۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۷۱۴۹۸۳
از سوی حجت الاسلام انصاری تشریح شد؛

جزییات برگزاری برنامه‌های جشن عید غدیرخم در سراسر کشور

جزییات برگزاری برنامه‌های جشن عید غدیرخم در سراسر کشور
معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نشست خبری برنامه های عید سعید غدیر خم در سراسر کشور را تشریح کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی عرب انصاری معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، امروز یکشنبه در نشست خبری، با اشاره به برنامه های عید غدیرخم، گفت: در پیامی که رهبر انقلاب به رئیس شورا و نماینده ولی فقیه در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دادند  به چند مساله تاکید کردند که از جمله آن می توان به خلاقیت نوآوری ابتکار استفاده از ظرفیت جوانان در مراسم و مناسبت ها اشاره کرد.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی، برگزاری جلسات هماهنگی و پیش بینی برنامه‌ها از سه ماه گذشته شروع شده و بر مردمی سازی برنامه ها از طریق مساجد و گروه های مردمی بطور اعم و هیئت ها،گروه‌های جهادی و بسیج تاکید مضاعف شده است.

حجت الاسلام انصاری گفت: بهره گیری از ظرفیت سازمان های اجرایی، دستگاه ها و نهادهای عضو مجمع نمایندگان شورا (همکاری و همراهی و مساعدت قریب به ۵۰ دستگاه و نهاد و قریب به ۴۰۰ گروه جهادی) در اجرای برنامه‌های دهه امامت و ولایت نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: تهیه، تدوین و ارسال دستور العمل نحوه بزرگداشت جشن های مردمی دهه (امامت و ولایت) به دفاتر استانی نهاد و ایجاد هماهنگی در کلیه سطوح کشوری انجام شده است،

معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تعیین و ابلاغ شعار محوری دهه امامت و ولایت ۱۴۰۱ با عنوان «لبیک یا رسول الله »  پس از برگزاری جلسات هم اندیشی و همفکری با نخبگان و اندیشمندان و هنرمندان صورت گرفت.

حجت الاسلام انصاری افزود: فراهم سازی امکان تحقق و عینیت یافتن برنامه های نمادینی همچون ( هر خانه یک پرچم، هرخانه یک غذا) و ( همه پیام آور رسول خدا (ص) در غدیر باشیم) با همکاری گروه های مردمی و هیات مذهبی نیز انجام خواهد شد.

وی در مورد برنامه‌های در سطح بین الملل گفت: برنامه‌ها و جشن هایی با همکاری وزارت امور خارجه، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه در کشور‌های مختلف اعم از عراق، سوریه، یمن، لبنان، آذربایجان ، آلمان، انگلیس، فرانسه و ... اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام انصاری افزود: ویژه برنامه‌های جشن‌های غدیر با برنامه‌های خلاق و متنوع در حرم حضرت امیرالمومنین(ع) از ۱۳ ذی‌الحجه با عنوان هفته  ( ولایت و امامت ) برگزار می‌شود. این برنامه‌ها با حضور هنرمندانی از کشور عراق و ایران به مدت یک هفته در روز‌های مختلف برگزار  و به ویژه در روز 18 ذی‌الحجه مراسم باشکوه اهتزاز پرچم غدیر انجام خواهد شد.

به گفته معاون حقوقی، امورمجلس و هماهنگی استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مهمترین اقدامات در حوزه بین الملل را تشریح کرد.

براساس گفته حجت الاسلام انصاری اهدا 60 هزار شاخه گل توسط اتحادیه کشوری گل فروشان جهت گل آرایی حرم مطهر امیرالمومنین علی (ع) در نجف اشرف و حرم امام حسین(ع) و حرم های کاظمین و سامرا در روز عید سعید غدیر؛ افتتاح نمایشگاه‌های هنری فرهنگی،خط و نقاشی، تحت عنوان (حیات طیبه ) و برگزاری مسابقات محتوایی مربوط به فرهنگ غدیر بین زایران حرم مطهرعلوی و حسینی، هم خوانی گروه‌های سرود و تواشیح، توزیع هدایای جذاب و خاص ویژه کودکان، قرائت خطبه غدیر به صورت کاملا بدیع در صحن امیرالمومنین علی (علیه السلام) در نجف اشرف از جمله برنامه‌های متنوع این دهه است.

وی در مورد برنامه ها ی سراسر کشور تصریح کرد: استمرار  و ترویج برخی از برنامه ها به ویژه اطعام که این اقدام از شش سال قبل با توزیع ۷۰ هزار اطعام آغاز شده وسال گذشته بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون اطعام توزیع گردید و امسال تعداد 15 میلیون پرس غذا ، اقدام خواهد شد.

بنا به اظهارات حجت الاسلام انصاری راه اندازی و ایجاد پویش «عهد اخوت» میان مردم مومن و خداجو در سطح محلات و مساجد سطح کشور، توزیع نان صلواتی با هماهنگی تعدادی از نانوایی های منتخب شهرها، کمک‌های مؤمنانه واطعام مستمندان و فقرا به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه مساجد، هیات ها و گروه های مردمی و جهادی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مساجد، محلات و معابر عمومی با همکاری  اقشار مختلف مردم، آذین بندی معابر و محلات و ادارات و بزرگراه ها و ... با تزیینات شهری و روستایی، گشودن سفره‌های عیدانه به مناسبت عید سعید غدیر در منازل با محوریت کودکان و نوجوانان و   تجلیل و تکریم و بازدید از سادات معزز در سراسر کشور، برگزاری کارگاه‌های غدیر شناسی و غدیر پژوهی با حضور کارشناسان و اساتید حوزه و دانشگاه، برگزاری جشنواره‌های تخفیف کالا از سوی اصناف و اتحادیه های مختلف، اعزام مبلغان غدیر با همکاری حوزه علمیه و سازمان تبلیغات به روستاها و دهستان های فاقد روحانی مستقر، برگزاری برنامه‌های شبی با قران با محوریت تلاوت و تفسیر آیات ولایت و  برگزاری مسابقات کتابخوانی و فرهنگی و هنری و ورزشی، پرده خوانی و نقالی واقعه غدیر و تاکید بر عمل و سنت هدیه دادن و صله ارحام، ... از  مهمترین برنامه های کشوری عید غدیر است.

وی درباره مهمترین برنامه های شهر تهران هم گفت: برای ترویج فرهنگ اطعام در روز عید غدیر ، پویش( به عشق علی لبخند بسازیم) راه اندازی شده که طرح پخت و توزیع حداقل یک میلیون و ۱۰۰ هزار پرس غذا در شهر تهران را برعهده دارد.

حجت الاسلام انصاری افزود: بیش از 600 گروه و مجموعه مردمی ، فرهنگی ، مذهبی و هنری بسیج و گروه‌های جهادی ضمن برپایی ایستگاه های صلواتی و خدمات و رویدادهای فرهنگی و برپایی مهمانی 10 کیلومتری در حد فاصل چهار راه ولی عصر تا پارک وی از ساعت 18 تا 22  همراه با اطعام و پذیرایی از مردم ، بویژه برنامه‌های ویژه کودکان، مسابقات فرهنگی و .... در روز عید غدیر به تبیین و ترویج فرهنگ غدیر می پردازند.

وی ادامه داد: نورافشانی شب عید غدیر در ساعت ۲۱  در ۱۱۰ نقطه از میادین اصلی شهر تهران، برگزاری مراسم ویژه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی و امامزاده صالح و سایر بقاع متبرکه تهران، برپایی 110 ایستگاه صلواتی و تقدیم ۱۱۰ هزار شاخه گل همراه با پذیرایی از شهروندان، تجلیل ویژه از ۳۰۰ شهید سادات در بهشت زهرای تهران در روز پنج شنبه ۲۳ تیر با همکاری بنیاد شهید، توزیع ۱۱۰ هزار بسته معیشتی کمک های مومنانه با همکاری سپاه  تهران بین خانواده های نیازمند بخشی از برنامه های عید غدیر در شهر تهران است.

حجت الاسلام انصاری یادآور شد: برگزاری برنامه های فرهنگی هنری شاد با عنوان( لبخند برابری و برادری) در طول دهه ولایت در بوستان جوانمردان منطقه، ویژه برنامه (شب های فیروزه ای) در بوستان آب و آتش به مدت 10 شب در طول دهه ولایت و امامت، برگزاری جشن ویژه (همیشه امیر) با همکاری بسیجیان مسجد موسی بن جعفر(ع) و فرهنگسرای سرو شهرداری و هیات رزمندگان منطقه 6 در شب عید غدیر در بوستان لاله شهر تهران، برگزاری 22 جشن فاخر در 22 بوستان بزرگ شهر تهران و راه اندازی 44 کاروان سیار جشن و شادی، نورپردازی و تزیین ویژه بزرگراه امام علی(ع) بعنوان یکی از طولانی ترین و مهمترین بزرگراه های تهران، رونمایی از اثر حجمی الهام گرفته از ضریح مبارک امیرالمومنین علی(ع) در میدان الغدیر منطقه 4 تهران در روز عید غدیر ... از دیگر برنامه هاست.

وی همچنین برگزاری راهپیمایی خانوادگی در چهار نقطه تهران را از دیگر برنامه‌های ایام دهه امامت و ولایت دانست و گفت: این برنامه روز جمعه ۲۴ تیرماه در چهار نقطه شامل ارتفاعات توچال، ارتفاعات آبشار تهران، سرخه حصار و ارتفاعات شهرک شهید محلاتی برگزار شده است.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه برای شهر مقدس قم برنامه ویژه ای در نظر گرفته شده است، تشریح کرد: کاروان پیاده روی خانوادگی (غدیر تا ظهور) در تجدید بیعت با حضرت مهدی(عج)، پخت و اطعام غذا در مسیر حرم تا حرم در طول روز عید سعید غدیر، جشن ویژه سادات ناشنوا در مسجد مقدس جمکران و... از مهمترین برنامه ها در شهر قم است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری مراسم در استان های اهل تسنن گفت: جشن ها فراگیر است هم در منطقه جشن گرفته شده و هم در داخل کشور در استان های مختلف؛ هم در استان های مرکزی و هم استان های مرزی که ساکنین اهل سنت دارد که البته مراسم ها هرساله دو بخش عمومی و اختصاصی دارد که مختص مناطق سنی نشین است، که بیشتر برنامه های بومی و محلی است که جذابیت فراوانی دارد.

ارسال نظرات