۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۷۱۵۳۲۰

کشورهای غربی بالاخره متوجه خطر پمپاژ بیش از حد سلاح به اوکراین می‌شوند

کشورهای غربی بالاخره متوجه خطر پمپاژ بیش از حد سلاح به اوکراین می‌شوند
در حالی‌که نماینده روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا هشدار داد تمامی تسلیحات غربی ارسالی به اوکراین هدف نظامیان روسی قرار گرفته و نابود خواهند کرد، وزیر خارجه روسیه معتقد است: کشورهای غربی بالاخره متوجه خطر پمپاژ بیش از حد سلاح به اوکراین می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دفتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که انتظار می‌رود توافق نامه مربوط به ایجاد کریدور غلات از اوکراین امروز، جمعه، در استانبول امضا شود.

در بیانیه‌ای که شب گذشته از سوی دولت ترکیه منتشر شد، آمده است که توافقنامه صادرات غلات از اوکراین بعد از ظهر روز جمعه در کاخ "دولما باغچه" در مراسمی با حضور نمایندگان اوکراین و روسیه و با حضور رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امضا خواهد شد.

آندری رودینکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز پنج‌شنبه از ادامه روند مذاکرات چندجانبه  بین فدراسیون روسیه، ترکیه و اوکراین در خصوص صادرات غلات خبر داد.

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که هیئت نمایندگی این کشور تنها در صورتی از توافقنامه صادرات غلات حمایت خواهد کرد که تضمین‌های امنیتی برای مناطق جنوبی اوکراین وجود داشته باشد و نیروهای مسلح اوکراین موقعیت قوی‌تری در دریای سیاه بدست آورند تا صادرات ایمن محصولات کشاورزی اوکراین به بازارهای جهانی را تضمین کنند.

در همین رابطه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین نیز یادآور شد که انتظار دارد اخباری امیدوار کننده‌ای از ترکیه درباره دستیابی به توافق‌هایی برای رفع انسداد بنادر اوکراین دریافت کند. وی گفت: «فردا (امروز جمعه) منتظر خبرهایی برای کشورمان از ترکیه در مورد رفع انسداد بنادرمان هستیم.»

روز پنج‌شنبه گزارش شد که مذاکرات در استانبول در خصوص صادرات غلات اوکراین با پیشرفت روبرو بوده است. لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با اشاره به این مسئله، گفت که مقامات واشنگتن امیدوارند که وضعیت در آینده نیز به همین منوال پیش برود.

رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در تهران نیز درباره این مشکل گفتگو و تبادل نظر کرده بود. اردوغان مواضع روسیه در خصوص حل مسئله غلات را مثبت و سازنده ارزیابی کرده بود.

ارسال نظرات