۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۱۴۵۸۸
یادداشت؛

افزایش قتل‌‌‌‌های غیر مجاز نتیجه سهل انگاری در بخش قانونی

افزایش قتل‌‌‌‌های غیر مجاز نتیجه سهل انگاری در بخش قانونی
هشت ساله دفاع مقدس حدود 230 هزار شهید داده شدکه جامعه را تعالی و نور داد اماهر ساله حداقل 250 هزار قتل جنین داریم که جامعه را به ظلمت و سقوط و غضب الهی می‌کشاند.

به گزارش گروه خانواده و جمعیت خبرگزاری رسا، یکی از پدیده‌‌‌‌های جهان مدرن، افزایش سقط جنین عمدی است که در حال حاضر هر ساله در جهان حدود 45 میلیونجنین سقط می‌شود.

 سقط با درخواست مادر، در برخی از کشورها قانونی است و کشورهایی که این موضوع در آنها قانونی نیست هم گاهی برای باز کردن مجوز‌‌‌‌های مربوطه تلاش می‌کنند.

تعداد سقط عمدی (و غیرقانونی و غیرشرعی) جنین در ایران از 250 هزار تا 800 هزار[2] در سال آمار داده شده است که فقط حدود 12 هزار قتل آن در سال قانونی است. به عبارت دیگر، در ایران در هر روز حدود 1000 جنین یعنی در هر دو دقیقه و چند ثانیه یک جنین به قتل می‌رسد که برخی از این قتل ها، بعد از ولوج روح بوده و مشمول شریفه المائدة: 32 «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما أَحْیا النَّاسَ جَمیعاً» هستند.

در تمام هشت ساله دفاع مقدس حدود 230 هزار شهید داده شد. (به نقل از مهدی ایزدی معاون تعامل و امور اجتماعی بنیاد شهید)[3] که جامعه را تعالی و نور داد. الان هر ساله حداقل 250 هزار قتل جنین داریم که هر تک تک از این جنایت ها، جامعه را به ظلمت و سقوط و غضب الهی می‌کشاند، تعداد کشته شدگان از کرونا تا امروز 50 هزار مورد است که بسیاری از آنان به جامعه بهره داده و از زیستن و رشد الهی بهره برده بودند.

بنابر اظهار نظر کارشناسان، بیش از 90 درصد از کل جنین‌‌‌‌های به قتل رسیده در چارچوب خانواده و به شکل مشروع، منعقد شده است و حدود فقط 6 درصد این جنین ها نامشروع است. در عموم پژوهش‌‌‌‌های انجام شده، ساده انگاری جامعه نسبت به سقط و دید منفی نسبت به تعداد فرزندان، عامل اصلی سقط بوده است.

اگرچه اکثر قتل‌‌‌‌های جنین غیر قانونی است، اما سهل انگاری و لاقیدی در بخش قانونی آن موجب افزایش قتل‌‌‌‌های غیر مجاز می‌شود علاوه به گفته برخی پزشکان در مطب و مراکز خصوصی سقط‌‌‌‌های غیر قانونی تحت لوای سقط قانونی انجام می‌شود مانند آن که پزشک یا ماما عمداً پرده آب مادری که می‌خواهد جنین خود را سقط کند را پاره می‌کند (یا سم در آب دور جنین می‌ریزد) و سپس تحت عنوان سقط درمانی جنین را به قتل می‌رساند.

در سال 1384 پیرو دریافت فتاوایی از برخی مراجع عظام مبنی بر جواز سقط جنین زیر 4 ماهگی در صورت حرج مادر، قانونی با عنوان «سقط درمانی» در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. پیرو سیاست گذاری‌‌‌‌های وزارت بهداشت و درمان، در حال حاضر بیش از 90 درصد مادران باردار، در فرآیند غربالگری جنین که عمده فایده آن، سقط جنین در صورت ناهنجاری است، شرکت دارند. این جریان فراگیر، آسیب هایی به جامعه وارد کرده است که برخی از آنها عبارتند است:

نوعی ساده انگاری در مورد سقط در جامعه ایجاد کرده که موجب دامن زدن به افزایش دهشت آور قتل عمدی جنین گردیده است.

از زمانی که پاسخ آزمایش برای مادران در مرحله اول می‌آید، تا زمانی که پاسخ قطعی پس از یک ماه با تست‌‌‌‌های تهاجمی به مادران می‌رسد، اضطراب ها و گریه‌‌‌‌های مادران می‌تواند موجب آسیب به فرزندان آنان شود.

نوعی توقع برای نداشتن فرزند ناهنجار ایجاد می‌کند تا جایی که متاسفانه پزشکی که ناهنجاری ای را تشخیص نداده و به سقط نفرستد، در حال حاضر محکوم به پرداخت هزینه‌‌‌‌های زندگی کودک ناهنجار می‌شود.

عده کثیری از مواردی که در غربالگری اول با احتمال یک به 300 خطر سندروم داون برایشان مطرح می‌شود، سراغ آزمایشات تکمیلی نرفته و اقدام به سقط غیرقانونی (و البته غیرشرعی) می‌کنند.

در فرآیند غربال گری جنین ها به ویژه آزمایش آمنیوسنتز که سالانه بیش از صدهزار مادر باردار آن را انجام می‌دهند، آسیب هایی به جنین‌‌‌‌های سالم وارد می‌شود که مهم ترین آن، سقط شدن لااقل یک جنین از هر دویست جنین است.

اصل جریان غربال گری، مرتبط با سندروم داون و دو تریزومی دیگر است که این دو تریزومی، مغایر حیات بوده و جنین، خود بخود از بین خواهد رفت. در مورد سندروم داون نیز درجات مختلفی از درگیری با بیماری وجود دارد و بسیاری از بچه‌‌‌‌های سندروم داون، آموزش پذیری و مهربانی قابل توجهی داشته و از طریق حمایت بیمه از بازتوانی، دشواری ها نیز به میزان قابل توجهی باقی می‌ماند. بسیاری از این بچه ها می‌توانند امور خود را انجام داده و حتی به انجام عبادات و زیارت بپردازند.

روش تشخیصی آنومالی اسکن که در مرحله دوم انجام می‌شود، حدود 9 درصد مثبت کاذب در بر دارد و بیشتر سقط ها نیز از ناحیه این آزمایش محقق می‌شود.

به مسأله دیه سقط شدگان توجه نمی‌شود و مردم را بدهکار یکدیگر می‌کند. (هیچ روالی برای محاسبه و پرداخت دیه ها پیش بینی نشده است)

بنا به اظهارات برخی دست اندرکاران آزمایشگاهی، نمونه آزمایشات غربال گری به خارج از کشور (نظیر آلمان) ارسال می‌شود و نتیجه آزمایش هم از سوی آنان ارسال می‌شود. به نظر می‌رسد این مسئله نوعی مسلط کردن کفار بر تصمیم گیری نسبت به موالید مسلمین و در خطر قرار گرفتن اطلاعات ژنتیکی نفوس مسلمان است.

اضطراب و استرس بسیاری را برای خانواده ها ایجاد می‌کند.

حرکت ارادی جنین با سونوگرافی‌‌‌‌های دقیق در حدود 10 هفتگی شناسایی شده است و استوای جنین نیز دیده می‌شود. در قانون، مبنای ولوج، 4 ماهگی دانسته شده است. اگر صلاح بدانید، دستور فرمایید در این خصوص بازپژوهی و بازنگری گردد.

بخش قابل توجهی از سقط‌‌‌‌های ما، موارد غیرقابل اجتناب است که برای نجات جان مادر انجام می‌شود اما متاسفانه بسیاری از این ها از قبل دست کاری شده است.

[1]- https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/14/2339185

[2]. وزارت بهداشت، امار سقط قانونی و غیر قانونی: سال 74 = 80 هزار، سال 92 = 250 هزار، سال 96 = دکتر محمد باقر لاریجانی (معاون اموزشی وزیر بهداشت وقت): سالانه بین 300 هزار تا 500 هزار سقط انجام می‌شود.= معدل 400 هزار= 1100 در روز، سال 98 = دکتر محمد باقر لاریجانی (مشاور عالی وزیر بهداشت در کنگره اخلاق پزشکی در ساری): سالانه 450 هزار سقط داریم. برخی منابع: borna.news/fa/tiny/news-993316، tasnimnews.com/fa/news/1399/05/03/2311296

[3]- منبع: http://www.ion.ir/news/325469

[4]- اگر یک میلیون و یکصد و شصت هزار باروری در هر سال داشته باشیم و حدود 94 درصد آنها به غربالگری اول مبادرت کنند و هزینه غربالگری اول در مجموع با همه هزینه‌‌‌‌های جانبی ششصد هزار تومان در نظر گرفته شود، از سوی دیگر یکصد و شانزده هزار نفر به آمنیوسنتز توصیه شده و نود و پنج هزار نفر به آن اقدام کنند که هزینه آن سه و نیم میلیون در مجموع در نظر گرفته شود، در هر سال نزدیک به هزار میلیارد تومان برای این امر هزینه شده است که اگر به مبتلایان سندروم داون در کشور در هر سال تقسیم می‌شد، مبلغ ششصد میلیون تومان به هر مبتلا می‌رسید.

ارسال نظرات