۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۷۱۵۳۳۳
آیت الله سعیدی:

شبکه ائمه جمعه حزبی و جناحی نیست

شبکه ائمه جمعه حزبی و جناحی نیست
امام جمعه قم گفت: مرور اجمالی بر مطالبات رهبری، عمق نگاه راهبردی ایشان به نماز جمعه را نشان می دهد که شبکه‌ای برای انقلاب است و حزبی و جناحی نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمحمد سعیدی، امام جمعه شهر مقدس قم در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد با اشاره به بعضی کار‌ها که شروع شیرینی دارند، ولی عواقب زیان‌باری به دنبال دارد گفت: این مسأله به دلیل برخاسته بودن از خواسته‌های نفسانی است که می‌تواند اندوه طولانی را برای انسان پیش بیاورد و تنها تقوای الهی است که جلوی آن زیان را می‌گیرد.

آیت الله سعیدی با اشاره به آیه ۴۸ سوره مبارکه توبه ابراز داشت: این آیه درباره منافقین عصر پیامبر اکرم و فتنه‌هایی است که بر ضد اسلام داشتند و کار‌ها را بر هم می‌ریختند؛ اما امر خدا بر دسیسه‌های شیطان پیروز می‌شود.

وی افزود: خداوند متعال در این آیه به پیامبر هشدار می‌دهد که این برای بار اول نیست که منافقین به سم‌پاشی و تخریب مشغولند و باید به‌خاطر بیاورید که منافقین در گذشته هم مرتکب چنین مسائلی شده بودند و می‌خواستند میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند که یک نمونه آن در جنگ احد، رئیس منافقین عبدالله ابی و همراه با عده‌ای ضعیف الایمان از نیمه راه بازگشتند و دست از یاری پیامبر کشیدند.

امام جمعه شهر مقدس قم تمام همت منافقان را از پای درآوردن اسلام دانست و ابراز داشت: اگر توطئه و نقش شوم آن‌ها نسبت به شخص پیامبر به ثمر می‌نشست، به انحراف کشاندن ملت اسلام بسیار سهل می‌گشت تا عقیده و فکر مردم در همراهی با رهبر را به چالش بکشد، منحرف کردن آن‌ها آسان می‌شد.

وی ادامه داد: مکتب و رهبر نیاز مسلمان‌ها برای حرکت است که آن‌ها می‌خواستند این دو را مخدوش و مشوه کنند و خداوند می‌فرماید آمدن حق، کید و مکر منافقان را ناکام می‌گذارد و امر خداوند در زمینه پیروانش آشکار شد درحالی که منافقین از ظهور حق و پیروزی آن‌ها ناخشنود بودند؛ البته این آیات اختصاص به زمان پیامبر ندارد و هر جایی که حق و پیشرفتی وجود دارد، گروهی مزدور هستند که تلاش می‌کنند در لحظات حساس و سرنوشت‌ساز با اقدامات مختلفی افکار و وحدت مردم را بر هم بریزند.

آیت الله سعیدی بیداری و هوشیاری جامعه و گوش دادن به فرمان رهبری را عامل نقش بر آب شدن نقشه دشمنان دانست و بیان داشت: آیه ۴۷ سوره توبه به سیره و روش منافقان در گذشته اشاره دارد تا به مسلمانانی که امروز در مقابل این قبیل حوادث قرار می‌گیرند آگاهی بدهد که باید از حوادث گذشته درس و عبرت بگیرند و با هدایت رهبر معظم انقلاب با مفسدین و منافقین مقابله کنند و آن‌ها را سرجای خودشان بنشانند.

وی افزود: ماه ذی‌الحجه پر از مناسبت‌های مربوط به اهل بیت و از همه مهم‌تر روز عید سعید غدیر خم است که در روز یکشنبه ۲۴ ذی‌الحجه روز مباهله، نزول آیه تطهیر، خاتم بخشی حضرت امیر و روز دوشنبه ۲۵ ذی‌الحجه نزول سوره هل اتی، خانواده و بازنشستگان است.

امام جمعه شهر مقدس قم با اشاره به حقوق اهل بیت بر ما عنوان کرد: اول حق معرفت، دوم حق مودت، سوم حق طاعت، چهارم حق زیارت، هر یک از این حقوق که بیان کردیم، پیام‌ها و درس‌هایی دارد که توضیح همه این‌ها در مجالی کوتاه نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: پیام غدیر این است که دین از سیاست جدا نیست؛ پیامبر گرامی اسلام وقتی که آیه تبلیغ را دریافت کردند و جمله هشدار دهنده که خداوند فرمود اگر پیام را ابلاغ نکنی، رسالتت را انجام نداده‌ای که بعد هم پیامبر را دلداری داد که از این مردم خوف نداشته باش و پیامبر عزیز بلافاصله این امر الهی را اجرا کردند و خداوند نیز با عبارتی دیگر فرمود دین تو کامل شد و من نعمتم را بر تو تمام کردم.

آیت الله سعیدی مسأله خلافت و جانشینی حضرت امیر را متمم و مکمل دین دانست و ابراز داشت: اگر پیامبر به این امر اقدام نمی‌کردند رسالت خدایی را انجام نمی‌دادند که بحث خلافت و امامت که مدیریت جامعه و جریان آن یک بحث سیاسی الهی است؛ بنابراین کسانی که سعی کردند اسلام را از مسائل اجتماعی و سیاسی برکنار بدانند و دین را منحصر به مسائل شخصی و خصوصی زندگی افراد می‌کنند دقیقاً برخلاف امر رسول خدا و خلافت امیرالمؤمنین حرکت می‌کنند؛ چرا که دین هرگز از سیاست جدا نیست.

وی افزود: چهارشنبه ۵ مرداد سالروز اقامه اولین نماز بعد از انقلاب توسط مرحوم آیت الله طالقانی است که نماز جمعه جایگاه رفیعی دارد و در قرآن سوره‌ای با همین نام برای تشویق مردم به شرکت در نماز جمعه وجود دارد.

امام جمعه شهر مقدس قم با اشاره به دیدار‌های رهبر انقلاب با ائمه جمعه توضیح داد: ایشان نکات بسیار مهمی را داشتند که مرور اجمالی بر مطالبات ایشان، عمق نگاه راهبردی ایشان به فریضه نماز جمعه را نشان می‌دهد که از جمله فرمودند قدر این شبکه سراسری نماز جمعه را بشناسید؛ چرا که لیله القدری برای انقلاب اسلامی است و شبکه حزبی و سیاسی محض نیست که داخل جناح‌های سیاسی چپ و راست باشد.

وی ادامه داد: حفظ اصالت‌های انقلاب اسلامی برای نماز جمعه اهمیت دارد؛ زیرا زمینه‌ساز حرکت مردم در هنگام لزوم است و برخورد صمیمی امام جمعه با مسؤولین، موضع‌گیری صریح و روشن در مقابل سخن باطل و داشتن عمق معارف و اعتقاد دینی با نزدیک کردن دل‌ها به یاد خداوند متعال و رفع شبهات از جمله توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است و دشمن امید دارد از طریق ایجاد دو دستگی و اختلاف میان جامعه نفوذ کند و باید هوشیار باشیم تا با اصل حفظ وحدت که نماز جمعه از مهم‌ترین ابزار حفظ این مقوله است در مقابل آن‌ها بایستیم.

آیت الله سعیدی با اشاره به هفتمین دور سران کشور‌های ضامن فرآیند آستانه خاطرنشان کرد: آقای پوتین و اردوغان مهمان رئیس جمهور ایران بودند تا آخرین مسائل سوریه را مورد مذاکره قرار دهند؛ با وجود موضوع اصلی اجلاس بر سوریه، دیدارها، قرارداد‌ها و سخنان مطرح شده و بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با این دو رئیس جمهور، سطح اجلاس را فراتر برد و بدان ابعاد راهبردی بخشید.

وی با اشاره به چهار موضع رهبر انقلاب ادامه داد: اول هشدار نسبت به تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه، دوم، مسدود سازی مرز ایران و ارمنستان، سوم اخراج آمریکا از شرق فرات در سوریه و چهارم کنار گذاشتن تدریجی دلار از مبادلات اقتصادی جهان که یکی از اهداف دولت سیزدهم از آغاز، تقویت سیاست خارج کشور با محوریت ارتباط نزدیک با کشور‌های همسایه و پررنگ کردن هر چه بیشتر نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه بود.

امام جمعه شهر مقدس قم با اشاره به عملیات مرصاد گفت: عملیات مرصاد در حالی صورت گرفت که گروهک منافقین با سودای فتح تهران با حمایت از صدام بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به ایران حمله کرد و این عملیات بعد از چند روز درگیری با پیروزی نیرو‌های جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید که عملیات مرصاد آخرین عملیات رسمی در پایان جنگ است با این تفاوت که نیروی دشمن خارجی نبود؛ بلکه منافقین ایرانی بودند که در قالب نیرو‌های شبه نظامی با حمایت صدام به مرز‌های ایران حمله کردند و پس از تحمل شکست مهمی، عقب نشینی کردند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش با پشتیبانی هوانیروز مقتدر با هدایت نقش بی‌بدیل سپهبد صیاد شیرازی با درهم کوبیدن منافقین، پاسخ کوبنده و عبرت آموز به منافقین و حامیان آن‌ها دادند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات