۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۷۱۴۶۸۵

روابط پنهانی اسرائیل و عربستان به نیم قرن گذشته باز می‌گردد

روابط پنهانی اسرائیل و عربستان به نیم قرن گذشته باز می‌گردد
کارشناس تحولات غرب آسیا سفر رئیس جمهور آمریکا به این منطقه را در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد و تلاش آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران را بی‌نتیجه دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از «صباح زنگنه» در گفت‎وگو با خبرنگار بین‎الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه آمریکا اعلام کرده بود که اولویت اولش خارومیانه نیست درباره اهداف و انگیزه‎های سفر هفته جاری رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا گفت: آمریکایی‎ها شعارها را مطرح کردند، برخی مراکز مطالعاتی شان مطالب زیادی در این زمینه منتشر کردند اما واقعیت این است آمریکا منطقه غرب آسیا را ترک نخواهد کرد بلکه تلاش می‎کند با ایجاد ساختار خاصی در منطقه به اهداف خود برسد.

هدف بایدن تامین امنیت اسرائیل با پول کشورهای عرب است

این کارشناس تحولات غرب آسیا درباره اهداف و فعالیت ساختار مزبور گفت: این ساختار در راستای تاکید بر تسلط آمریکا بر منابع انرژی  در منطقه، فروش سلاح به کشورهای غرب آسیا و استفاده از درآمدهای فروش انرژی به صورت دلار و نگهداشتن آنها در بانک‎های آمریکایی گام بر خواهد داشت لذا این اهداف یا با حضور مستقیم آمریکا در منطقه حاصل می‎شد یا با ایجاد یک ساختار جایگزین ، ساختاری که  متشکل از کشورهای منطقه با هزینه کرد همین کشورها به همراه تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.  بنابراین ، بحث اصلی تامین امنیت اسرائیل با پول کشورهای عرب منطقه خواهد بود.

روابط پنهانی اسرائیل و عربستان به نیم قرن گذشته باز می‌گردد

وی با اشاره به برخی گزارش‎هایی خبری مبنی بر عادی سازی روابط ریاض- تل آویو گفت: بایدن از اینکه برای نخستین بار با هواپیمای خودش از تل آویو به جده و یا ریاض سفر خواهد کرد، ابراز خرسندی کرده و آن را یک نوع شکستن عرف دانسته است چراکه ریاض هیچ پروازی را به طور مستقیم و رسمی از فلسطین اشغالی به عربستان نمی پذیرفت. خب، این اقدام یک اقدام نمادین تلقی خواهد شد که رئیس جمهور آمریکا دارد آن را انجام می‎دهد و به چنین تصوری واقعیت خواهد داد اما حقیقت این است که وجود روابط امنیتی سیاسی اعلام نشده‎ای بین اسرائیل و عربستان تازگی ندارد و تقریبا در نیم قرن گذشته این روابط وجود داشته و آلان تلاش می‎کنند، این روابط را علنی کنند.

عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان دشوار است

این کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس با بیان اینکه آشکار سازی روابط پنهان بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی کار سختی نبود، اظهار داشت: ابوظبی و منامه به عادی سازی روابط با تل آویو اقدام کردند اما این کار درباره عربستان دشوار است چرا که جایگاه این کشور جایگاه دیگری است و موضوع اماکن مقدسه در عربستان مانع معنوی و سیاسی بزرگی در این مسیر به شمار می‎رود. از طرف دیگر عربستان چندین طرح در موضوع حل و فصل مناقشه اعراب و اسرائیل ارائه کرده بود و اگر به عادی سازی روابط خود با تل آویو اقدام کند،  عملا تمام طرح هایش در این زمینه نادیده گرفته خواهد شد و اعتبارش را از دست خواهد داد.

ائتلاف‌ منطقه‌ای آمریکا به نتیجه نمی‌رسد

زنگنه در  پاسخ به این پرسش که « آمریکا و اسرائیل تمایل دارند با عادی سازی روابط کشورهای عربی با تل آویو ائتلافی علیه ایران تشکیل دهند، امکان تشکیل این ائتلاف چقدر است؟» گفت: ده‎ها ائتلاف این چنینی مطرح بوده و تشکیل داده‎اند اما پس از مدتی معلوم شده ‎است ائتلاف‎های مزبور چندان واقعیت نداشته و نمی‎توانند نقش مهمی را ایفا کنند. در موضوع یمن و سایر بحران‎های دیگر ائتلاف‎هایی تشکیل دادند ولی نتیجه‎ای نگرفتند.

وی در این زمینه با اشاره به مواضع اخیر مصر و مخالفت این کشور با تشکیل ائتلافی علیه ایران تاکید کرد: کشورهای بزرگی همچون مصر که با رژیم صهیونیستی مشکل دارد، حاضر نخواهند بود در ائتلافی شرکت کنند که هدف اصلی آن حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی است. این یک توهین بزرگی به کشورهای عرب خواهد بود لذا آمریکایی‎ها در خواب و خیال خودشان یک تصوراتی پیدا می‎کنند. آنان فکر می‎کنند اگر خودشان رهبری ائتلاف را به عهده بگیرند، می‎توانند آن اهداف را اجرایی کنند ، در حالی که واقعیت‎های صحنه و منطقه خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

چرا عربستان نمی تواند خواسته نفتی آمریکا را تامین کند؟

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه «با توجه به جنگ اوکراین و فشاری که اروپائیان از لحاظ کمبود انرژی متحمل می‌شوند آیا هدف اصلی سفر بایدن به عربستان تامین همین انرژی نیست؟ » گفت: یکی از اهداف این سفر است ولی تحولاتی که این اتفاق افتاده خیلی زیاد است اولا عربستان دارد بیشترین نفت خود را به چین می‎فروشد و در مقابلش پول چین « یوان » را دریافت می‎کند. این یک شکست بزرگ از لحاظ انرژی و دلار برای آمریکا محسوب می‎شود. دوم اینکه عربستان ظرفیت تولیدش محدود است اینطور نیست که هر چقدر آمریکا بخواهد بتواند استخراج کند و بفروشد. سوم اینکه توافقات اوپک و همچنین توافق‌های « اوپک پلاس» برای عربستان محدودیت‌های دیگری به وجود آورده است و ایجاد می‌کند و لذا  این یکی از آن خواسته‌هایی است که چندان قرین موفقیت نخواهد شد مگر در حد یک نمایش در سطح  افزایش یکصد هزار بشکه و اندکی بیشتر.

ایجاد ساختار جایگزین توسط آمریکا در منطقه عملی نیست

این کارشناس تحولات غرب آسیا درباره امکان ایجاد ساختار خاص ( جایگزین ) توسط آمریکا در منطقه اظهار داتشت: موانع زیادی در این زمینه وجود دارد. آمریکا اقتدار سابق را ندارد که بخواهد اقتدارش اعمال کند و یا از طریق نیروی نظامی این کار را انجام دهد البته در حوزه فروش سلاح ، آمریکا تجهیزات نظامی خود را می‌فروشد و عربستان هم می‎خرد  ولی تمام این اهداف، اهداف بلند بالایی است که قابل تحقق نیست.

سفر بایدن به منطقه؛ نمایشی برای دور همی

وی درباره پیامدهای سفر رئیس جمهور آمریکا بر تحولات غرب آسیا گفت: این سفر یک نمایش خواهد بود. کشورهایی را دور هم جمع می‎کنند و یک عکسی می‎گیرند، مهیمانی‎هایی برگزار می‎کنند و آخر سر هم هرکس می‎رود به دنبال کار خودش.

زنگنه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه « آیا عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نمایشی خواهد بود یا یک حرکت دامنه دار است ؟ » گفت: قطعا عادی سازی روابط با تل آویو ادامه خواهد یافت اما در این یکی دو سفر آنهم از سوی رئیس جمهوری که در دو سال آینده باید جای خودش را به کسی دیگری در کاخ سفید بدهد، از سوی عربستان پاسخ مثبتی داده نخواهد شد.

ارسال نظرات