۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۷۱۵۰۸۰

عادی سازی روابط با اسرائیل در عربستان در جریان است

عادی سازی روابط با اسرائیل در عربستان در جریان است
یک خبرنگار صهیونیست در جده در واکنش به اظهارات اخیر فیصل بن فرحان اعلام کرد که به‌خلاف اظهارات مقامات سعودی اتفاقات اخیر نشان‌دهنده گامی در عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازگروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خبرنگار شبکه 13 تلویزیون رژیم اسرائیل در جده اعلام کرد: با وجود اظهارات «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان، اتفات اخیر گامی در جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل است و در این شکی نیست.

خبرنگار شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه تأکید کرد: «به این نکته توجه کنید که ما درحال پخش زنده هستیم، شما با من صحبت می‌کنید و من به شما پاسخ می‌دهم و تمامی اینها پخش مستقیم می‌شود و این درحالی است که ما در جده عربستان هستیم. اگر نشانه دیگری در رابطه با عادی‌سازی روابط می‌خواهید، باید بگوییم که این پخش در اینجا مجاز است».

از فیصل بن فرحان در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد عادی‌سازی روابط با اسرائیل پرسیده شد، وی پاسخ داد: «چرا از عادی‌سازی صحبت می‌کنید؟ ما به آنها (اسرائیل) اجازه پرواز دادیم. ما به هر کشوری اجازه پرواز می‌دهیم، نیازی به نام عادی‌سازی روابط نیست».

وزیر خارجه عربستان ادعا کرد: باز شدن حریم هوایی برای هواپیماهای اسرائیلی ارتباطی با برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد.

وی تصریح کرد: هواپیماهای همه کشورهای جهان تا زمانی که قوانین مربوطه را رعایت کنند، اجازه عبور از حریم هوایی عربستان را دارند.

خبرنگار شبکه 13 رژیم صهیونیستی اعلام کرد: سعودی‌ها حاضر نیستند اعتراف کنند که اتفاقات اخیر گامی در جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل است، اما شکی نیست که چندین مرحله عادی‌سازی در اینجا انجام شده است و واقعیت این است که از ابتدای سال آینده مسلمانان در «اسرائیل» اجازه پرواز مستقیم به جده را خواهند داشت.

عربستان و اسرائیل طی ماه‌های اخیر گام‌هایی برداشته‌اند که نشانگر همگرایی میان دو طرف است که منافع امنیتی مشترکی دارند.

این درحالی است کهیک مقام اسرائیلی روز شنبه اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود مسلمانان از «اسرائیل» بتوانند تا سال آینده برای ادای مناسک حج مستقیماً به عربستان سعودی سفر کنند.

اداره‌کل هوانوردی غیرنظامی عربستان روز جمعه اعلام کرد که حریم هوایی این کشور به‌روی تمامی پروازهای غیرنظامی که الزامات لازم را رعایت کنند (از جمله هواپیماهای اسرائیلی) باز است. این تصمیم ریاض استقبال «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را به‌دنبال داشت.

«یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اعلام اداره‌کل هواپیمایی کشوری عربستان سعودی مبنی بر بازگشایی حریم هوایی این کشور به‌روی شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی، گام نخست برای عادی‌سازی روابط با ریاض به‌شمار می‌آید.

روز گذشته «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان اعلام کرد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل یک گزینه «راهبردی» است؛ اما الزامات خاصی وجود دارد که باید قبل از آن محقق شود.

وی در ادامه افزود: «همچنین گفتیم که کشورهایی که توافقنامه‌های ابراهیم را با اسرائیل امضا کردند، تصمیماتی حاکمیتی است که آن کشورها اتخاذ کردند. امیدواریم که چنین تصمیماتی تأثیر مثبتی بر داخل اسرائیل داشته باشد».

این در حالی است که اخیراً سه مقام صهیونیستی به پایگاه خبری «آکسیوس» اعلام کردند که انتظار می‌رود گام‌های عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل به‌زودی پس از دیدار رئیس جمهور آمریکا با «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در جده اعلام شود.

«حسن منیمنه» تحلیلگر سیاسی و مدیر مؤسسه «بدائل الشرق الاوسط» به الحره گفت: عربستان بارها بر حل‌وفصل منازعه فلسطین ـ اسرائیل به‌عنوان پیش‌شرط خود برای عادی‌سازی روابط تأکید کرده است و این امر موضعی است که از اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی خاصی برای ریاض برخوردار است چرا که عربستان خود را در کسوت رهبری جهان اسلام و مدافع مسئله فلسطین می‌بیند و نسبت به اعلام هرگونه همگرایی با اسرائیل از بیم بروز واکنش‌ها و انتقادات داخلی و خارجی شدیداً حساس است؛ اما طی سال‌های گذشته ارتباط و تماس این کشور با مقامات صهیونیستی افزایش پیدا کرده است و در رسانه‌های دولتی به موضوع روابط با اسرائیل و تاریخ دین یهودی پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات