۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۱۵۴۴۳

نگاهی آماری به تولیدات خبری اینترنشنال علیه برنامه هسته‌ای ایران

نگاهی آماری به تولیدات خبری اینترنشنال علیه برنامه هسته‌ای ایران
رسانه معاند ایران‌اینترنشنال همزمان با تلاش برای تنش‌زایی مدنی با اسم رمز حجاب اجباری، به بهانه سخنان برخی چهره‌های سیاسی در تهران درزمینه صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران کوشید تصویر و تفسیری وارونه از این سخنان ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، هفته پایانی تیرماه ۱۴۰۱ فعالیت‌های ایران‌اینترنشنال برای ایجاد دوقطبی و شکاف‌های سیاسی و مدنی بر سر مساله حجاب به شکل چشمگیری اوج گرفت. در همین حال، اظهارات دو تن از چهره‌های سیاسی در تهران کافی بود تا موجی تازه از سوی این رسانه علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران راه بیافتد.

برخی از تحلیلگران، این رویکرد را ناشی از ناکامی رهبران تل‌آویو و متحدان منطقه‌ای رژیم صهیونیستی برای جاانداختن «جو بایدن» در پازل تشدید فشارها بر تهران، برخورد سخت با فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و پررنگ‌ساختن «گزینه نظامی» بعد از سفر منطقه‌ای رئیس‌جمهوری آمریکا به اراضی اشغالی و عربستان می‌دانند.

این در حالی است که «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به تازگی اذعان داشته حتی این رژیم روی گزینه جنگ به عنوان آخرین راه حل برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران حساب باز کرده است.

با این حال، رسانه وابسته به افراطی‌ترین طیف‌های سعودی در هفته‌ای که گذشت و همچنان که اشاره شد مانور گسترده‌ای روی تهدیدنمایی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و ضرورت برخورد نظامی با آن داشت.

موج تازه از کجا شروع شد؟

بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۶ تیرماه رسانه‌ها گفت‌وگوی «سیدکمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با شبکه «الجزیره» را به صورت گسترده پوشش دادند.  

خرازی در بخشی از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه «ایران قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد» اظهار داشت: ما میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را از ۲۰ به ۶۰ درصد رسانده‌ایم و به راحتی‌ می‌توانیم آن را به ۹۰ درصد برسانیم.

شبکه ایران‌اینترنشنال بعد از ساعت ۱۷ روز یکشنبه، این اظهارات را به شکل ویژه پوشش داد و از آن پس موجی از گزارش‌ها و گفت‌وگوهای خبری در این رابطه را به راه انداخت.

 در همین پیوند، این بخش از اظهارات «محمدجواد لاریجانی» دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفت‌وگوی ویژه خبری مبنی بر اینکه «اگر بخواهیم دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی از جمله اتم برویم، کسی نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد» توجه رسانه‌های معاند را جلب کرده است.

همچنین ایران‌اینترنشنال اظهارنظر مقام‌های نظامی صهیونیستی مانند «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش صهیونیستی در مورد آنچه «تعهد اخلاقی» و «دستور امنیت ملی» این رژیم برای «آماده‌سازی گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران» می‌خواند و واکنش مقام‌های آمریکایی را به اظهارات خرازی و لاریجانی گره زد.

در همین حال، این رسانه‌ اظهارنظرهای اخیر مقام‌های دولت دموکرات مانند «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، «وندی شرمن» قائم مقام وزارت امور خارجه آمریکا  و سناتورهای آمریکایی مانند «کریس مورفی» در مورد ضرورت احیای برجام و کارآمدی این توافق را برخلاف رسانه‌ای چون «بی بی سی فارسی» به هیچ وجه پوشش نداد.

نگاهی آماری به تولیدات خبری علیه برنامه هسته‌ای ایران

بررسی محتوای منتشر شده در کانال تلگرامی ایران‌اینترنشنال در بازه زمانی بعد از ظهر روز ۲۶ تا پایان ۲۸ تیر نشان می‌دهد این رسانه ۳۳ خبر و گزارش را به موضوع اظهارنظرهای اخیر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت برخورد نظامی با آن اختصاص داده است.

نکته قابل توجه اینکه ۳۰ تولید رسانه‌ای ایران‌اینترنشنال از بعد از ظهر یکشنبه تا پایان روز دوشنبه در کانال تلگرامی این شبکه انتشار یافت یعنی هر ساعت یک گزارش.

در این میان، اظهارات خرازی و لاریجانی در ۱۷ گزارش مجزا مورد بازنشر و بررسی تحلیلی قرار گرفت. ۱۰ عنوان گزارش توانمندی هسته‌ای ایران برای ساخت سلاح اتمی را مورد بررسی قرار داد. ۴ گزارش به مساله برجام و احتمال شکل‌گیری توافق در دولت بایدن و ارتباط آن با توان هسته‌ای جمهوری اسلامی پرداخت و ۲ گزارش به صورت اختصاصی مساله توانمندی نظامی ایران و رژیم صهیونیستی و احتمال برخورد نظامی و پیامدهای آن را مورد واکاوی قرار داد.

همه این‌ها همراه بود با ویژه‌نامه ایران‌اینترنشنال درباره بیست و هشتمین سالروز انفجار مرکز یهودیان آرژانتین در ۲۷ تیرماه که انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه می‌رفت.

محورهای هسته‌ای ایران‌اینترنشنال

مضامین و محتوای ارائه شده در این رسانه در دوره زمانی یادشده در مورد موضوع هسته‌ای را می‌توان در محورهای زیر دسته‌بندی کرد:

۱- تاکید بر گزاره «اذعان» و «اعتراف صریح» مقام‌های جمهوری اسلامی بر «هدف ایران» برای «دست یابی به سلاح هسته‌ای» و «پنهانکاری» در مورد اقدامات در این زمینه.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در این زمینه اظهار داشت: ظرفیت‌های هسته‌ای ایران بسیار بالا است اما همانطور که بارها اشاره شده فناوری هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارد و در بازدیدهای مکرر و متعدد بازرسان آژانس و در گزارش‌های متعدد آژانس بارها بر صلح آمیز بودن فناوری و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید شده است. در بحث سلاح‌های کشتار جمعی فتوای مقام معظم رهبری را داریم و تغییری در نگاه و موضع ایران ایجاد نشده است.

۲- اظهارات خرازی، به خاطر جایگاه او حساب‌شده و معنادار است. اظهارات خرازی را می‌توان نتیجه تصمیم نظام برای ورود به یک فاز جدید دانست.

۳- تاکید بر افزایش فشارهای بین‌المللی علیه ایران و تاثیر این فشارها بر زندگی مردم به عنوان تبعات طرح اظهارنظرهای اینچنینی و گام برداشتن در مسیر ایران هسته‌ای.

۴- اظهارات خرازی بیانگر «پایان احیای برجام» یا به عبارتی «مرگ برجام» است.

۵- اگرچه ممکن است اظهارات خرازی اغراق درتوانمندی هسته‌ای ایران باشد، ولی عملکرد جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که لحظه به لحظه بر توان ساخت بمب اتمی آن افزوده می‌شود.  ایران تا ساخت بمب، فاصله چندانی ندارد.

۶- جمهوری اسلامی از تهدید به مسلح شدن به بمب اتم، برای گرفتن امتیاز در زمین مذاکره استفاده می‌کند. استفاده از این روش چتری امنیتی است برای پیشبرد راهبرد منطقه‌ای ایران است. ایران از دیپلماسی «خوف و رجا» بهره می‌برد تا از طرف مقابل امتیاز بگیرد.

۷- خط قرمز تل‌آویو و واشنگتن برای ایران فرق دارد؛ اولی «ایران در آستانه هسته‌ای شدن» را تحمل نمی‌کند و دومی «ایران هسته‌ای» را. رژیم صهیونیستی به فکر اقدامی مستقل از آمریکا علیه ایران است ولی از حمایت آمریکا بی‌نیاز نیست.

۸- یهودیان بخاطر ذهنیت خود از فشارها در جریان جنگ جهانی دوم، حق دارند نگران تهدیدات دائم ایران باشند که رژیم صهیونیستی را «غده سرطانی» می‌نامد.

۹- امکان برخورد نظامی «جدی» است. رژیم صهیونیستی شناخت خوبی از تاسیسات اتمی ایران دارد و می‌تواند در صورت احساس خطر در مورد اتمی شدن ایران، به آنها حمله کند.

۱۰- دستاورد سفر بایدن به منطقه، متحد شدن کشورهای منطقه علیه تحرکات جمهوری اسلامی است. بایدن در بیانیه «اورشلیم» از موضع تل‌آویو علیه ایران هسته‌ای، به صورت تمام قد حمایت کرد.

۱۱- بخاطر بُعد مسافت، برتری نیروی زمینی در تقابل نظامی احتمالی میان تهران و تل‌آویو تعیین کننده نیست. در چنین تقابلی، کسی که نیروی هوایی قدرتمندتری دارد دست برتر را خواهد داشت.

۱۲- اظهارات مقام‌های ایران نوعی پاسخ به سفر بایدن به منطقه است و دیدار پوتین از تهران، بخشی از آرایش متقابلی است که ایران به لحاظ ژئوپلتیک می‌خواهد در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا اتخاذ کند.

۱۳- فتوای حرمت ساخت سلاح هسته‌ای در روابط بین‌الملل جایگاهی ندارد و همین فتوا در موقع لزوم امکان چرخش دارد.

جمع‌بندی

در روزهایی که ایران‌اینترنشنال موضوع حجاب را در سرخط اخبار خود گنجانده بود و با شدت و حدت آن را دنبال می‌کرد و همچنان می‌کند، به ویژه در روز ۲۷ تیرماه «تهدید هسته‌ای» را سرخط تولیدات رسانه‌ای خود قرار داد؛ موضوعی که در ادامه زیر سایه سفر روسای جمهوری روسیه و ترکیه به تهران قرار گرفت.

اظهارات دو چهره سیاسی ایرانی به عنوان تاییدی بر فعالیت‌های نظامی هسته‌ای ایران قلمداد شد و در مقابل تهدید مقام‌های صهیونیستی به اقدام نظامی، اقدامی منطقی جلوه یافت. این رسانه برتری در جنگ احتمالی را هم به تل‌آویو نسبت داد. در برابر، اظهارنظر روزهای اخیر مقام‌های آمریکایی در مورد کارآمدی دیپلماسی و لزوم توافق کمرنگ جلوه یافت.

به عبارتی گویا در نگاه ایران‌اینترنشنال تقابل و گزینه برخورد نظامی بر تعامل و دیپلماسی اولویت دارد و این رسانه خط خبری خود در مورد موضوع هسته‌ای ایران را بر تهدیدنمایی فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای، تکرار دائم ادعای پنهانکاری و تاکید بر ابعاد ادعایی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای، شکل‌گیری اجماع جهانی و منطقه‌ای علیه ایران، امکان جدی برخورد نظامی میان ایران و رژیم صهیونیستی و ... تنظیم کرده است تا شاید بخاطر آتش بیاری این معرکه چیزی نصیب گردانندگانش شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظرات