۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۷۱۴۸۵۸
مدیر حوزه علمیه امام حسین:

احترام به سادات وظیفه ای همگانی است

احترام به سادات وظیفه ای همگانی است
مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) گفت: احترام به سادات که ذریه پیامبر هستند تا مادامی که گناه آشکاری صورت نگیرد وظیفه همگانی بوده و بدین امر نیز ائمه تشویق اکید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت‌الاسلام فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت امام هادی(ع) که در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره مفهوم شکوه معنوی گفت: رسیدن به مرحله‌ شکوه معنوی(شکوفایی) مفهومی است که هم در احوالات امام هادی(ع) و فرمایشات ایشان قابل مشاهده خواهد بود، رفتار والدین در خانه و امر به معروف عملی و نه تنها به طرز زبانی عاملی است که می‌تواند تغییر اساسی در بُعد معنوی فرزند ایجاد کند به گونه‌ای که در طی مرور زمان چنین فرزندی حتی از دیدن منظره حرام و ناپسند دوری می‌کند.

وی ادامه داد: قرائت قرآن کریم خصوصاً سوره های یس و واقعه، قرائت دعاهای‌‌ کمیل و ندبه، مناجات سحرگاهانه و دوری از تفریحات حرام مانند بازی پاسور و... توسط والدین در طول عمر شکوه معنوی برای فرزندان را در پی خواهد داشت به گونه‌ای که آنان نیز در طول نسبت به رعایت آبروی خود حساسیت دارند و تن به فرامین شیطان نمی‌دهند.

دهقانی افزود: از اثرات اساسی شکوه معنوی، اهدای هیبت خدادادی است، ابوالعباس کاتب(نویسنده) دربار متوکل عباسی روایت می‌کند که روزی متوکل با عصبانیت شدید و کافر خواندن امام هادی(ع) قصد قتل ایشان را داشتند و به همین جهت ایشان را احضار کردند، وقتی با چهره حضرت در دربارش مواجه شد از تخت خود پایین آمد و با روی خوش با حضرت برخورد کرد گویا فقط قصد دیدار و زیارت حضرت هادی(ع) را داشتند.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) اشاره کرد: از زمان پیامبر به نحوی تا زمان امامت امام حسن عسگری(ع) اهانت‌کردن از سوی پادشاهان جور مرسوم بوده است، بعد از صلح حدیبیه پیامبر عده‌ای اینکار را اشتباه دانستند در حالی که پیامبر معصوم است، صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه هم عاملی شد اهانت به ساحت حضرت بشود.

حجت‌الاسلام دهقانی با اشاره به روایتی از صالح بن سعید اهانت ظاهری به امامان معصوم را حرکتی نابخردانه دانسته و گفت: هنگامی که صالح با جسارت های به ساحت امام هادی(ع) مواجه شد با روحیه انتقادی به امام عرض کرد که آقا سعی دارند روشنایی شما را تاریک کنند، امام در جواب وی فرمود اگر آنان مرا به بدترین جایگاه دنیوی ببرند دیدگان من به بهشت و منظره های آن نظر دارد و ذره‌ای به چنین محلی توجه ندارم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به اثرات گناهان زبان گفت: جاهل اسیر زبان خود است، لذا در روایتی امام هادی(ع) فرمودند: کسی که مرتکب گناه می‌شود تمام مخلوقین را از خود عصبانی و خشمناک کرده است و در اثر این عملش عرش الهی به ولوله می‌افتد. اذیت و آزار خویشاوندان، عاق والدین، اسراف از موارد خشمگین‌کردن خداوند متعال و مخلوقین می‌باشد، نقطه مقابل این اتفاق نیز البته احترام به سادات که ذریه پیامبر هستند تا مادامی که گناه آشکاری شکل نگیرد مورد احترام هستند و بدین امر نیز ائمه تشویق اکید کرده‌اند.

ارسال نظرات