۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۷۰۶۳۵۴
عضو هیأت علمی جامعه المصطقی:

به شبهات و سؤالات جوانان در قالب مناظره صحیح پاسخ داده شود

به شبهات و سؤالات جوانان در قالب مناظره صحیح پاسخ داده شود
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: فرهنگ گفت و گو و مناظره صحیح باید در رسانه، مساجد، حرم و اماکن فرهنگی راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت در ادامه مباحث سوره عنکبوت گفت: مشرکین، منافقین و اهل کتاب سه دسته ای بودند که پیامبر خدا را قبول نداشتند.

وی اضافه کرد: مشرکان، همانند عنکبوتی هستند که به تارهای سست خود می بالند در حالیکه به آن ها نمی توانیم اعتماد کنیم، منافقین نیز قبول کردنشان همانند عدم قبول آن ها است.

سخنران حرم حساب اهل کتاب را از دو دسته قبل جدا کرد و اظهار داشت: خداوند به پیامبر می فرماید با اهل کتاب گفت‌وگو شود اما ناسزا و توهین در آن نباشد، بلکه باید جدال احسن کرد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: جدال احسن دو مرتبه در قرآن آمده است که اولین مورد، آیه ۴۶ سوره عنکبوت است و جدال احسن شامل مناظره و گفت‌وگوی زیبایی است و شرایط خاصی دارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه جدال احسن را مناظره زیبا برشمرد و خاطرنشان کرد: جدال احسن باید 5 شرط در آن باشد، توهین به مقدسات در آن ممنوع است و باید از مشترکات یکدیگر شروع کرد.

وی ادامه داد: با دلیل و برهان باید سخن گفت، تحمل و پذیرش سخن حق را داشت، متاسفانه برخی از مناظره کنندگان مناظرات ریاست جمهوری اولیات مناظره را رعایت نمی کردند، جدال احسن را باید در داستان حضرت ابراهیم با بت پرستان جستجو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به کتاب احتجاجات شیخ طبرسی اظهار کرد: باید امروزه صدا و سیما به سمت جلسات مناظرات زیبا برود و جوانان بتوانند از این گفت‌وگوها و مناظرات استفاده کنند و به سوالات و شبهات جوانان و اقشار مختلف در این مناظرات جواب داده شود به همین خاطر باید متولی این کار صدا و سیما شود.

وی افزود: اگر جلسات پاسخگویی به شبهات در صداو سیما آن هم به صورت گفت و گویی برگزار نشود، فضای مجازی دین جوانان ما را می گیرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) سنت مناظره را تعطیل شده برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه سنت گفت‌وگو و مناظرات احسن و زیبا در جامعه تعطیل شده و لازم است در کنار منابر و جلسات مذهبی، جلسات مناظره برگزار شود تا جوانان جواب سوالات و شبهاتی که دارند را به درستی بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه نباید از شبهات و اشکالات هراس داشت، بیان کرد: وظیفه علمای دین این است که به این شبهات و اشکالات جواب دهند و وظیفه جوانان هم این است که سوالات و شبهات خود را مطرح کنند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) بحث کردن را یک هنر دانشت و ابراز داشت: تنها علم کافی نیست، برای مناظره باید هنر بحث کردن را هم آموخت، هشام بن حکم یکی از اصحابی است که علاوه بر علم هنر مناظره زیبا را هم داشت.

وی در پایان عنوان کرد: فرهنگ گفت و گو و مناظره صحیح باید در رسانه، مساجد، حرم و اماکن فرهنگی راه اندازی شود، اما باید از کارشناسان قوی و متخصص در فن خاص خود استفاده کرد.

ارسال نظرات