۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۷۱۴۴۲۹

آمریکا با ارسال سلاح به اوکراین خواستار ادامه جنگ می باشد

آمریکا با ارسال سلاح به اوکراین خواستار ادامه جنگ می باشد
در حالی‌که جو بایدن دستور تخصیص بسته کمک نظامی جدید ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به کی‌یف را صادر کرده، سفارت روسیه در واشنگتن یادآور شد: ایالات متحده با ارسال سلاح‌های جدید به اوکراین می‌خواهد به هر قیمتی درگیری‌های نظامی در این کشور را طولانی‌تر کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازگروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که بسیاری از شرکای روسیه در جریان نشست وزیران کشورهای گروه 20، با ارسال سیگنال‌های روشن، غیرقابل قبول بودن انزوای روسیه و پیامدهای منفی تحریم‌های یکجانبه را نشان دادند.

وزارت خارجه روسیه یادآور شده، در جریان این اجلاس موضوع تقویت همکاری‌های چند جانبه بین کشورها و موضوع پاسخ مشترک به چالش‌ها در زمینه امنیت غذایی و انرژی بحث و تبادل نظر شد و ارزیابی‌های دقیقی از علل واقعی شوک‌های اقتصادی وجود داشت که ماهیت چندعاملی، از جمله تورم ناشی از اقدامات کشورهای غربی در پس‌زمینه همه‌گیری ویروس کرونا، بی‌ثباتی زنجیره‌های تامین فرامرزی و پیچیده‌تر شدن وضعیت ژئوپلیتیکی در جهان انجام شد.

در همین رابطه، یک کارشناس ارشد مؤسسه روابط بین‌الملل چین ابراز عقیده کرد که گروه 20 به دنبال ایجاد درگیری‌های ژئوپلیتیکی جدید نیست و به همین منظور قرار نیست تغییر کرده و به یک ائتلاف ضدروسی یا ضدچینی تبدیل شود. به عقیده وی، بسیاری از کشورهای جهان با مواضع بلوک غرب به رهبری آمریکا موافق نبوده و از آنها پیروی نمی‌کنند. این کارشناس معتقد است که نیت کشورهای غربی برای نابودی روسیه با کمک تحریم‌های اقتصادی تنها به خودشان آسیب خواهد زد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز شب گذشته یادآور شد که غرب نتوانست سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه را تحریم کند و "در اقلیت باقی ماند".  این دیپلمات یادآور شد که روزنامه‌نگاران غربی ساعت‌ها با دفترچه‌های یادداشت خود در سالن قدم می‌زدند و به دنبال این بودند که هر یک از سیاستمدار چقدر زمان را در دیدار با لاوروف سپری کرده‌اند تا به نوعی «موضوع تحریم» را گسترش دهند.

 وی همچنین یادآور شد که ادعای آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر اینکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای گفتگو در نشست وزرای خارجه گروه بیست (G20) در اندونزی آمادگی نداشت، حرفی کاملاً مزخرف است.  وزیر خارجه آلمان مدعی شده که لاوروف بیشتر مذاکرات در شورای وزیران گروه 20 را نه در داخل سالن، بلکه در خارج از اجلاس انجام داده و این واقعیت، به گفته وی، ظاهراً نشان داده که دولت روسیه حتی "یک میلی متر" برای گفتگو آماده نیست.

زاخارووا یادآور شد که لاوروف از آغاز نشست شورای وزیران گروه 20 در سالن حضور داشت و حدود دو ساعت بعد از آن نیز مذاکرات دوجانبه‌ای را با همتایان خارجی خود در اتاق مجاور انجام داد. علاوه بر این، وزیر خارجه روسیه از قبل برنامه‌ریزی کاملی برای شرکت در اجلاس، ضیافت شام از طرف برگزارکنندگان، تماس‌های دوجانبه متعدد و ارتباط با مطبوعات بین‌المللی را تنظیم کرده بود.

به گفته سخنگوی  وزارت خارجه روسیه، این اظهارات وزیر خارجه آلمان نشان دهنده شکست طرح کشورهای گروه 7 برای منزوی ساختن روسیه است. این دیپلمات افزود: "هیچ کس از رژیم‌های غربی حمایت نکرد، به همین دلیل آنها با خشم اجلاس را ترک کردند."

یک روز قبل گزارش شده بود که عکس مشترک مرسوم از وزرای خارجه کشورهای گروه 20 لغو شده است. بر اساس برخی گزارشات رسانه‌ای، دلیل احتمالی لغو این رسم، اختلاف در نگرش شرکت کنندگان در نشست وزیران به حمله نظامی روسیه به اوکراین بود. به ویژه، موضع گیری آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، تا حد زیادی بر لغو عکس یادگاری جمعی تأثیر گذاشت. گزارش شده بود که او نمی‌خواست با حضور لاوروف در این رویداد شرکت داشته باشد.

ارسال نظرات