۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۷۱۴۶۵۸
حجت‌الاسلام آراسته:

فرزندآوری از نگرش به روایت‌گری سوق پیدا کند

فرزندآوری از نگرش به روایت‌گری سوق پیدا کند
مدیر موسسه مبنا گفت: روایتگری کنیم تا در آینده مردم بدانند در شرایطی که کشور با بحران پیری جمعیت روبه‌رو بود، ما انقلابی‌ها چه دیدگاه و نگرشی نسبت به فرزندآوری داشتیم.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، محمدرضا جوان آراسته در آئین رونمایی از دو کتاب «فکرش را نکن» و «پناهم باش»، گفت: همانطور که داستان عضو ندارد و اعضای زیاد برای آن وجود دارد، برای ناداستان نیز اعضای زیادی وجود دارد و نمی‌توان گفت ناداستان جز ادبیات نیست.

وی با بیان اینکه داستان خیال پایه و ناداستان واقع پایه و روایت‌محور است، افزود: داستان به دلیل اینکه در کشورمان نو و تازه متولد شده است، جز ادبیات شناخته نمی‌شود در صورتی‌که ناداستان بخش مهمی از ادبیات است.

مدیر مؤسسه مبنا با بیان اینکه خاطره و روایت جز ادبیات محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: متن‌ها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد، یک دسته متن‌های علمی و مقاله است، دسته دیگر متن خبری و گزارش است. دیگری متن ادبی است و آخرین خانواده متن‌های روایی است که پرجمعیت‌ترین بخش است.

حجت‌الاسلام جوان آراسته اضافه کرد: خانواده متن روایی شامل داستان کوتاه، رمان، سفرنامه ناداستان است که همه شاهکار هستند و به تکنیک‌های داستان نویسی زیادی وابسته هستند و در واقع همه آنها زیر چتر ادبیات روایی هستند.

وی با نقد دو کتاب فکرش را نکن و پناهم باش، تصریح کرد: وقتی مخاطب این کتاب را مطالعه می‌کند متوجه می‌شود که هر دوی این کتاب‌ها بیشتر روایت‌های مقابله با سقط جنین و تردیدهای خانواده‌ها برای سقط جنین است ولی با توجه به اینکه هر دو کتاب بر اساس داستان‌های واقعی روایت شده به مخاطب پیشنهاد می‌شود هر داستان کتاب را پشت سر هم مطالعه نکند، بلکه بازه زمانی برای درک موضوع بدهند زیرا بیش از دو سوم داستان هر دو کتاب به مسئله سقط جنین پرداخته است.

مدیر مؤسسه مبنا تاکید کرد: امروز عصر روایت‌ها است و باید هر کدام از ما روایت خودمان را بیان کنیم و بدانیم اگر اقدام به این کار نکنیم محکوم به انقراض هستیم. ما به‌عنوان مسلمان باید روایت خودمان در چهارچوب ایرانی با مختصات جمهوری اسلامی ایران و باور به نظام داشته باشیم.

حجت‌الاسلام جوان آراسته ادامه داد: ما به عنوان حامی سیاست افزایش جمعیت باید روایت زندگی خود را درباره نگه داشتن فرزندمان داشته باشیم و چنانچه روایت کنیم قطعاً می‌توانیم بر جامعه تأثیرگذار باشیم، زیرا نزدیک به ۳۰ درصد جامعه بر اساس این روایت‌ها تردید خود را رفع کرده و تصمیم می‌گیرند.

وی اضافه کرد: این دو کتاب مسئله شخصی و خیلی خصوصی دیگران است و اینکه حاضر شدند بخش خصوصی زندگی خود را بیان کنند قابل تقدیر است، البته ذکر این نکته لازم و ضروری است که کتاب‌های «فکرش را نکن» و «پناهم باش» روایت شخصی و خصوصی است که بیش از ۱۰ سخنرانی در مورد اهمیت فرزند آن و جلوگیری از سقط جنین نقش مؤثری دارد.

مدیر مؤسسه مبنا تاکید کرد: وقتی جامعه در آستانه میان‌سالی و کاهش جمعیت است، اگر خودمان روایت نکنیم محکوم به باخت هستیم، هر دو کتاب بر این مسئله تاکید دارد که سقط نکن و این یک موج است، موجی که باعث همراهی بخش عمده جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام جوان آراسته تصریح کرد: باید خودمان را روایت کنیم وگرنه تاریخ ما را روایت خواهد مرد، روایتی که تاریخ می‌کند خود ما نیستیم، منظور از خود ما فرد شخص نیست، بلکه تفکر ما به عنوان یک نیروی انقلابی است، باید در آینده مردم بدانند در شرایطی که کشور با بحران پیری جمعیت بود، ما انقلابی‌ها چه دیدگاه و نگرشی به فرزندآوری داشتیم.

ارسال نظرات