۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۷۱۵۷۱۹
حجت الاسلام آذربایجانی تشریح کرد؛

عملکرد کیفی کمیسیون علمی تربیتی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

عملکرد کیفی کمیسیون علمی تربیتی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
رئیس کمیسیون علمی تربیتی شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تعداد جلسات برگزار شده کمیسیون علمی تربیتی، عملکرد کیفی این کمیسیون را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود آذربایجانی رئیس کمیسیون علمی تربیتی شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست جلسه ۱۳۶ مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سالن الغدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد با اشاره به تعداد جلسات برگزار شده کمیسیون علمی تربیتی اظهار داشت: جلسات ما تقریباً از سال 1398 تا ۱۴۰۰ به تعداد ۱۶ جلسه برگزار شده است که به دلیل مقارنت این ایام با همه گیری بیماری کرونا با فراز و فرودهایی مواجه شد و سبب کاهش دستور جلسات کمیسیون گردید.

وی در ادامه افزود: از جهت گزارش کیفی عملکرد کمیسیون علمی تربیتی در سه بخش عمده بوده است که اهم موضوعات بررسی شده از سال 1398 تا ۱۴۰۰ عبارتند از «بررسی ابعاد استقلال حوزه با تاکید بر سیاست گذاری در عرصه علمی و فرهنگی، بررسی درخواست های مراکز علمی جامع علوم اسلامی، بررسی سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر، بررسی و درخواست موسسه آموزش عالی دارالحکمه، بررسی نحوه بازبینی نقشه جامع علمی کشور، بررسی شیوه جذب معلم و بررسی درخواست معاونت تبلیغ حوزه برای مجوز راه اندازی مهد کودک و پیش دبستانی.

حجت الاسلام آذربایجانی با اشاره به بخش دوم عملکرد کیفی کمیسیون علمی تربیتی درباره موضوعات بررسی شده خاطر نشان کرد: موضوعات بررسی شده در بخش دوم عبارتند از بررسی لایحه رتبه بندی معلمان و طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی و بررسی عناوین مستقل از عناوین دانشگاهی برای دارندگان مدارک حوزوی که برای سطوح سوم و چهارم چه عناوینی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون علمی تربیتی بخشی دیگر را درباره طرح ها و گزارش های راهبردی دانست و اظهار داشت: در طول این سه سال گزارش های راهبردی عبارتند از «بررسی سند وضعیت سنجی رشته های اسلامی در دانشگاه ها، بررسی تحلیلی ورود دانشگاهیان به حوزه های علمیه و ارائه راهکارهای ساماندهی آنان، طرح الگوی مدارس اسلامی و چیستی و چگونگی شاخص‌های اسلامی سازی علوم انسانی با تاکید بر سرفصل های رشته های علوم انسانی از منظر متفکران حوزوی».

وی در ادامه بخش بعدی را برخی از موضوعات کارشناسی شده دانست و بیان داشت: سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، ماده واحده شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی و اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان ازجمله موضوعات بررسی شده در این بخش است.

حجت الاسلام آذربایجانی خاطرنشان کرد: ما با همکاری دوستان در قبل از سال ۱۳۹۸ نیز سند ملی علوم انسانی را بررسی کردیم؛ اما متاسفانه در خصوص این سند کوتاهی شد درحالی که می توانست جزء اسناد مهم شورای حوزوی باشد.

رئیس کمیسیون علمی تربیتی ابراز کرد: اگر این سند جدی گرفته شود و مبنای تصمیم گیری ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهش های علمی شود می تواند خیلی ارزشمند باشد.

حجت الاسلام آذربایجانی در پایان گفت: سند عفاف و حجاب یکی از نمونه های موفق بوده و باید عضویت مشخص روئسای کمیسیون ها در شورای تخصصی انجام شود تا فرآیند بررسی موضوعات به نحو مطلوب و دقیق از ظرفیت کمیسیون ها استفاده شود.

ارسال نظرات