۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۷۱۴۱۱۷

نشست هم‌اندیشی بزرگداشت دهه امامت و ولایت برگزار شد

نشست هم‌اندیشی بزرگداشت دهه امامت و ولایت برگزار شد
حاضران در نشست دهه امامت و ولایت بر ضرورت جهاد تبیین به منظور معرفی ابعاد عید غدیر و تدوین برنامه‌های متنوع فرهنگی تأکید کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست هم‌اندیشی بزرگداشت جشن‌های مردمی اعیاد قربان و غدیرخم (دهه امامت و ولایت) با هدف ساماندهی و مدیریت برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار و حاضران بر ضرورت جهاد تبیین به منظور معرفی ابعاد عید غدیر و تدوین برنامه‌های متنوع فرهنگی تأکید کردند.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور، نماینده محترم ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با تبریک ماه ذی‌الحجه و به ویژه دهه اول آن گفت: این روزها ایام ویژه‌ای است و از عظمت و منزلت والایی برخوردار است و فرصت مغتنمی برای ذکر و یاد حق تعالی و تقرب الهی است و قرآن هم به این ایام اشاره ‌و خداوند هم به دهه اول این ماه قسم یاد کرده است.

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قصد تصدی‌گری فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی را ندارد؛ یادآور شد: وظیفه شورا سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر برنامه‌ها و مناسبت‌های دینی، مذهبی و انقلابی است و هدف ما هم از تشکیل این جلسه هماهنگی، هم‌افزایی و ایجاد انسجام در فعالیت‌های مربوط به دهه ولایت و امامت وتقویت بعد مردمی این مناسبت است که فرصتی مغتنم برای کارهای بزرگ فرهنگی است.

حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور افزود: دهه ولایت و غدیر در جامعه ما مغفول مانده درحالیکه در واقع غدیر جریان مستمری است که ریشه، هویت و اصالت و ثمره و نتیجه ی همه ادیان الهی و آسمانی است. مهمترین روز تاریخ بشریت است که اگر نبود، نه تنها رسالت نبی مکرم اسلام(ص) ناتمام بلکه تمام ادیان الهی و آسمانی ابتر می ماند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تداوم و استمرار غدیر است اظهار داشت: در این دهه علاوه بر برنامه های تبیینی و محتوایی حول محور ولایت و امامت و تبیین ساختار حکومت مبتنی بر ولایت فقیه که بر گرفته از غدیر است  نسبت به بازخوانی و احیاء خطبه غنی، پرمحتوا و هدایت گر غدیر، تبیین بعد تقریبی غدیر، بیان فضائل و مناقب امیرالمومنین(ع)، ترویج فرهنگ مواسات، اطعام، ایجاد فضای سالم نشاط و افزایش روحیه امید، اهتمام ویژه ای صورت خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در این نشست با تشکر از برگزاری این جلسه و تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: از منظر بزرگداشت روز مبارک غدیر تقریبا کار در خوری در این سالها به نظر می‌رسد انجام نشده است اما در انقلاب اسلامی مدرسه غدیر احیا شد.

وی افزود: امروز غدیر محور تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دنیای اسلام است و این در سایه انقلاب اسلامی است و مدرسه امیرالمومنین علی(ع) که در حقیقت مدرسه پیامبر اعظم(ص) است، امروز در جهان اسلام نقش فاخری ایفا می‌کند و در سایه این انقلاب امیدواریم این جایگاه در آن اندازه مورد انتظار در جامعه بشری ارتقا بیابد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: آنچه پیشینیان ما برای این مناسبت به یادگار گذاشته‌اند این است که مسلمانان و دوستان امام علی(ع) به دیدار سادات می‌روند که انصافا یک کار استثنایی و حرکت ماندگار و و پرثمری است و این میراث ارزشمندی مثل میراث عاشورا و گریه بر امام حسین(ع) است و این در کشور و عالم تشیع نهادینه شده است.

وی تاکید کرد: یکی از کارهای ارزشمند که در این ایام باید بر آن پای فشرد همین برنامه بسیار متعالی و سازنده و به معنای واقعی کلمه مردمی است که باید هر قدر می‌توانیم گستره آن را افزایش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه در این یکی دو سال اخیر به دلیل کرونا این حرکت سازنده تا حد زیادی تعطیل شده بود، یادآور شد: من شاهد هستم که در بسیاری از این دیدارها صف‌های طولانی برای بازدید سادات شکل می‌گیرد که یک حرکت سازنده، معنوی و انقلابی است و امیدوارم در این جلسه راه‌های نو گشوده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از دیگران سخنران این نشست بود که در سخنان خود با بیان اینکه غدیر در حقیقت مجمع فضایل است و اگر دایره المعارف غدیر را بخواهیم تنظیم کنیم همه آنچه در اسلام است در غدیر هم وجود دارد، تصریح کرد: این به استناد خود قرآن است که اگر این کار انجام نمی‌گرفت گویی زحمات ۲۳ ساله پیامبر(ص) از بین می‌رفت.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی افزود: در غدیر چه وجود دارد که آنقدر عظمت دارد که برابر با ۲۳ سال رنج‌ها و تلاش‌ها و زحمات پیامبر اکرم(ص) و همه مجاهدان است؟ ما این مسئله را تبیین‌ نکرده‌ایم که در غدیر چه اتفاقاتی افتاده که آنقدر وزین و ثقیل است.

مشاور رییس جمهور یادآور شد: در غدیر پیام‌های مختلفی وجود دارد که باید متناسب با نیاز زمان و جامعه آن پیام خاص را برجسته کنیم و این باید برنامه‌ریزی شود. مهم‌ترین موضوعات مربوط به غدیر، امامت و ولایت، شایسته‌سالاری، تداوم یک نهضت و انقلاب و جهاد تبیین درباره خطبه غدیر است؛ در واقع پیامبر(ص) درباره غدیر ابتدا تبیین کردند و خطبه خواندند و روشنگری کردند و باید درباره کلمات پیامبر(ص) در این رابطه دقت و واکاوی کرد.

وی افزود: اگر کار تبلیغی و تبیینی تداوم نداشته باشد، در جامعه نهادینه نمی‌شود. به یاد داشته باشیم که غدیر، فصلی نیست و این دهه برای تداوم کار است.

همچنین دکتر سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این نشست با تاکید بر اینکه جامعه همواره نیاز به فضای پرنشاط دارد و پیروان ائمه اطهار باید در ایام شادی اهل بیت(ع) شاد باشند، گفت: ما معمولا در ایام عزا نسبت به ایام سرور و شادی قوی‌تر هستیم.

معاون پارلمانی ریيس‌جمهور تصریح کرد: اجرای برنامه‌های هنری و فرهنگی خیابانی علاوه بر مساجد در جمع‌های مردمی باید برگزار شود.

وی اضافه کرد: قبلا درباره قرآن جمع زیادی از خوشنویسان جمع می‌شدند و در یک روز قرآن کتابت می‌شد که می توان این برنامه را درباره نهج‌البلاغه هم انجام داد. همچنین باید توجه ویژه‌ای به خطبه‌‌خوانی غدیر شود و مسئله مهم دیگر برگزاری ضیافت‌ها، اطعام و احسان علوی در شهرها و حاشیه شهرهاست که در کنار آن می‌توان حداقل یک برگه آموزه‌ها و معارف علوی اهدا کرد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه برنامه‌های صدا و سیما در این ایام باید شاد و متنوع باشد اظهار کرد: برنامه دیگر تشویق کودکان و نوجوانان برای حفظ کلمات قصار امام علی(ع) است و در ادارات و نهادها نیز می‌توان جلساتی برای تبیین شیوه حکمرانی علوی برگزار کرد.

ارسال نظرات