۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۷۱۵۳۷۹
نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب:

شهر قم از فرهنگی ترین و مذهبی ترین شهرهای دنیا است

شهر قم از فرهنگی ترین و مذهبی ترین شهرهای دنیا است
حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر گفت: شهر قم از فرهنگی ترین و مذهبی ترین شهرهای دنیا و کشورمان ایران است و مردم قم ارادتمندترین مردم دنیا به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند.

اشاره:  فرهنگ و سبک زندگی افراد جامعه و یک شهر از جمله موضوعاتی است که به یکباره شکل نگرفته و سال ها برای به ثمر رسیدن یک موضوع باید تلاش کرده و برنامه ریخت و به اجرا درآورد تا به نتیجه مد نظر رسید. به همین خاطر اقدامات پایدار فرهنگی در شهری نظیر قم که ام القراء است، بسیار ضروری و حائز اهمیت است؛ اقداماتی که علاوه بر ارتقای رشد و فرهنگ شهر قم، جلوی بسیاری از سودجویی ها و فعالیت های ضدفرهنگی گروه ها، انجمن ها و فرق را می گیرد.

شهر قم از فرهنگی ترین و مذهبی ترین شهرهای دنیا و کشورمان ایران است و مردم قم ارادتمندترین مردم دنیا به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند. به همین خاطر است که دشمنان ملت و انقلاب اسلامی ایران برای این شهر که در موارد متعدد ضربه هایی کاری و مهم را به پیکره کم رمق دشمنان نظام وارد آورده است، نقشه ها و برنامه های متعددی تدارک دیده اند تا با ایجاد ناهنجاری های فرهنگی و بی بند و باری های مختلف - که رواج بی حجابی ها و سگ گردانی ها در اقصی نقاط این شهر مقدس و با فرهنگ، نمونه ای آشکار از تلاش دشمنان برای رواج فرهنگ و سبک زندگی غربی که تهی از روح معنوی و برآمده از کوته بینی مادی، به جای فرهنگ غنی و انسان ساز نظام اسلامی است- فضای معنوی و اسلامی آن را برهم زنند و فرهنگ غربی را رواج دهند.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب درباره وضعیت فرهنگی و برخی ناهنجاری های به وجود آمده در شهر مقدس قم و درباره وجود برخی از نمادها و سازه های غیر اسلامی این شهر گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

رسا- وضعیت فرهنگی قم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از آن جایی که قم خاستگاه انقلاب اسلامی و مرکز حوزه های علمیه جهان اسلام محسوب می شود دشمنان به دنبال برهم زدن مباحث فرهنگی آن هستند و همانگونه که مردم شریف قم اعم از مجاورین و زائرین آن تاکید دارند، باید معنویت و نشاط دینی این شهر محفوظ بماند؛ چراکه دستانی دانسته یا نادانسته به دنبال این هستند که با رواج بی‌بند و باری و برخی ناهنجاری ها حریم و حرمت این شهر را بشکنند؛ اما با حضور موسسات و ثمن های مردم محور، فعالیت مساجد و کانون های فرهنگی باید جلوی هجوم فرهنگی به این شهر با قداست و با قدمت گرفته شود.

شهر قم از فرهنگی ترین و مذهبی ترین شهرهای دنیا است

شهرکریمه اهل بیت دارای شأنیتی است که حجاب و عفاف از جمله این شأنیت ها است و از مهم‌ترین مسائل آن محسوب می شود. سکونت مراجع عظام تقلید در قم از برکات الهی بر این مردم شریف است و وجود مسجد مقدس جمکران نیز از اماره هایی است که راه هدایت و دلدادگی و پیوند با مهدویت را رقم می زند.

باید بدانیم که شهدایی مثل زین الدینی ها و صادقی ها و اینگونه شهدا را هخامنشیان و کوروش ها نساخته اند؛ بلکه این گونه افراد را مساجد، حسینیه ها و مراکز فرهنگی تربیتی به وجود آورده اند و شهیدانی مثل حججی از جمله شیفتگان این مکتب هستند که با ابهت در زیر خنجر دشمنان ایستاده و خم به ابرو نیاورده و شهادت را با آغوشی باز پذیرفت.

قدرت مضاجع شریف منسوبین به آل محمد(ص) یک قدرت معنوی الهی ماندگار و البته پر ثمر است و امروز وجود مبلغان جهادی با محوریت مردم از برکات شهر قم محسوب می شود و نباید مسائل فرهنگی را به مسئولین و یا سازمانی مشخص مربوط دانسته و تنها آنها را مسئول دانست؛ بلکه همه در برابر دشمن مسئول هستند و همگان باید در صحنه و میدان حضور داشته تا مگسان آلوده جولانی برای خود نیابند.

رسا- رفته رفته بحث بی حجابی و دیگر ناهنجاری هایی مثل سگ گردانی در سطح شهر مقدسی مثل قم در حال گسترش است نظر شما در این باره چیست؟

به نظر من مسئولینی که ضامن اجرای قانون هستند باید جلوی ناهنجاری هایی مثل سگ گردانی ها در سطح شهر را گرفته و از منافذ قانونی برخوردهای لازم را با هنجارشکنان انجام دهند؛ چرا که قانون امری است که همه باید مقید به انجام آن باشند و باید با کسانی که قانون گریزی را در عمل شیوه خود ساخته اند، برخورد قضایی، قانونی و حقوقی شود.

در بحث عفاف و حجاب نیز، باید علاوه بر انجام به دستورات قانون، با حرمت شکنان نیز برخوردهای لازم صورت بگیرد؛ البته هم کارهای فرهنگی و هم کارهای حقوقی و قضایی برای تبیین گری و جهاد تبیین باید توأمان انجام بگیرد.

شهر قم از فرهنگی ترین و مذهبی ترین شهرهای دنیا است

رسا- نظر شما درباره برخی از نمادهای موجود در فضای ظاهری شهر قم چیست؟ چرا برخی از نمادهای شهری اسلامی نیستند؟

به نظر من استفاده از هر نمادی که گویای تبیین روحیه ایرانی اسلامی نبوده و با انقلاب ما بیگانه باشد و یا با روحیه انقلابی هماهنگ نبوده و با اهداف شهدا مخالفت کند، مردود بوده و ما این نمادها را نمادهای شیطانی می دانیم.

رسا- آینده فرهنگی شهر قم را چگونه ارزیابی می کنید؟

آینده فرهنگی شهر، آینده ساز است و دهه نودی ها صدای‌شان از جمکران قم جهانی شده است و ان شاءالله به دنبال این صدا، حرکت های عملی نیز در پی اهداف عالیه اسلام ناب محمدی(ص) خواهد آمد.

ارسال نظرات