۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۷۱۴۳۵۳

رئیس جمهوری روسیه غرب را به آغاز جنگ در اوکراین متهم کرد

رئیس جمهوری روسیه غرب را به آغاز جنگ در اوکراین متهم کرد
رئیس جمهوری روسیه غرب را به آغاز جنگ در اوکراین متهم کرد و گفت: آنها خواستار ایجاد یک درگیری نظامی برای مهار روسیه بودند، ولی اجرای عملیات ویژه در دونباس نه تنها باعث تقویت حاکمیت این کشور شده، بلکه آغاز شکست نظم جهانی به رهبری آمریکا شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در نشستی با رهبران فراکسیون‌های پارلمانی این کشور اعلام کرد که روسیه از مذاکرات صلح در خصوص اوکراین خودداری نکرده است، ولی هشدار داد "این گفتگوها هرچه دیرتر شروع شود، مذاکره با ما برای آنها دشوارتر خواهد شد".

پوتین تاکید کرد که روسیه هنوز شروع به نشان دادن توانایی‌های خود در عملیات نظامی ویژه در اوکراین نکرده است. وی گفت: «همه باید بدانند که ما هنوز هیچ اقدام جدی را در اوکراین شروع نکرده‌ایم. این روزها می‌شنویم که غربی‌ها می‌خواهند ما را در میدان جنگ شکست دهند. خوب چه می‌توانم بگویم؟ اجازه دهید آنها تلاش کنند. ما قبلاً زیاد شنیده‌ایم که غرب می خواهد تا آخرین اوکراینی با ما بجنگد. این یک تراژدی برای مردم اوکراین است. اما به نظر می رسد که همه چیز به سمت این پیش می رود.»

وی افزود که در کشورهای غربی ادعا می‌کنند که این روسیه بود که "جنگ" در اوکراین را آغاز کرد، در حالی که در واقع این جنگ توسط غرب جمعی به راه انداخته شد. رئیس جمهوری روسیه توجه این واقعیت را مورد توجه قرار داد که کشورهای غربی باید درک کنند که از همان ابتدای عملیات ویژه روسیه برای محافظت از دونباس، آنها شکست خورده بودند، برای اینکه آغاز این عملیات به منزله پا گذاشتن به یک نظم جدید جهانی است.

پوتین تاکید کرد: «عملیات ویژه‌ای که توسط روسیه برای حفاظت از دونباس انجام شده، به تقویت حاکمیت فدراسیون روسیه کمک کرده است، هرچند شروع آن با این هدف مرتبط نبود و این مسئله یک نتیجه اجتناب ناپذیر و جانبی است و هدف اصلی، همانطور که گفتم حفاظت از دونباس و تقویت امنیت کشور بوده است و نتیجه نهایی عملیات ویژه نیروهای مسلح روسیه در هر صورت به دست خواهد آمد.»

از سوی دیگر، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز شب گذشته اعلام کرد که مقامات کی‌یف قصد ندارند حتی بخشی از خاک این کشور را به روسیه واگذار کنند. وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گفت: «اوکراینی‌ها حاضر نیستند سرزمین‌های خود را واگذار کنند یا تعلق آنها به روسیه را به رسمیت بشناسند. تمامی سرزمین‌های اوکراین متعلق به ماست. و مقامات کی‌یف همچنان بر این موضع گیری خود پافشاری خواهند کرد و قصد سازش در این زمینه را ندارند.»

این در حالی است که روز پنج‌شنبه، یک مقام ارشد پنتاگون ابراز نگرانی کرد که هر چه کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین بیشتر شود، مقامات این کشور درخواست‌های خود را بیشتر می‌کنند.

در این رابطه، سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا هشدار داد که ادامه روند اوضاع کنونی در اوکراین می‌تواند منجر به ناپدید شدن این کشور از نقشه جهان شود. وی یادآور شد که در خصوص پیامدهای منفی ارسال سلاح‌های غربی به کی‌یف، هشدارهای زیادی داده شده، ولی رهبران کشورهای غربی فعلاً به این مسئله توجه لازم را ندارند.

ارسال نظرات