۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۷۱۵۱۴۳
امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با بورل:

کاخ سفید باید زیاده‌خواهی‌ها و تردیدها را کنار بگذارد

کاخ سفید باید زیاده‌خواهی‌ها و تردیدها را کنار بگذارد
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گویی تلفنی با جوزف بورل اظهار کرد: کاخ سفید باید زیاده‌خواهی‌ها و تردیدها را کنار بگذارد و با واقع‌بینی در مسیر توافق گام بردارد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه دوشنبه در تماس تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها و همچنین برخی موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی، اظهار داشت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با ابراز قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه جوزف بورل و انریکه مورا و با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر خود با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه تأکید کرد: کاخ سفید باید زیاده‌خواهی‌ها و تردیدها را کنار بگذارد و با واقع‌بینی در مسیر دستیابی به راه‌حل و حصول توافق گام بردارد و از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتار غیرسازنده و توسل به اهرم‌ فشار و تحریم دست بردارد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نشست سه‌جانبه بین رؤسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران رویکرد ایران را در مورد امنیت غذایی و امنیت انرژی تبیین کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوی اخیر خود با وزیر خارجه اوکراین ابراز کرد: تسهیل صادرات غلات اوکراین از اهمیت زیادی برخوردار است.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو با تقدیر از اراده مثبت و جدی طرف ایرانی در روند مذاکرات تاکنون، بر ضرورت ارائه و جمع‌بندی ایده‌های طرفین در شرایط کنونی تأکید کرد.

بورل همچنین ضمن تقدیر از ابتکار عمل‌های جمهوری اسلامی ایران برای عبور از موانع و حل‌وفصل برخی اختلافات باقیمانده برای حصول توافق نهایی، بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تأکید کرد.

جوزف بورل افزود: معتقدم باید ماه‌ها تلاش به نتیجه منجر شود و به تلاش خود برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا و رسیدن به نقطه توافق ادامه خواهم داد.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نیز درباره این گفت‌وگو نوشت: امشب (دوشنبه‌شب) با آقای جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌صورت تلفنی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع تحریم صحبت کردم. آقای بورل از اراده مثبت جمهوری اسلامی ایران و ابتکار عمل ما برای عبور از موانع و حل و فصل اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات تقدیر کرد و گفت به تلاشهایشان برای نزدیک کردن دیدگاه ایران و آمریکا ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: من هم از آقای بورل و آقای مورا به‌دلیل تلاشهای مثبت و بی‌وقفه‌شان تشکر کردم و به تبیین دلایل اختلافات و راه‌حل آن پرداختم. به آقای بورل صراحتاً گفتم آمریکا باید زیاده‌خواهی و تردید را کنار بگذارد. معتقدیم راه‌حل تکراری نتیجه تکراری را به‌دنبال خواهد داشت. واقع‌بینی مبتنی بر تحلیل درست نیاز امروز حکام آمریکا برای رسیدن به توافقی پایدار است. به آقای بورل گفتم آمریکایی‌ها با اهرم فشار به نتیجه نخواهند رسید.

ارسال نظرات