۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۷۱۵۳۷۲

توافقنامه صادرات غلات مهمترین دستاورد دبیرکل سازمان ملل

توافقنامه صادرات غلات مهمترین دستاورد دبیرکل سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل توافقنامه صادرات غلات را مهمترین دستاورد خویش نامید، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو به تعهداتش در زمینه امنیت صادرات وفادار خواهد ماند و آمریکا با استقبال از انعقاد توافقنامه استانبول خواستار اجرای سریع مفاد این سند شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، توافقنامه مربوط به ایجاد کریدور غلات برای صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین از طریق دریای سیاه روز جمعه در استانبول توسط نمایندگان ترکیه، اوکراین، فدراسیون روسیه و سازمان ملل امضا شد.

از طرف روسیه، این سند توسط وزیر دفاع "سرگئی شویگو"، از سوی ترکیه توسط "خلوصی آکار" وزیر دفاع این کشور امضا شد و از طرف کی‌یف نیز این سند پیشتر توسط الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساختار این کشور امضا شده بود، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز این توافقنامه را امضا کرد.

مراسم امضای این قرارداد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آن را تاریخی خواند، در اقامتگاه وی در کاخ تاریخی دولما باغچه برگزار شد، در همان روز مذاکرات بین نمایندگان هیئت‌ها در یکی از تأسیسات نظامی ترکیه انجام شده بود.

مدت اعتبار قرارداد امضاشده صادرات غلات از خاک اوکراین بین مسکو، کی‌یف، آنکارا و سازمان ملل متحد 120 روز تعیین شده است. یک مقام عالی‌رتبه سازمان ملل به امکان تمدید این سند بعد از این مدت نیز اشاره کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه در سخنانی در مراسم امضای توافقنامه غلات در استانبول اعلام کرد که به برقراری صلح زودهنگام در اوکراین امیدوار است. اردوغان با اشاره به اینکه درگیری در اوکراین بر سر میز مذاکره خاتمه خواهد یافت، گفت: «این جنگ پنج ماه است که ادامه دارد. متأسفانه پس از نخستین دیدار هیئت‌های روسیه و اوکراین در استانبول، نتوانستیم به آن پایان دهیم، ولی اکنون ما به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز امیدواریم و در این بین هیچ بازنده‌ای وجود نخواهد داشت.»

موضوع صادرات غلات در ماه‌های اخیر در شرایط وخیم اوضاع در بازارهای مواد غذایی جهان به‌طور فعال در سطح بین‌المللی مورد بحث قرار گرفته است. قرار است امروز شنبه کار به‌روی ایجاد یک مرکز هماهنگی مشترک برای صادرات غلات از اوکراین آغاز شود.

همان‌طور که مقامات سازمان ملل یادآور شدند، این سازمان از قبل مشخص کرده که چه کسانی به طور موقت به استانبول اعزام شوند تا ترکیب دائمی این مرکز تعیین شود. مسلماً نمایندگان روسیه، ترکیه و اوکراین نیز در ااین مرکز حضورخواهند داشت.

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز شب گذشته، جمعه اعلام کرد که امضای توافقنامه صادرات غلات در استانبول گامی در مسیر درست است و مقامات بروکسل خواستار اجرای سریع آن هستند.

ارسال نظرات