۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۷۱۵۴۷۱
نماینده ولی فقیه در کاشان عنوان کرد؛

ویژگی های شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله اصیلی

ویژگی های شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله اصیلی
اصفهان - حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه آیت الله اصیلی عالم در دین بود، گفت: آیت الله اصیلی در کنار علم، دارای غیرت دینی بود و نسبت به حجاب تعصب داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی شنبه شب در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله حاج شیخ حسین اصیلی امام جمعه موقت کاشان در مسجد قاسم ابن حسن، گفت: آیت الله اصیلی از علمای با تقوا و ساده زیست شهرستان کاشان بود.

وی به برخی از ویژگی‌های آیت الله اصیلی از کتاب داماد ایشان آیت الله مسعودی علوی اشاره کرد و افزود: آیت الله اصیلی عالم در دین بود و نسل جوان امروز باید قدردان علمای دین باشند.

به گفته وی جوانان و نسل جوان امروز علاوه بر تحصیل در دیگر رشته‌های علمی، برای تدریس در حوزه علمیه نیز اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه کشور به همه علوم نیاز دارد، گفت: علم دین و حوزه و مکتب امام صادق (ع) باید رونق داشته باشد و ورودی‌های حوزه کاهش نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه یک میلیون ورودی دارد برای این است که دانشگاه قراراست ایران را پوشش دهد، اما حوزه علمیه که قرار است جهان را پوشش بدهد باید ورودی آن نیز زیاد باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه از حوزه علمیه قم باید علم به تمام دنیا صادر شود، اظهار داشت: امام عصرهنگام ظهور نیاز به مبلغ دین دارد و از حوزه علمیه باید علم به قاره آسیا و اروپا و آمریکا صادر شود.

وی ادامه داد: امام صادق می‌فرماید کسی که علم برای خدا یاد بگیرد و عمل کند و یاد بدهد در ملکوت آسمان‌ها عظیم شمرده می‌شود و آیت الله اصیلی است در ملکوت آسمان‌ها عظیم شمرده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه عالم در دین، غیرت دینی، تقوا، زهد، شرح صدر، اهتمام به آموزش احکام دینی، امامت جمعه موقت کاشان، انقلابی بودن، نماز شب و اخلاق را از جمله ده ویژگی آیت الله اصیلی اعلام کرد.

به گفته وی آیت الله اصیلی در کنار علم، دارای غیرت دینی بود و نسبت به حجاب به شدت تعصب داشت.

وی با اشاره به اینکه آیت الله اصیلی در مجالسی که حضور داشت مراقب بود غیبت نشود، گفت: برخی تصور می کنند بیان عیوب دیگران به منزله خوش مشرب بودن است.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: آیت الله اصیلی برای انتقال احکام اسلام به دیگران شرح صدر داشت و احکام دین را با شرح صدر برای زندانیان بیان می‌کرد.

وی با تأکید بر تهاجم همه جانبه فرهنگی دشمن گفت: در شرایطی که دشمن در تهاجم فرهنگی خود وارد حریم خانواده شده و خانواده را تهدید می‌کند برای آموزش احکام دین به نسل نوجوان و جوان باید شرح صدرداشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه آیت الله اصیلی انقلابی بود و انقلابی بودن برای روحانیت افتخار است، اظهار داشت: آیت الله اصیلی قبل از انقلاب دستگیر و زندانی شد و در جبهه‌های دفاع مقدس حضور موثری داشت.

آیت الله اصیلی عالم وارسته‌ای بود که وقتی خود را شناخت با آیات محکم حق رابطه برقرار کرد و بیماری‌های جامعه اسلامی را خوب تشخیص داد و به درمان آن پرداخت، ایشان شخصیتی نبود که تنها به تعلیم و تربیت طلاب بپردازد، بلکه هر جا که احساس می‌کرد وجودش مثمر ثمر است وارد میدان می‌شد.

پیشگام شدن در نهضت امام خمینی (ره) در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور در جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس باانگیزه تقویت روحیه رزمندگان اسلام و عیادت از مجروحان دوران جنگ در بیمارستان‌ها را از جمله ویژگی‌های این عالم جلیل القدر بود.

آیت الله حاج شیخ حسین اصیلی در سال ۱۳۰۴ در یک خانواده مذهبی در کاشان چشم به جهان گشود، وی تحصیلات ابتدایی و حوزی را در حوزه علمیه آیت الله یثربی کاشان گذراند و برای ادامه تحصیلات علوم دینی به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت کرد.

آن مرحوم در نجف اشرف پس از آشنایی با مرحوم نواب صفوی، از محضر حضرات آیات شاهرودی، آقا بزرگ تهرانی، حکیم و میبدی و همچنین حضرات آیات امام خمینی (ره) و گلپایگانی بهره‌ها برد.

آیت الله اصیلی پس از آن به کاشان عزیمت کرد و در حوزه‌های علمیه این شهرستان به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت، وی علاوه بر تدریس در حوزه‌های علمیه، در زمان مرحوم آیت الله سید مهدی یثربی نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان، سال‌ها به عنوان امام جمعه موقت کاشان قلوب مردم دارالمومنین کاشان را به علم، زهد و تقوا منور ساخت./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات