفت اسلامی که درحوزه‌های علوم انسانی باید مورد لحاظ قرار بگیرد، نیست.

وی ادامه داد: در واقع با حفظ این منابع و تفکر باز با آثار علمی برخورد منطقی می‌شود و معیارهای انتخاب و گزینش توسط داوران متخصص آن حوزه تعیین می‌شود، ضمن اینکه فرصت کافی برای ارزیابی و مطالعه مقرر می‌شود، زیرا شتابزدگی در این عرصه آسیب بسیار جدی در مقام عینیت بخشی که همان آئین‌نامه موضوعه است، وارد می‌کند.

تحولات به دور از تعصب باشد

حجت الاسلام رودگر با اشاره به نقش تحول‌آفرین جشنواره در حوزه علم انسانی افزود: جشنواره فارابی از نقش مهم و اساسی برخوردار است، نباید درگیر یا گرفتار جریان‌ها و گفتمان‌های حاکم بر دولت باشد. درواقع با تغییر دولت‌ها کشور در تمام بخش‌ها دستخوش تغییرات عمده قرار می‌گیرد، اما این تغییر و تحولات، جهت‌گیری‌ها و سمت‌وسو گیری‌ها باید براساس شاخص‌ها، معیارها و قوانین و به دور از تعصب باشد.

وی افزود: جشنواره فارابی از نقش مهم و اساسی برخوردار است، نباید درگیر یا گرفتار جریان‌ها و گفتمان‌های حاکم بر دولت باشد. درواقع با تغییر دولت‌ها کشور در تمام بخش‌ها دستخوش تغییرات عمده قرار می‌گیرد، اما این تغییر و تحولات، جهت‌گیری‌ها و سمت‌وسو گیری‌ها باید براساس شاخص‌ها، معیارها و قوانین و به دور از تعصب باشد

عضو کارگروه اخلاق و ادیان سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، اضافه کرد: نباید با تولیدات علمی محققان و پژوهشگران برخورد بشود، بلکه تمام مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی و محققان خارج از مراکز متعارف آموزشی و پژوهشی باید احساس امنیت، عدالت‌‎ورزی و اعتماد بکنند.

باید ظرفیت و توانایی جشنواره را افزایش دهیم

حجت الاسلام رودگر با اشاره به اینکه تغییر و تحول در دوره اخیر جشنواره فارابی کمی با تأخیر صورت گرفته، اما کلید کار زده شده‌است، افزود: اگر این اهتمام جدی گرفته بشود، موجب می‌شود تا زمان و فرصت مناسب در اختیار تمام افرادی که دخالت اصلی و محوری در ارزیابی‌های دارند، گذاشته شود. همین امر سبب می‌شود تا جشنواره فارابی بیش ‌از پیش نسبت به گذشته در تولیدات علمی علوم انسانی تحول آفرین باشد.

این پژوهشگر حوزه علوم انسانی به ظرفیت‌های موجود در جشنواره اشاره و اظهار کرد: ما باید این ظرفیت و توانایی توسعه را افزایش دهیم و معیار مناسب معرفتی و علمی لحاظ شود. تمام جریان‌ها باید در کنار جشنواره شکل بگیرند و نقش‌های اساسی و محوری خودشان را دنبال کنند، چراکه جشنواره فارابی قابلیت آن را دارد که در خط مقدم تحول علوم انسانی قرار بگیرد. خط مقدم تحول به معنای خط تمهیدی است و نه خط تولیدی، چراکه محققان به صورت منفرد، جمعی و سازمانی با مراکز و نهادهای علمی و پژوهشی در حال ایفای نقش هستند.

وی افزود: جشنواره می‌تواند نقش تمهیدی داشته‌باشد و مدیریت و سیاست همه‌جانبه و متناسب با تمام جریان‌های علمی ولو این جریان‌های علمی متضاد و نگهداری متعارف اجرا کند، زیرا به‌دلیل معارض نبودن، ممکن است نسبت به یکدیگر منتقد یا مخالف باشند.

حجت الاسلام رودگر تصریح کرد: معاند نبودن آثار جشنواره از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه نظام دارای ارزش‌هایی است و در همین رابطه نیازهای متناسب با نظام در خود علوم انسانی لحاظ شده و باید آن را دنبال کرد.

ارسال نظرات