۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۷۱۴۴۶۱

برداشت اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد از ماشین‌های سانتریفیوژ نصب شده است

برداشت اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد از ماشین‌های سانتریفیوژ نصب شده است
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: از زنجیره جدید از ماشین‌های سانتریفیوژ که دو هفته پیش فرآیند نصب و گازدهی به آنها در فردو به انجام رسید، اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد برداشت شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسینم، بهروز کمالوندی در گفتگوی با خبرگزاری صدا وسیما با اشاره به انتشار خبرهایی در رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر «افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران» گفت: گاز دهی به یک زنجیره جدید از ماشین های سانتریفیوژ IR6 حداقل دو هفته پیش به آژانس اطلاع داده شده بود و پیش تر آژانس در این خصوص اطلاع رسانی کرد که بلافاصله، رسانه‌های بین‌المللی نیز با هدف پیگیری اهداف خاص، آن را با بزرگنمایی منعکس کردند.

وی ادامه داد: اقدام دیروز ایران در برداشت محصول 20 درصد از این زنجیره بخش فنی پایانی این اقدام اعلام شده قبلی بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر اطلاع رسانی کرده و اخیرا هم راستی آزمایی شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: این اقدام سازمان انرژی اتمی در اجرای تکالیف قانونی سازمان در راه اندازی و گاز دهی هزار دستگاه (شش زنجیره) از ماشین سانتریفیوژ IR6 صورت گرفته است.

روز شنبه خبرگزاری رویترز در مطلبی اختصاصی اعلام کرد که متن گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مشاهده کرده و در گزارش محرمانه  این نهاد بین‌المللی اعلام شده که ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در نیروگاه فردو افزایش داده است و سانتریفیوژهای جدید متشکل از 166 دستگاه از نوع آی آر 6 را با گاز هگزافلوراید اورانیوم تغذیه آبشاری کرده است. 

در این گزارش آمده که مسئولان ایرانی روز 7 ژوئن به آژانس اعلام کرده‌اند که روند را از همان روز آغاز کرده‌اند. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات