۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۷۱۵۱۴۰
در جشن روز غدیر صورت گرفت؛

تجلی عشق در مسیر حرم تا حرم

تجلی عشق در مسیر حرم تا حرم
روز غدیر نماد بیعت با امامت و ولایت و جانشینان حضرت پیامبر خاتم (ص) است که در این روز مردم قم سنگ تمام گذاشتند و کوچک و بزرگ در جشن و پیاده روی غدیر شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، غدیر نقطه عطف جهان اسلام به ویژه تشیع می باشد چرا که پیامبر خاتم در حجه الوداع با صدایی رسا به همگان اعلام فرمودند «پیام مرا حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند» این تاکید نشان از اهمیت خبر و پیام رسول خدا (ص) را می دهد و آن پیام اعلان امامت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) به همگان بود.

علی (ع) که در آن روز لقب امیرالمومنین را از رسول ختمی مرتب دریافت کرد و تا قیام قیامت تنها از آن او است محور عدالت، صلح، پیروزی و پیشرفت جهان اسلام و هر کس که زیر لوای پرچم اسلام قرار بگیرد می باشد و اگر عده ای منافع پرست راه را به کج راهه نمی بردند امروز جهان اسلام یکه تاز و بی بدیل در کل عالم هستی بود.

اما حالا که برخی در طول تاریخ مانع راه و نام امیرالمومنین(ع) شده اند وظیفه ما را نسبت به خواست پیامبر خدا سنگین تر می کند، آخرین پیامبر خدا از همه خواسته است که تا روز قیامت پیامشان را به سایرین برسانند.

در همین راستا مردم ایران خصوصاً شهر مقدس قم همزمان با عید سعید غدیرخم مراسم پیاده‌روی بزرگ غدیر تا ظهور را با مشارکت قشرهای مختلف خود و میهمانان و زائران شهر کریمه اهل بیت در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) به سمت مسجد جمکران برگزار کردند.

تجلی عشق در مسیر حرم تا حرم

جمعی از عاشقان و شیفتگان حضرت علی (ع) عصر دوشنبه، مسافت بلوار پیامبر اعظم (س) تا مسجد جمکران را با پای پیاده طی نمودند  و علاوه بر تکریم این روز بزرگ تجدید عهدی دوباره با امام زمان خود انجام دادند.

در طول مسیر این پیاده‌روی که برخی به صورت خانوادگی در آن حضور پیدا کرده بودند، موکب‌های پذیرایی از زائران برپا شده بود و محصولات‌ فرهنگی نیز توزیع شد، نکته قابل توجه در این مسیر کاروان های شادی بود که خودجوش و با پرچم های مزین به نام امیرالمومنین (ع) حال و هوای شاد و مسرت بخش ایجاد می کردند، اینجا همه غدیری بودند، حتی آن نوزاد شیشه شیر بدست نشسته در کالسکه نیز با حرکات خود دم از مولا علی (ع) می زد.

تجلی عشق در مسیر حرم تا حرم

برخی از کاروان ها با ذکر « نادعلیاً مظهر العجائب» و یا علی گویان مسیر حرم تا حرم را طی می کردند، برخی با پخش شربت و شیرینی و هندوانه به شیرینی این جشن بزرگ می افزودند و در عمود 90 کانون پرورش فکر یکودکان و نوجوانان استان با اجرای برنامه عروسکی قصه غدیر و ولایت را با زبانی کودکانه برای کودکان شیرین زبان بازگو می کردند، خلاصه هر کس به طریقی ابراز ارادت می کرد.

پس از پیاده روی دو ساعته شرکت کنندگان در این آیین باشکوه معنوی در حالی که پرچم‌هایی مزین به اسامی مبارک اهل بیت (ع) را در دست داشتند، با ورود به مسجد جمکران در حالی که سرود سلام فرمانده هم در آسمان جمکران طنین انداز می شد با مولا و سرور خود عهد دوباره بستند که تا آخرین نفس پای بیرق ولایت خواهند ماند آنگاه با اقامه نماز امام زمان (عج)، برای ظهور منجی عالم بشریت و همچنین عزت و سربلندی مسلمانان و نابودی دشمنان اسلام دست به دعا برداشتند.

تجلی عشق در مسیر حرم تا حرم

حال و هوای داخل مسجد هم دست کمی از پیاده روی بیرون نداشت؛ زیبا و دیدنی بود آن لحضات و تصاویری که گوشه گوشه مسجد جمعی چندنفره زیراندازهای خود را پهن کرده و در حال نماز و استغاثه با حضرت ولی عصر (عج) بودند، اشک لغزنده بر گونه ها حکایت از سختی ایام بی مولا را می داد، این اشک های گواهی دلتنگی و چشم انتظاری یار را نوید می دادند، کمی آنطرف تر جمعی از جوانان یکصدا « الهی عظم البلاء» را سر داده بودند و با حضرت مولا نجواهای عاشقانه داشتند.

در صحن جامع مسجد مقدس جمکران مراسم جشن غدیر با سخنرانی حجت الاسلام واضحی و مداحی سید جواد میرجعفری و اجرای گروه همخوانی معراج و برگزاری مسابقه ادامه پیدا کرد.

در صحن و حیات دیگری از مسجد تا پاسی از شب غذای نذری پخش می کردند و زوار را میهمان سفره حضرت کرده بودند، رنگ و بوی غدیر امسال متفاوت از هر سال بود و باید شاکر چنین مردمی بود که هر سال محمکتر و با ایمان راسخ تر از گذشته پای عهد ولایت می مانند.

تجلی عشق در مسیر حرم تا حرم

پس از اقامه نماز مغرب و عشا مجری مسجد با اعلام برنامه های این هفته چنین گفت که سه شنبه ۲۸ تیر مصادف با شب میلاد حضرت موسی ابن جعفر (ع) مراسم قرائت دعای توسل با سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد و مداحی حاج حسن شالبافان؛ چهارشنبه ۲۹ تیر بعد از نماز عصر، مراسم ولادت موسی بن جعفر (ع) با مداحی حاج حسن پاکزمان و مراسم شام میلاد نیز با مداحی کربلایی محمد حیدری و شنبه اول مرداد مصادف با شب مباهله مراسمی با سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، شعرخوانی سید محمد جواد شرافت و مداحی حاج حسن شالبافان برگزار می‌شود.

تجلی عشق در مسیر حرم تا حرم

خلاصه هوای جمکران غدیری بود، قطعاً اگر امروز روز ظهور بود، بخً بخً گویان با ولی عصر (عج) بیعت می شد اما نه بیعتی از جنس حسان بن ثابت که در غدیر حاضر باشی و شعر بسرایی و بعد روی عهد و بیعت خود پای بگذاری و گویا اصلاً غدیری نبوده و او در حقانیت آن روز شعر سروده باشد.

خوشا به غیرت مردمانی که در روز غدیر در جای جای این میهن اسلامی پای بیعت غدیری خود ماندند.

نویسنده: حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات