۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۷۱۵۸۲۱
حجت الاسلام موسوی خبر داد؛

راه‌ اندازی رشته جدید در مرکز تربیت‌ معلم مبلغ حوزه‌ های علمیه

راه‌ اندازی رشته جدید در مرکز تربیت‌ معلم مبلغ حوزه‌ های علمیه
حجت الاسلام موسوی از راه‌ اندازی رشته جدید در مرکز تربیت‌ معلم مبلغ حوزه‌ های علمیه خبر داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سید صمد موسوی در گفت‌وگویی اظهار داشت: سطح سه رشته «تربیت مبلّغ معلّم با گرایش هشت‌گانه» سومین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشته‌های حوزه دانشی «تبلیغ و ارتباطات» است که طلّاب در آن ضمن شناخت مهم‌ترین مسائل تعلیم‌وتربیت رسمی، مهارت‌ها و روش‌های تدریس دروس مرتبط با آموزش‌وپرورش را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تدریس تربیت محور در آن را پیدا می‌کنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه رشته «تربیت مبلغ معلم» می‌شوند.

وی به گرایش‌های هشت‌گانه اشاره و گفت: آموزگاری ابتدائی، دبیری الهیّات، دبیری عربی، مربی امور تربیتی، دبیری علوم اجتماعی، دبیری تاریخ، دبیری زبان و ادبیات فارسی و دبیری فلسفه ۸ گرایش آن است.
حجت‌الاسلام‌ موسوی به‌ضرورت‌های راه‌اندازی این رشته ها اشاره کرد و بیان داشت: تأکید آموزه‌های دینی بر استفاده از اساتید متخصّص و توانمند جهت ارتباط با نوجوانان و انتقال صحیح مبانی اعتقادی اسلام به آنها، رسالت حوزه علمیه در تربیت مبلغان و فضلا جهت تأمین دبیران توانمند، متخلّق و مبلغ دین و نیاز جامعه و آموزش‌وپرورش به ورود طلاب و فضلای جوان متخصّص، متخلّق حوزه‌های علمیه به عرصه تعلیم‌وتربیت رسمی کشور و ضرورت تبلیغ معارف دینی از این طریق از ضروریات راه‌اندازی آن است.

وی در بیان اهداف نیز ابراز داشت: رشد علمی و مهارتی و ارائه و تبیین نظام‌مند رشته‌های مرتبط با تعلیم‌وتربیت رسمی کشور؛ پاسخ‌گویی به انواع مختلف نیازهای فکری و دینی جامعه دانش‌آموزش و علمی آموزش‌وپرورش؛ آماده‌سازی طلاب جهت ورود عالمانه و قدرتمند به عرصه تعلیم‌وتربیت رسمی کشور؛ تربیت طلاب مستعد جهت ورود به آموزش‌وپرورش؛ ایجاد توان تدریس تربیت محور در آموزش‌وپرورش و شناخت مهم‌ترین مسائل تربیتی و روان‌شناسی نوجوانان؛تقویت توان پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و شبهات مربوط به حوزه دین و معارف اسلامی در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی؛ تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطوح بالاتر و تربیت دبیرانی در تراز انقلاب اسلامی از اهداف راه‌اندازی این رشته است.

مسئول مرکز تربیت‌معلم مبلغ حوزه‌های علمیه در بیان سیاست‌ها و همچنین نظام آموزشی و پذیرش نیز اظهار داشت: اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلّاب علوم دینی؛ اهتمام و توانمندسازی طلاب جهت ورود به عرصه تعلیم‌وتربیت رسمی، اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتمادبه‌نفس طلاب علوم دینی در مسائل علمی و مهارتی؛ تأکید بر آموزش پژوهش‌محور و کاربردی؛ تأکید بر بهره‌گیری از روش‌های کارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی؛ تأکید بر شناسایی استعدادهای برتر در زمینه تدریس، تبلیغ و مدیریت آموزشی؛ اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی در عرصه تعلیم‌وتربیت؛ تأکید بر پویایی برنامه‌های آموزشی، مهارتی و توجّه به نیازها و مقتضیات روز آموزش‌وپرورش؛ تأکید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم و تأکید بر استفاده از منابع مهم و استاندارد آموزشی از جمله سیاست‌هایی است که با راه اندازی این رشته محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: نظام آموزشی این رشته نیم‌سالی، درسی و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حدّاقل شش و حدّاکثر هشت نیم‌سال است.

حجت‌الاسلام‌ موسوی در خصوص شرایط کلی پذیرش نیز بیان داشت: احراز صلاحیت‌های اخلاقی و عمومی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛ دارا بودن مدرک علمی سطح دو و قبولی در سنجش های علمی، مهارتی و شخصیتی از جمله شرایط کلی پذیرش است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون در دو گرایش آموزگاری ابتدایی و دبیری الهیات فرایند جذب و گزینش طلاب متقاضی در حال انجام است و ان شاءالله بقیه گرایش ها نیز به زودی راه اندازی می شود.

گفتنی است، آی دی پاسخگویی به سوالات در ایتا به نشانی @Amozesh_t و آدرس سایت مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه به نشانی https://tmobalegh.cfu.ac.ir می باشد.

ارسال نظرات