۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۷۱۴۴۰۵
استاد دانشگاه:

اگر از حقایق اهل بیت چشم پوشی کنیم دین در هجوم مکاتب اموی قرار خواهد گرفت

اگر از حقایق اهل بیت چشم پوشی کنیم دین در هجوم مکاتب اموی قرار خواهد گرفت
استاد دانشگاه ضمن بیان مطالبی درباره دعای عرفه امام سجاد(ع) و دعای عرفه امام حسین(ع) گفت: اگر از حقایق اهل بیت چشم پوشی کنیم دین در هجوم مکاتب اموی قرار خواهد گرفت

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دکتر عبدالحسین طالعی در ششمین نشست صحیفه پژوهی با موضوع مقایسه تطبیقی دعای عرفه امام سجاد(ع) نیایش ۴۷ با دعای عرفه امام حسین (ع) که در محل پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد، ابراز داشت: آنچه که ما می‌توانیم در کنار قبور ائمه در قبرستان بقیع خود را تسلی دهیم، باید با گام معرفت به این مزارهای نورانی نزدیک شویم، چرا که ما در درک معارف ناب الهی فاصله مکانی و معرفتی زیاد داریم.

استاد دانشگاه تصریح کرد: بی توجهی های ما به این امام مظلوم با توجه به وجود امکانات و ظرفیت های بیشتر در جهت درک معارف حقیقی معارف الی الله باعث شرمندگی مضاعف ما شده است، لذا باید روز عرفه را فرصتی مغتنم برای کم کردن فاصله معرفتی بدانیم.

وی در ادامه عدم توجه به مباحث علمی امام سجاد (ع) را مایه شرمندگی خواند و ابراز داشت: کتاب مظلوم صحیفه سجادیه رها شده، چرا که جوابگوی عطش همه تشنگان حقیقت خواهد بود، ولی واقعیت جامعه این نیست که امروزه آن را مشاهد می‌کنیم، متاسفانه مردم معنویت را همچون تشنگانی که در بیابان خشک شن های مرطوب را می مکند تا به سبب رطوبتی اندک کام خود را آرام کند میگردند، اما غافل از اینکه نهر عظیمی همچون معارف اهل بیت و صحیفه سجادیه را رها کرده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: صحیفه سجادیه کتاب جامع برای زندگی آدمی است که دعاهای مختلفی برای انواع حالات انسان همچون تربیت فرزندان در آن وجود دارد، اما متاسفانه بین اهل تحقیق دعا این امر مهم مهجور مانده است و هرکسی که به هر نوعی در جهت رفع مهجوریت کتاب صحیفه سجادیه گام بردارد اجر آن در نزد خود حضرت و اهل بیت (ع) محفوظ است.

طالعی ابراز داشت: دعای ۴۷ شامل محور های متعددی همچون محور اول که توحید است و در این امر نفی تشبیه از خداوند متعال مطرح است و در محور دوم تسبیح و محور سوم حمد محور چهارم صلوات و توجه به خاتم الانبیا و محور پنجم توجه به امام زمان(عج) و در فراز اخر توجه به عظمت روز عرفه است و در ادامه بحث درخواستها مطرح می شود که یک منشور زندگی است که می توان گفت بیان دیگری از مکارم الاخلاق باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم دعای عرفه امام سجاد و امام حسین(ع) را مقایسه کنیم دعای عرفه سیدالشهدا به لحاظ ساختاری در مقابل دعای غرفه امام سجاد (ع) نظمی شبیه به این دیده نمی شود و در دعای عرفه سیدالشهدا (ع) بیان حالاتی است که همچون یک آتشفشان موج زده است و بیان سیدالشهدا(ع) و در این دعا از آن جهت که مطالب در راستای بیان حقایق است به قرآن شباهت دارد.

طالعی در ادامه بیان داشت: واقعیت این است که کلمه توحید اهل بیتی در دیگر مذاهب اسلامی پیدا نمی شود و یکی از حکمت ها و ثمره و فایده های بزرگ این دعای شریف این است که جوابگوی توحید تجسمی است که در برخی از کتب مذاهب اسلامی بیان شده است.

وی ادامه داد: تمام این دعای صحیفه سجادیه، منشور جامع اهل بیت (ع) است که از توحید عدل و نبوت و امامت و مهدویت و فرجام جهان و همچنین اخلاق حسنه را شامل می شود، لذا اگر از حقایق اهل بیتی چشم پوشی کنیم دین در هجوم مکاتب اموی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است حجت الاسلام مرتضی وافی به عنوان دبیر این نشست علمی به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

ارسال نظرات