۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۱۴۵۹۴
جانشین رئیس جامعه المصطفی:

جامعةالمصطفی از مراکز پیشرو در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان است

جامعةالمصطفی از مراکز پیشرو در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان است
حجت‌الاسلام خالق‌پور جامعةالمصطفی را یکی از مراکز پیشرو در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان برشمرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، استادان دانشگاه‌های الهیات بلگراد و فوچا، که به منظور شرکت در دومین دور گفت‌وگوهای میان‌ادیانی اسلام و کلیسای ارتدکس صربستان به میزبانی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در ایران حضور دارند، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با جانشین ریاست المصطفی دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام خالق‌پور، در این دیدار، ضمن خوشامدگویی به استادان حاضر در جلسه، اظهار امیدواری کرد این سفر دستاوردهای بسیار خوبی برای آنان به دنبال داشته باشد و اظهار داشت: میان پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و دیگر مذاهب اسلامی اختلاف اساسی وجود ندارد و تنها تفاوت ما این است که در مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، مفاهیم اسلامی از فرزندان رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) کسب شده است و اهل سنت، این معارف را از اصحاب آن حضرت اخذ نموده‌اند.
 
وی ادامه داد: دین از دو محور معارف و شریعت تشکیل شده است. میان مذاهب اسلامی تفاوت چندانی در معارف اسلامی وجود ندارد و در شریعت که شامل مقررات و قوانین است نیز تفاوت‌ها بسیار جزئی است. البته ما معتقدیم معارف مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از عمق و اصالت بالاتری برخوردار است، زیرا مستقیما و به سفارش پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله علیه و آله)، مستقیما از فرزندان ایشان اخذ شده است.
 
جانشین رئیس المصطفی‌ آشنایی کامل با مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را برای شناخت اسلام ضروری دانست و در ادامه، ضمن معرفی جامعةالمصطفی اظهار داشت: جامعةالمصطفی، مرکز دانشگاهی بین‌المللی است که در سه حوزه دانشی علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان، فرهنگ و ادبیات فعالیت علمی دارد. دانش‌پژوهان جامعة‌المصطفی از حدود ۱۴۰ ملیت مختلف در بیش از ۱۶۰ رشته در مقاطع کارشناسی تا دکتری اشتغال به تحصیل دارند.
 
وی جامعةالمصطفی را یکی از مراکز پیشرو در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان برشمرد و از آمادگی برگزاری دوره‌های ویژه یکساله آموزش زبان فارسی برای داوطلبان کشورهای مختلف در داخل و خارج کشور خبر داد.
 
حجت‌الاسلام خالق‌پور جامعةالمصطفی را پذیرای پیروان مذاهب مختلف اسلامی و دیگر ادیان علاقه‌مند به آشنایی با معارف اسلامی خواند و گفت: جامعةالمصطفی در کنار واحدهای حضوری، دانشگاه مجازی المصطفی را راه‌اندازی نموده است و افرادی که از صربستان یا دیگر نقاط جهان علاقه‌مند تحصیل در جامعةالمصطفی هستند، می‌توانند با عضویت در این دانشگاه، در کشور خود به صورت برخط از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.
 
وی، با اشاره به همکاری علمی جامعةالمصطفی و دانشگاه و مراکز علمی مختلف جهان، یادآور شد: مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی آماده برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه فرصت‌های مطالعاتی ویژه دانش‌پژوهان و استادان دانشگاه‌های مختلف جهان است.
 
جانشین رئیس المصطفی، با اشاره به جایگاه ویژه گفت‌وگوهای میان‌ادیانی در جامعةالمصطفی، ابراز داشت: جامعةالمصطفی تاکنون ارتباطات و گفت‌وگوهای متعددی با بزرگان ادیان و فرق مختلف از شرق و غرب عالم داشته است و برگزاری و ادامه این گفت‌وگوها را نیز ضروری می‌دانیم.
 
وی ادامه داد: گفت‌وگوی میان‌ادیانی در مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از سابقه طولانی برخوردار بوده است و بیشترین زمینه برای این گفت‌وگوها در عصر امام رضا و امام جواد (علیهماالسلام) صورت گرفت و این دو امام همام، بارها با مشایخ و بزرگان ادیان مختلف به گفت‌وگو و مباحثه علمی پرداختند.
 
حجت‌الاسلام خالق‌پور کارآمدی و توانمندی بالای دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی در کشورهای مختلف را از مهم‌ترین دستاوردهای این مرکز علمی برشمرد و گفت: مسئولان کشورهای مختلف بارها در نشست با مسئولان جامعةالمصطفی، از سطح علمی و کارآمدی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی‌ ابراز رضایت نموده‌اند. امیدواریم در آینده، شرایط پذیرش بیشتر دانش‌پژوهان صربستانی در جامعةالمصطفی فراهم گردد و سهم بیشتری در تأمین نیازهای معرفتی این کشور ایفا نماییم.
 
آقای عمری، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ سازمان فرهنگ، که در این جلسه حاضر بود نیز در ابتدای این دیدار خاطرنشان کرد: مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها بیش از سه دهه در زمینه برگزاری گفت‌وگوهای میان‌ادیانی فعالیت داشته است. در جهان ارتدکس، نخستین گفت‌وگوهای ما، با کلیسای ارتدکس یونان و روسیه بوده است و نخستین گفت‌وگو با کلیسای ارتدکس صربستان نیز در سال ۹۶ روی داد و پس از وقفه‌ای کوتاه، دومین دور این گفت‌وگوها در تهران با حضور استادان دانشگاه الهیات بلگراد و دانشگاه الهیات فوچای بوسنی و هرزگوئین برگزار شد.
ارسال نظرات