۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۷۱۴۵۵۸

باید برنامه‌ریزی‌ها طوری انجام شود که در تولید کاغذ به خودکفایی برسیم

باید برنامه‌ریزی‌ها طوری انجام شود که در تولید کاغذ به خودکفایی برسیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ورود محموله جدید کاغذ در روزهای آینده با حمایت‌های رئیس‌جمهور خبرداد و گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها طوری انجام شود که در تولید کاغذ به خودکفایی برسیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری تسنیم از قیدار، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه در حاشیه جشن بزرگ عید قربان در آستان مقدس قیدار نبی(ع) در جمع خبرنگاران در خصوص کمبود کاغذ توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: در روزهای آینده محموله‌های جدیدی با ارز مناسب که با تلاش و همت رئیس جمهور صورت گرفته وارد شده و مشکل کاغذ در حوزه مطبوعات و بازار نشر در کوتاه مدت حل می‌شود، اما باید در بلند مدت به خودکفایی برسیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور در جمع مردم قیدار اشاره و تصریح کرد: توفیقی شود در روز عید قربان در جوار مزار شریف حضرت قیدار نبی(ع) باشم و تلاش خواهیم کرد با همکاری تمام نهادهای استانی، از سال‌های آینده مراسمی در شان و منزلت این پیامبر الهی برگزار کنیم.

وی افزود: این پیامبر بزرگوار از نسل ابراهیم خلیل الله است و حتماً باید به نسل جوان و مردم بیشتر شناسانده شود و این کار را از طریق برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری آغاز خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع توسعه این مرقد شریف اشاره کرد و گفت: توسعه این مرقد را با کمک دستگاه‌ها‌ پیگیری خواهیم کرد و هر آنچه بتوانیم انجام می‌دهیم تا توسعه این نقطه درخشان تاریخی که مردم متدین شهرستان خدابنده میزبان چند هزار ساله این پیامبر عظیم‌الشأن هستند صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: هدف این است که با توسعه این مرقد شریف بتوانیم یک فضای فکری و دینی جدیدی را در کشور با ترویج نام این پیامبر عظیم‌الشأن فراهم کنیم.

اسماعیلی به بزرگداشت شیخ اشراق سهروردی اشاره کرد و گفت: در هفته‌های آینده موضوع بزرگداشت شیخ اشراق سهروردی را خواهیم داشت و ستادی برای این کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده که رویدادهای شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی برای آن دیده شده است.

وی ابراز داشت: با کارهای شروع شده در قیدار، در خصوص بزرگداشت مشاهیر این شهرستان امیدوار هستیم در آینده نزدیک قیدار تبدیل به یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری و زیارتی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آسیب‌های اجتماعی اشاره و بیان کرد: ما در آسیب‌های اجتماعی کار مهمی از سال گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت متمرکز با همکاری دستگاه‌های دیگر و وزارت کشور شروع کرده‌ایم و معتقد هستیم بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی را با رویکردهای فرهنگی و هنری می‌توانیم درمان کنیم.

وی در خصوص بازدید از مناطق حاشیه‌ای تهران و شهرهای بزرگ گفت: بنای ما این است که در مقابله با آسیب‌های اجتماعی با اتکا به ظرفیت‌های دینی، مذهبی، فرهنگی، هنری بتوانیم گام‌های مهمی برداریم.

 به گزارش تسنیم، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین  در جمع مردم شهر قیدار که در مراسم جشن عید سعید قربان در آستان مقدس قیدار نبی (ع) گردهم آمده بودند،  با بیان اینکه باید از ظرفیت حضور پیامبر الهی در این شهرستان بیشتر بهره ببریم تصریح کرد: شاید در خارج از این منطقه ، مردم کمتری در کشورمان با این افتخار بزرگ آشنا باشند ولی باید پس از این این ظرفیت را بیشتر به مردم معرفی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای جدیدالتاسیس در قاره آمریکا و حتی خود کشور آمریکا سابقه 200 یا 300 ساله دارد و آن هم کشتار و غارت و وحشت بوده و به‌اشکال مختلف به‌دنبال ایجاد یک نقطه عطف تاریخی هستند، افزود: ما در استان زنجان در قلب کشور، میزبان یک پیامبر عظیم‌الشانی مثل حضرت قیداربن اسماعیل باشیم و این را در اذهان عمومی و میان نخبگان و آحاد عمومی کمتر مورد توجه قرار دهیم؟!

وی با اشاره به اینکه در 100 سال اخیر تمام همت جریان غرب زده در کشور ما این بود که با یک تاریخ سازی جعلی و غیر واقعی و یک باستان‌ستائی یک هویت ملی را در مقابل هویت اسلامی قرار دهند، افزود: ریشه این کم توجهی در این نکته است که در قرن اخیر همه تلاش‌های جریان فکری غرب‌زده این بود که مردم را از هویت دینی خود دور کنند، تاریخ سازی می‌کردند، شخصیت‌هایی که در تاریخ نبودند به عنوان اسطوره‌های ملی برای ایرانیان معرفی می‌کردند، این یک کار سازماندهی شده بود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه این جریان، به عمد دنبال فراموشی چهره‌های موثر و هویت ساز هستند، ادامه داد: این یک امر عادی نبوده و کسانی که در حوزه مطالعات تاریخی هستند به این موضوع اشراف دارند که یک حرکت علمی جهت‌دار برای اینکه کشورهایی نظیر کشور ما را از هویت تاریخی خود دور کنند، سازماندهی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این قرائت روشن فکرانه، هر نشانه‌ای که مردم را به سمت هویت دینی جهت می‌دهد باید حذف شود، یادآور شد: چقدر تلاش کردند در مقابل امام الرضا (ع) در طول سالیان مختلف نمادهای دیگری را در کشور ما برپا کنند اما موفق نشدند چرا که عشق و علاقه‌ای که مردم نسبت به اهل بیت (ع) داشتند اجازه نداد این اتفاق رخ دهد و در نهایت فردی از همان خاندان، یعنی امام راحل(ره) با اتکا به هویت دینی و مذهبی و تاریخی ایرانی‌ها، بساط دودمان پادشاهی را در این کشور جمع کرد.

این مسئول با بیان اینکه امروز پس از گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی بر ما تکلیف است که همه نمادهای هویت ساز خود را که برخی از آن‌ها با دسیسه بدخواهان مردم ایران و دسیسه جریان‌های وابسته تلاش برای فراموشی‌شان شده را احیا کنیم، ابراز داشت: اگر بخواهیم یک نقطه نورانی برای جامعه امروز ایرانی – اسلامی خودمان معرفی کنیم، درخشان‌تر از حضرت قیدار نبی(ع) وجود ندارد، ایشان فرزند اسماعیل ذبیح‌الله است و تمام ارکان توحیدی با نام ابراهیم بزرگ(ع) گره خورده است و همه حاجیان امروز و قدیم و به عبارتی مراسم در "منا" همه میراث ابراهیم بزرگ است و ما اینجا میزبان نوه ابراهیم خلیل‌الله هستیم.

وی گفت: ما کشور خود و هویت تاریخی خود را در پناه بزرگانی مثل حضرت قیدار نبی(ع) باید معرفی کنیم، آیا چنین جایگاه رفیعی شایسته این نوع برنامه‌ریزی است؟ یک روز اینجا باید یکی از مراکز اصلی دینی و تاریخی در سراسر جهان اسلام شود؛ البته سال‌های زیادی را از دست داده‌ایم و غفلت کرده‌ایم اما همه باید امروز این میراث گرانقدر را پاس بداریم و پاسداشت این میراث، با برنامه‌ریزی دقیق و حضور همه عناصر انقلابی و با یک همت جمعی محقق می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسداشت این چهره‌های بی‌بدیل را در تاریخ اسلام و ادیان ابراهیمی وظیفه خود می‌دانیم، اظهار داشت: حضور پیامبر در این منطقه خاستگاه توحید در ایران است و اگر بخواهیم یک منشا تاریخی برای ورود تفکر توحیدی به ایران را معرفی کنیم در تاریخ هیچ نقطه و نشانه‌ای جز این پیامبر عظیم‌الشان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ما با پیوند ایران بزرگ و سرفراز به این پیامبر بزرگ و از پرچمداران توحید، سراسر این تاریخ پر عظمت را به نام پاسداران توحید و توحید مجدداً قرائت کنیم، افزود: ما می‌توانیم در یک بلوغ قرار گرفته باشیم تا بتوانیم از این شخصیت‌های بزرگ تجلیل کنیم.

اسماعیلی اضافه کرد: این منطقه پر از مشاهیر بزرگ و افتخارات تاریخی همچون شیخ اشراق است که به عنوان پیشتاز جریان فکری و فلسفی اشراق در جهان معروف شده است و امروز، ستاد ویژه بزرگداشت شیخ اشراق شکل گرفته و مراسمات ملی و بین المللی را برای شیخ اشراق برگزار خواهیم کرد. 

وی با تأکید بر اینکه این منطقه به‌برکت نام حسین‌بن علی(ع)، می‌درخشد و نام امام حسین(ع) جریانات فرهنگی بزرگی را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: برگزاری تعزیه در شهرستان خدابنده که بسیار درخشان است‌، عشق و علاقه به دین و اهل‌بیت(ع) در همه جای استان زنجان موج می‌زند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تجلیل از مشاهیر و بزرگداشت مراسم‌های ویژه تاریخی و فرهنگی و مذهبی در دستور کار است و امسال برای نخستین‌بار برای مباهله برنامه ویژه‌ای را تدارک می‌بینیم و همچنین برای عید سعید غدیر کارهای جدیدی در سال جاری اجرا خواهد شد، افزود: دهه ولایت از فردا آغاز می‌شود و افتخارات زیادی در ماه بزرگ ذی‌الحجه وجود دارد که سعی می‌کنیم این ماه رابه یک ماه ویژه در بزرگداشت مناسبت‌های دینی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در همه حوزه‌ها با استفاده از همه ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی می‌شود، ادامه داد: بقعه قیدار نبی(ع) خود یک قطب نورانی در شهرستان خدابنده است.

به گزارش تسنیم، در بخشی از این برنامه، سرود سلام ‌فرمانده با حضور اقشار مختلف مردم و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همخوانی شد، همچنین در بخشی از این برنامه حاج ولی‌الله کلامی زنجانی با اشعار خود در حوزه دهه امامت و ولایت مراسم را مزین کرد.

انتهای پیام/ن

ارسال نظرات