۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۷۱۴۳۵۹

آخرین آمار موارد مبتلا به وبا در کشور

آخرین آمار موارد مبتلا به وبا در کشور
رئیس اداره بیماری‌ های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت آخرین آمار موارد مبتلا به وبا در کشور را ۳۷ نفر اعلام کرد و گفت: همچنان تاکید ما بر رعایت نکات بهداشتی بویژه بهداشت دست‌ها، دقت در استفاده از آب سالم و... است.

به گزارش به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، دکتر مریم مسعودی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین آمار از شیوع بیماری وبا در کشور، گفت: تاکنون ۳۷ مورد مبتلا به وبا در کشور شناسایی شدند که ۳۲ مورد مربوط به کردستان و ۵ مورد مربوط به کرمانشاه است. بیش از نیمی از این تعداد نیز سابقه سفر خارجی به همسایگان غرب کشور را داشتند و سایر موارد هم ذکر کردند که در تماس با این بیماران، مبتلا شدند.

وی با تاکید بر اینکه شیوع این بیماری کاملا مرتبط با رعایت بهداشت فردی است‌، افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از مرگ ناشی از وبا در کشور نداشته‌ایم. همچنین به جز کردستان و کرمانشاه در استان‌های دیگر کشور شاهد بیماری نبوده‌ایم.

مسعودی‌فر با تاکید بر ضرورت آموزش و اطلاع رسانی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و از جمله وبا، ادامه داد: موضوع دیگر پایش‌های همکاران ما در واحدهای مراقبت مرزی است که مسافران ورودی به کشور را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری، آزمایش‌های لازم برایشان انجام می‌شود. بر همین اساس نیز از ابتدای سال تاکنون ۴۷ هزار مورد کشت مدفوع انجام شده است.

مسعودی‌فر بیان کرد: بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت بیماری وبا هنوز در تعدادی از کشورهای دنیا تهدید محسوب می‌شود و در منطقه ما اندمیک است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که ۴۷ کشور در دنیا هستند که این بیماری را بومی دارند؛ به همین دلیل هدف گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ بتواند این تعداد را به حداقل رسانده و خطر مرگ و میر ناشی از وبا را کاهش دهد. برخی از کشورهایی که بیماری وبا در آنها بومی و اندمیک است، در مجاورت ما قرار دارند که سبب می‌شود همه‌ ساله تعدادی از موارد بیماری را داشته باشیم. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از اواخر سال ۲۰۲۱ و از ابتدای سال ۲۰۲۲ افزایش موارد وبا را در تعدادی از کشورهای همجوار خود داشته‌ایم.

او تاکید کرد: افزایش موارد ابتلا به وبا هم در پاکستان و هم در افغانستان گزارش شده است. بنابراین نگرانی ما تنها از مرزهای غربی نیست و احتمال بروز بیماری از استان‌های شرقی هم وجود دارد؛ اما تاکنون موردی از ابتلا از این استان‌ها گزارش نشده است.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دسترسی مناسب به آب بهداشتی سالم،‌ جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، رعایت بهداشت فردی و... همگی از عوامل موثر جلوگیری از گسترش شیوع وبا است، اظهار کرد: اگر هرکدام از عوامل به درستی رعایت نشود، ممکن است شاهد گسترش بیماری باشیم. از سوی دیگر ما در منطقه وارد سال‌های کم بارش و خشکسالی شده‌ایم و از طرفی با جابجایی‌های جمعیتی شکل گرفته، دسترسی به آب بهداشتی سالم تحت تاثیر قرار گرفته است که می‌تواند عاملی برای شیوع مجدد بیماری باشد.

وی افزود: مهم‌ترین نکته این است که در هر مسافرت و ترددی، از آب آشامیدنی سالم استفاده کنیم و به هیچ عنوان از آب‌های روان برای آشامیدن استفاده نکنیم. نکته مهم دیگر رعایت بهداشت دست‌ها و شست‌و شوی آنها است. در واقع می‌بایست قبل و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از طبخ و خوردن غذا حتما دست‌های خود را بشوییم. همچنین باید دقت شود تا میوه و سبزیجات به درستی شسته و ضدعفونی شوند.

او با اشاره به اینکه اگر افراد به موقع برای درمان وبا مراجعه کنند، میزان کشندگی بیماری به کمتر از یک درصد می‌رسد، تصریح کرد: اصل عارضه وبا برای افراد، کم آبی ناشی از بروز وبا است؛ بنابراین مهم‌ترین کار این است که اگر فرد دچار اسهال و استفراغ شد حتما جایگزین کردن آب و الکترولیت‌ها را انجام دهد و به مراکز درمانی مراجعه کند. برخی افراد مانند خانم‌های باردار، افراد دچار سوء تغذیه و بیماران زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر نشان دادن تابلوی علائم بیماری هستند که باید به سرعت مایع‌ درمانی خوراکی را با محلول ORS آغاز نکند. به این ترتیب که هر یک بسته از پودر در یک لیتر آب حل شود تا جایگزین مایعات از دست رفته بدن شود. در صورتی که فرد به دلیل استفراغ تحمل مایع درمانی خوراکی را ندارد یا کم آبی، بدن او را به سمت ضعف و بی‌حالی سوق می‌دهد باید به مراکز درمانی مراجعه کند تا مایع درمانی وریدی آغاز شود.

وی افزود: کماکان مهمترین راه مقابله با بیماری و جلوگیری از گسترش آن، رعایت بهداشت فردی و پرهیز از خوردن آب، غذا، سبزیجات و میوه آلوده است؛ به همه مردم سفارش می شود تا توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.

ارسال نظرات