۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۱۴۹۳۳
عباسی:

فرج نژاد مصلحی که منذر بود

فرج نژاد مصلحی که منذر بود
رئیس اندیشکده یقین گفت: ما امروز در نهادهای مختلف تخصصی نیازمند پاتولوژیست هستیم که بیماری‌ها و معایب اندیشه‌ای را تشخیص بدهد که مرحوم فرج نژاد یک پاتولوژیست فرهنگی بود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین در افتتاحیه مدرسه رسانه‌ای استاد فرج نژاد که عصر روز گذشته در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد با تقسیم بندی دشمن شناسی به عینی و نظری گفت: گاهی دشمن ما مانند آمریکا است که  علیه ما اقداماتی را انجام می‌دهد؛ ولی گاهی مبانی نظری منحطی است که خطر و دشمن به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: گاهی ماجرا این نیست که خانمی در فیلم سینمایی بی‌حجاب است و تلویزیون باید آن تصاویر نامناسب را حذف کند؛ بلکه منظور اصلی پیامی است که در آن اثر هنری منعکس می‌شود.

عباسی با اشاره به آیه شریفه «فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً» توضیح داد: یک مجاهد کبیر که می‌خواهد از قواعد دشمن در عصر رسانه تبعیت نکند در حالی که این قواعد با زندگی مردم ممزوج شده و در نظام شبکه‌های اجتماعی در دسترس قرار دارد، در گذشته بدان کتب و نظریه‌های ضاله می‌گفتند و از آن پرهیز می‌شد؛ اما امروز به سادگی اندیشه‌های ضاله در اختیار جوانان قرار دارد.

وی ادامه داد: ما امروز نیازمند پاتولوژی فرهنگی هستیم تا وقتی کتاب یا اثر هنری پخش می‌شود، باید بررسی کنیم چه باورهایی را در لایه‌های اعتقادی فرد ضربه می‌زند که متأسفانه امروز کسی را نداریم که متخصص در حوزه‌های مختلف مثل تعلیم و تربیت، علم، هنر یا رسانه باشد که این ایرادات را روشن و شفاف کند.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به تعریف هفت گناه در علم کلام مسیحی ابراز داشت: متکلمین اروپایی گزارشی را ده سال پیش منتشر کردند که در آن 100 انیمیشن و سریال را معرفی کردند که بر هفت گناه مسیحی ساخته شده بودند.

وی افزود: سریالی مثل باب اسنفجی یا سریال انیمیشنی اسب‌های پونی و یا کارتون سیمپسون‌ها هفت شخصیت دارد که نماد آن هفت گناه را نمایش می‌دهند.

عباسی با اشاره به تلاش علم کلام مسیحی برای القای صرف هفت مقوله جرم و گناه برای مخاطبین خاطرنشان کرد: ما در اندیشه اسلامی بیش از چهل گناه کبیره داریم که هیچ فیلم سینمایی و سریالی که در آن برای چهل گناه کبیره شخصیت پردازی کرده باشیم که فرد خبیثی را نماد فلان گناه بداند، نداریم.

وی ادامه داد: کارشناس مسؤول صداوسیما که دکتری ارتباطات و مدیریت فرهنگی چرا نمی‌تواند القائات علم کلام مسیحی در محدود کردن جرم و گناه به هفت چیز را تشخیص بدهد که این مسأله به‌وسیله کارتون در ذهن کودک کانالیزه می‌شود و فقط هفت گزاره را بد می‌داند.

رئیس اندیشکده یقین مرحوم محمدحسین فرج نژاد را متخصص پاتولوژی فرهنگی دانست و تبیین کرد: نزدیک به 20 استاد فلسفه کتاب فلسفه باب اسفنجی را منتشر کردند که لب کلام این کتاب این بود که لیبرالیسم خام و خالص انگلیسی توسط این انیمیشن برای کودکان میان 3 تا 6 سال به راحتی القا و حقنه می‌شود که دکتر فرج نژاد در ایران تنها کسی بود که به این تشخیص رسید.

وی افزود: آیا امروز در دانشگاه و حوزه علمیه متخصصی وجود دارد که این مباحث را بداند؟ ما که در میان استادهای فلسفه و کلام چنین استادی را نداشتیم که بتواند با پاتولوژیست فرهنگی یک بیماری را از دل محتوا تشخیص بدهد و با آن مبارزه کند و متأسفانه از طرفی آموزش و پرورش، دانشگاه صداوسیما، رسانه ملی و نظام سینمایی از این موارد تهی است.

عباسی مرحوم فرج نژاد را ترکیب علمی و فکری خط شهید آوینی و مرحوم طالب‌زاده دانست و خاطرنشان کرد: شهید آوینی خطی که در پاتولوژی نظام اندیشه شروع کرد و مرحوم نادر طالب زاده در رسانه به آن پرداخت نیمه تمام ماند و یک نفر به نام محمدحسین فرج نژاد آن را در دانشگاه با این سازوکار ادامه داد.

وی ادامه داد: مرحوم فرج نژاد کاری را که شهید آوینی و طالب زاده که با پایه‌ها و مایه‌های فکری داشتند به این جهت که گرایش تحصیلی فرج نژاد مطالعات ادیان بود، توانست به خوبی جلو برود؛ کسانی که می‌خواهند در این حوزه کار کنند دو مقوله اسلام و غرب را به خوبی بشناسند و کسی که چنین شناختی ندارد، چطور می‌خواهد فعالیت کند؟

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به روند کار دکتر فرج نژاد توضیح داد: ما ساعت‌های متعددی درگیر مباحثه برای کتاب‌های اول و دوم ایشان بودیم که فهرست بلندبالایی از سریال‌ها و انیمیشن‌هایی که در دانشگاه سوره و دانشگاه تهران بحث کردیم؛ ایشان در اوج سریال‌های طولانی که شبکه‌های فارسی زبان ضد انقلاب دوبله و پخش می‌کردند، به پاتولوژی فرهنگی می‌پرداخت و در ادامه خطی که مدنظر ایشان بود را مشخص می کرد، ما نیازمند سیستم پاتولوژی فرهنگی هستیم که در کنار هر نهاد و مؤسسه‌ای باید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: چرا جوانی از روستاهای فلان استان شمالی به دانشکده حقوق و علوم سیاسی می‌رود و بعد در پیج خود باید بنویسد که من شیعه علی نیستم شیعه ماکس وبر و ماکیاوری، هایکی مذهبم و ذوب در اقتصاد بازار آزاد هستم و مقاله‌ای با تیتری عجیب و غریب بنویسد.

عباسی با اشاره به کتاب سه جلدی پایه تحصیلات روانشناسی، روان پزشکی و پزشکی در آموزش و پرورش ابراز داشت: 14 سال پیش در سال 87 شورای عالی آموزش و پرورش از ما خواستند تا آنالیز کنیم که دانشجویی وقتی این کتاب را می‌خواند تا معلم شود به چه چیزی تبدیل خواهد شد که ما وقتی کتاب را آنالیز کردیم نزدیک به این 96 مورد انگاره ضد فقهی مبتنی بر فقهای در قید حیات آوردیم که در حضور آقایان وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم.

وی ادامه داد: چرا وقتی به این میزان حجت الاسلام و عناصر متدین در بسیج اساتید داریم که همه پزشک هستند و این کتاب را گذارنده‌اند صدای‌شان در نیامده است که این انگاره‌های ضد فقهی در این کتاب مطرح شده است، چون که دستگاه پاتولوژی فرهنگی نداریم تا این کتاب‌ها را آنالیز کند که بگوید در تناقض با موارد شرعی است.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به خط و نشان جدی دشمن برای سرنگونی سنگر حجاب در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: زمانی نقش امثال فرج نژاد برجسته می‌شود که او در این علوم دانشگاهی، ارزش‌های عمومی و پرزرق و برق سینما و رسانه ذوب نمی‌شد.

وی ادامه داد: کارآمدی در تفکر استراتژیک اهمیت ندارد؛ بلکه آن‌چه مهم است اثربخشی است که باید ما بررسی کنیم امروز با وجود این همه فرد در تحصیلات عالیه چه تأثیری در جامعه دارند؟

عباسی علت درخشش فرج نژاد را مطالعات اسلامی آشنایی با رسانه و سینما در کنار مطالعه تفکر غرب دانست و ابراز داشت: نگاه مرحوم فرج نژاد نیاز به تئوریزه شدن دارد، همچنان که رهبر انقلاب درباره شهید سلیمانی فرمودند مکتب سلیمانی فرمودند و ما امروز درباره مکتب و معرفت توحیدی علامه مصباح سخن می‌گوییم که با معرفت کسی مثل من عباسی فاصله کهکشانی دارد، باید درباره مکتب فرج نژاد که کتاب‌هایش مستتر است سخن گفته شود.

وی ادامه داد بسیار متأسفم که بعد از 43 سال مرکز پاتولوژی فرهنگی نداریم، خطی که مرحوم فرج نژاد روی یک موضوع متمرکز می‌شد، لیست فیلم‌ها را می‌خواست و آن‌ها را بررسی می‌کرد؛ شهید مطهری جمله معروفی دارند که ما در تاریخ فقیه و منجم زیادی داشتیم و آنچه کمبود داریم، مصلح اجتماعی است.

رئیس اندیشکده یقین مرحوم فرج نژاد را علاوه بر مصلح اجتماعی، منذر اجتماعی خواند و توضیح داد: چهار هزار نوع تخصص با تخصص گرایی منجر به حل مشکلات جامعه نمی‌شود؛ این مصلحین هستند که مشکلات جامعه را حل می‌کنند، نماد عینی مصلح اجتماعی می‌شود شهید مطهری که ضرورت را روزی در حوزه علمیه و روزی دیگر در دانشگاه تشخیص می‌دهد و کار می‌کند.

وی ادامه داد: ما امروز هشتادهزار استاد دانشگاه داریم که متخصصند ولی پاتولوژیست رشته تخصصی خود نیستند که محمدحسین فرج نژاد در دانشگاه آن‌ها را نسبت به مسائل روشن می‌کرد.

عباسی، تعبیر آیت الله جوادی آملی را جلوتر از شهید مطهری دانست و گفت: آیت الله جوادی آملی بیان می کردند که هدف شما باید تربیت منذر باشد و کسی مثل فرج نژاد مصلح اجتماعی بود که از این جهت منذر نیز بود؛ او به جامعه می‌گفت این انیمیشن ایمان و باور بچه‌هایتان را خراب می‌کند که اگر 20 سال بعد این دختر بدحجابی یا دین گریزی کرد، به‌خاطر این انیمیشن‌هاست.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات