۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۷۰۷۷۴۷
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی عنوان کرد؛

نهج‌البلاغه؛ کتاب مدیریت و اداره کشور

نهج‌البلاغه؛ کتاب مدیریت و اداره کشور
استاد حوزه و دانشگاه گفت: نهج‌البلاغه کتاب مدیریت و کتاب اداره کشور و کتابی بسیار راه گشا است چرا که تقریبا در میان ائمه، حضرت علی بیشترین فرصت حکومت داری را داشته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، در روز شهادت امیرالمومنین در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه آیات زیادی در قرآن به مدح حضرت و اوصاف حضرت پرداخته است، گفت: شیعه و سنی آیات زیادی در اوصاف امیرالمومنین مثل آیات تطهیر، هل اتی بیان کرده اند.

وی افزود: احمد بن حنبل امام الحنابله روایات فراوانی از نبی اکرم در رابطه با امام علی(ع) آورده است، علی را باید با کلماتش شناخت؛ یکی از مهم ترین آثار حضرت علی علیه السلام که متاسفانه مورد غفلت واقع شده کتاب شریف نهج البلاغه است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه قانون طبیعت اینگونه است که افراد را با کتاب هایشان می شناسند، بیان کرد: حضرت سخنان و دعاهای بسیاری مثل دعای کمیل، دعای صباح و مناجات دارد اما مهم ترین آن ها نهج البلاغه با خطبه ها نامه ها و کلمات قصار است.

وی با تاکید بر اینکه باید در رسانه ملی، کلمات حضرت مورد بررسی قرار بگیرد و نامه ها در کتاب های درسی گنجانده شود، تصریح کرد: نهج‌البلاغه کتاب مدیریت و کتاب اداره کشور و کتابی بسیار راه گشا است چرا که تقریبا در میان ائمه، حضرت علی علیه السلام بیشترین فرصت حکومت داری را داشته و با نگاه حکومتی این نامه ها و مطالب را نوشته است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به روایتی از امیرالمومنین در باب بخل خاطرنشان کرد: حضرت می فرماید از چند چیز تعجب می کنم که اولین تعجب در خصوص انسان های بخیل است که بخیل فقری که هراس دارد را زودتر برای خود فراهم می‌کند و راحتی را از دست می دهد و در دنیا همانند فقرا زندگی می کند و در آخرت همانند ثروتمندان حسابرسی خواهد شد.

وی رسیدگی به فقرا را از سیره مستمر امیرالمومنین برشمرد و ابراز کرد: یکی از ویژگی های بارز حضرت این بود که به فکر مستمندان و فقرا بود و با سرمایه گذاری ها و کارهای اقتصادی که در طول ۲۵ سال داشتند توانستند به فقرا و ایتام کمک مالی نمایند و همواره توصیه می کردند باید ثروتمندان به فکر فقرای جامعه باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به صفت رذیله تکبر اظهار کرد: امام علی(ع) فرمود: تعجب می کنم از کسانی که تکبر می کنند در حالیکه از آب گندیده خلق شده اند، امیرالمومنین(ع) هیچگاه تکبر نداشت و در حالی که وضع مالی حضرت بسیار خوب بود اما تمام آن ها را وقف نموده بود و شخصا زندگی بسیار ساده ای داشتند و همواره در فکر فقرای جامعه بودند.

وی در پایان با اشاره به اینکه امام از منکرین خدا تعجب می کرد، تصریح کرد: تعجب سوم و چهارم حضرت علی علیه السلام در خصوص کسانی است که در وجود خدا و برپایی روز قیامت شک دارند در حالی‌که مردگان را مشاهده می کنند اما هنوز با دیده تردید به قیامت می نگرند.

ارسال نظرات