۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۷۱۴۴۶۹
امام جمعه دامغان:

دشمن وحدت امت اسلام را نشانه گرفته است

دشمن وحدت امت اسلام را نشانه گرفته است
امام جمعه دامغان در خطبه‌های نماز عید قربان گفت: دهه ولایت فرصتی برای محبان اهل بیت(ع) است تا با مطالعه در باب مسئله ولایت اعتقادات خود را با علم و آگاهی استحکام بخشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان در خطبه‌های نماز باشکوه عید سعید قربان، با تبریک فرارسیدن این روز به موضوع اهمیت سنت حسنه قربانی کردن در این عید سعید اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آیات و روایات نخستین قطره خون حیوان قربانی شده وقتی بر زمین می‌ریزد، کفاره گناهان فردی است که به این سنت الهی عمل می‌کند؛ خداوند متعال بر اجرای این سنت الهی تأکید و توصیه می‌فرماید، افرادی که تنگ‌دست هستند در جامعه از گوشت این قربانی سیر شوند، البته گوشت قربانی را افراد می‌توانند هم به نیازمندان هم برای خود و خانواده‌هایشان و برای متمکنینی که قربانی نکرده‌اند ببرند تا این سنت الهی بیش از پیش فرهنگ‌سازی شود.

امام‌جمعه دامغان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه ۳۷ سوره مبارکه حج که خداوند می‌فرماید، " لَنْ یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰکِنْ یَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنْکُمْ "، خاطرنشان کرد: یکی از خرافات در زمینه امر قربانی کردن مالیدن خون حیوان قربانی شده به وسیله نقلیه، درب خانه یا موضوعاتی امثال آن است، این امر سنتی جاهلی است که خداوند در این آیه بدان اشاره فرموده، در عصر جاهلیت خون حیوان قربانی شده را به خانه کعبه و دیوار آن می‌مالیدند؛ خداوند در این آیه می‌فرماید: " بدانید که هرگز گوشت و خون این قربانی‌ها نزد خدا به درجه قبول نمی‌رسد، لیکن تقوای شماست که به پیشگاه قبول او خواهد رسید. " همانا در امر قربانی کردن در وهله نخست تهیه قربانی از مال حلال است، همه کار‌های ما در زندگی باید آمیخته با تقوا باشد.

خطیب نماز عید سعید قربان دامغان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن دهه ولایت از عید قربان تا عید غدیر و مناسبت‌های خاص و مبارک این ایام همچون ولادت امام هادی (علیه‌السلام)، نزول آیه ولایت، مباهله و نزول آیه "هل اتی" افزود: در بحث ولایت آن‌قدر منطق روشنی داریم که کسی نباید بتوانند بر موج نفاق در این زمینه سوار شود؛ بدون تردید بهترین بستر گسترش امر ولایت علم و دانش و آگاهی است و دهه ولایت باید فرصتی برای محبان اهل‌بیت باشد تا با مطالعه در این زمینه اعتقادات خود را با علم و دانش مستحکم نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمیان در ادامه به صدور پیام امیدبخش و پرمحتوای رهبر معظم انقلاب به حجاج بیت‌الله‌الحرام اشاره کرد و گفت: حضرت امام خامنه‌ای در این پیام، حج را مقوله‌ای متشکل از دو عنصر سیاست و معنویت دانستند، بدون تردید اگر بتوانیم حج را با این نگاه حکیمانه بنگریم، عزت امت اسلام را در پی خواهد داشت و این عزت بدون تردید در سایه این دو اصل پدید می‌آید.

وی تصریح کرد: دشمنان اسلام بدون تردید نمی‌خواهند که وحدت امت اسلام و عزت بیش‌از پیش آن‌ها در سایه سیاست و معنویت حاصل گردد، ازاین‌رو دشمن معنویت را هدف قرار داده و وحدت امت اسلام را بار‌ها و بار‌ها نشانه گرفته‌است، نظام سلطه معنویت را با ترویج سبک زندگی غربی از مؤمنین می‌گیرد و زندگی بی‌محتوا و بدون توجه به معنویات را در جوامع اسلامی ترویج می‌نماید.

امام‌جمعه دامغان با بیان اینکه این هجمه‌های فرهنگی اعتقادی تنها مختص کشور ما نیست و در همه سرزمین‌های اسلامی از سوی نظام سلطه اعمال می‌گردد، خاطرنشان کرد: دمیدن بر آتش تفرقه و مسائل قومی و نژادی بین امت اسلام از راهکار‌های استکبار جهانی برای از بین بردن وحدت است، امت اسلام باید در این زمینه بسیار هوشیار باشند، زیرا دشمن از وحدت و یکپارچگی امت اسلام بسیار هراس دارند.

خطیب نماز عید سعید قربان دامغان در تبیین بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب در پیام ایشان به‌مناسبت ایام حج اظهار داشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی این دوران را بهترین فرصت برای زدن ضربه کاری و نهایی به استکبار جهانی دانستند و با اشاره به اینکه نخبگان و توده مردم در بین امت اسلام به ثروت عظیم معرفت دست پیدا کرده‌اند و شاهد بیداری امت اسلام در سراسر جهان هستیم دومین اصل در این زمینه را پدیده مقاومت و حصول آن در سایه قدرت ایمان و توکل به خدا دانستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمیان اضافه کرد: سومین ویژگی این عصر وجود الگوی موفقی از حاکمیت سیاسی اسلام با نام جمهوری اسلامی ایران است که بیش‌از چهل سال شاهد توفیقات آن در سرتاسر جهان و صدور پیام حیات‌بخش انقلاب اسلامی به اقصی نقاط جهان اسلام هستیم، باید همانگونه رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، فرصت اتحاد دنیای اسلام و زدن ضربه کاری و آخر بر پیکره استکبار جهانی را غنیمت شماریم و با تکیه‌بر معنویت و وحدت، عزت امت اسلام را اعتلاء بخشیم.

امام‌جمعه دامغان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عفاف و حجاب در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز کسانی که شعار رضاخان روحت شاد می‌دادند به‌دنبال کشف حجاب رضاخانی هستند، همگان باید بدانند که حجاب یک حکم شرعی و الهی است و کسی نمی‌تواند آن را نقض کند.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان با اشاره به برخی ساختارشکنی‌ها در زمینه حجاب و عفاف خاطرنشان کرد: البته باید مسئولان امر با کسانی که مغرضانه در میدان ترویج بی‌حجابی فعالیت می‌کنند برخورد لازم را انجام می‌دهند، اما اکثر کسانی که در این عرصه گرفتار شده‌اند، افراد غافل و نیازمند ارشاد و تذکر و کار فرهنگی هستند، همه ما باید کار فرهنگی در زمینه حجاب و عفاف را از خانواده و محله خود شروع کنیم و در این زمینه احساس مسئولیت نماییم.

خطیب نماز عید سعید قربان دامغان همچنین در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به مسئله اهمیت رعایت انصاف نسبت‌به یکدیگر در فرهنگ اسلامی و ایرانی گفت: متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد مراجعات متعدد مردم و گلایه آن‌ها از افزایش اجاره‌بهای خانه‌ها و ودیعه مسکن هستیم که امیدواریم در این امر صاحب‌خانه‌ها ضمن رعایت انصاف و توجه به احکام شرعی و قانون رعایت حال همشهریان و همنوعان خود را نمایند که بی‌تردید اجر و پاداش الهی را به دنبال دارد و نمونه عینی توجه به اخلاق انسانی است. /۹۷۷/

جواد رمضانیان
ارسال نظرات